Ingezonden persbericht


TLN, KNV en EVO woedend over rijverbod Tirol

TLN, KNV en EVO zijn verbijsterd over de plotselinge ommezwaai van de Europese Commissie waardoor Oostenrijk een sectoraal rijverbod in Oostenrijk kan invoeren. Jarenlang was de Europese Commissie hier op tegen, maar sinds gisteren lijkt de Commissie te zwichten voor de Oostenrijkse druk. De maatregel wordt genomen in het kader van verbetering van de luchtkwaliteit. De organisaties vinden het verbod regelrechte discriminatie van buitenlandse voertuigen en een gedwongen modal shift en gaan dit aankaarten bij de Europese Commissie.

De Oostenrijkse maatregel druist volledig in tegen een van de basisprincipes van de Europese Unie, het vrij verkeer van goederen. Bovendien heeft de maatregel niets met verbetering van de luchtkwaliteit te maken. Er rijden in Tirol vervuilender voertuigen rond, dan het aandeel buitenlandse voertuigen dat nu gepakt wordt, aldus de organisaties. Bijkomend probleem is dat het spoor onvoldoende capaciteit heeft om de goederenstromen op zo'n korte termijn op te vangen. Een goed alternatief voor de weg is er dus helemaal niet.

De Europese Commissie dreigt niet langer met een kort geding tegen Oostenrijk indien Tirol de invoering van het sectorale rijverbod toch doorzet. Ook Duitsland, tot voor kort fel tegenstander van het rijverbod, laat haar bezwaren varen. Tirol verbiedt voertuigen vanaf 2 mei 2008 al het vervoer van afval alsmede het vervoer van aarde en stenen op de A 12 Inntal Autobahn tussen grens Duitsland/Oostenrijk en het 46 km verder gelegen Zirl. De facto betekent dit een compleet verbod voor het vervoer naar en vanuit Italië via de A12 in Oostenrijk. Bestemmingsverkeer is wel toegestaan. Per 1 januari 2009 wordt het verbod uitgebreid met het vervoer van marmer, rondhout, kurk, ijzer, ertsen, voertuigen, aanhangwagens, staal en keramische tegels. 16 april 2008

---