Gemeente Den Haag

Dit is een gezamenlijk persbericht van de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg

Den Haag, woensdag 16 april 2008

Na Den Haag en Leidschendam-Voorburg ook Rijswijk vóór geboorde tunnel Ontwikkeling Trekvliettracé stap dichterbij

De gemeenteraad van Rijswijk heeft gisteravond de voorkeur uitgesproken voor een geboorde tunnel voor autoverkeer vanaf het knooppunt Ypenburg naar het centrum van Den Haag. In maart stemden
de raden van Den Haag en Leidschendam-Voorburg in met het voorkeurstracé, de Noordelijke Boortunnel-variant. De autoweg verbetert de bereikbaarheid van de regio, verbindt de centrale zone van Den Haag
met de A4 en de A13 en dringt het sluipverkeer in omliggende wijken en gemeenten terug. Ook is de aanleg van het tracé een belangrijke impuls voor de ontwikkelingen in de Binckhorst. De huidige planning gaat ervan uit dat het tracé in 2016 gereed is.

Net als de raden van Den Haag en Leidschendam-Voorburg eerder deden, gaf de Rijswijkse raad dinsdag ook de Nota van Antwoord vrij. Dit rapport bevat de antwoorden van de gemeenten op
alle inspraakreacties op het Milieueffectrapport (MER). Belanghebbenden konden zomer vorig jaar inspreken op dit onderzoek naar de milieueffecten van de verschillende tracé-varianten. Op basis van het MER en de inspraakreacties koos de gemeenteraad van Den Haag op 6 maart en de raad van Leidschendam-Voorburg op 18 maart voor de Noordelijke Boortunnel-variant als meest
geschikte tracé. Met het positieve besluit van de drie gemeenteraden is de besluitvorming over de milieueffectrapportage formeel afgerond. Zo'n rapportage levert de informatie die nodig is om het milieubelang volwaardig mee te nemen bij besluiten over plannen en projecten met mogelijke milieugevolgen.

Eind mei 2008 beslist minister Eurlings (Verkeer & Waterstaat) of hij het bedrag toekent van maximaal 225 miljoen euro dat hij in november 2007 toezegde. De gemeente Den Haag en het Stadsgewest Haaglanden hebben eind maart aan de voorwaarde van Eurlings voldaan dat de regio ook een derde van de kosten op zich neemt. Voor het laatste deel van de financiering zoeken beide partijen nog naar andere mogelijkheden.

Noot voor de redactie,