Gemeente Maastricht

Enquêtes Winterland en Preuvenemint openbaar

In afstemming met de stichting Winterland en het Struyscomité hebben enquêtes plaatsgevonden voor de evenementen Preuvenemint (augustus 2007) en Winterland (december 2007 en januari 2008). Doel was om inzicht te krijgen in het belang van de beide evenementen in Maastricht. Ook biedt het zowel de organisatoren als de gemeente handvaten om te werken aan de gewenste kwalitatieve doorontwikkeling van de beide evenementen. In beide gevallen is gebruik gemaakt van het Maastricht panel en het Limburg panel. Tijdens Winterland zijn daarnaast bezoekers ter plekke geënquêteerd (exit - interviews).

Winterland

Volgens het onderzoek trok Winterland in 2007 zo'n 800-duizend bezoekers. Van hen kwam 45% uit Maastricht en 24 % uit de rest van Limburg; de overige bezoekers uit de rest van Nederland of het aanliggende buitenland. Het evenement wordt door mensen die Winterland wel eens bezocht hebben gewaardeerd van een 6.2 (Maastrichtenaar) tot een 7.1 (overig Limburg). Gemiddeld geeft 10% van de Limburgers aan weg te blijven uit de binnenstad vanwege Winterland en 36% zegt dat Winterland juist een reden is om naar de binnenstad van Maastricht te komen. Voor de Maastrichtenaren liggen deze cijfers anders: bijna een kwart geeft aan weg te blijven uit de binnenstad vanwege Winterland en 39% geeft aan daarom juist wel te komen.

Het onderzoek berekent dat de Winterlandbezoekers in totaal ruim ¤ 7.800.000,- besteed hebben op het evenement zelf en ¤ 8.400.000,- in de horecazaken van het centrum. Bijna 40% van de bezoekers uit Maastricht vindt dat het bezoek volledig aan hun verwachtingen heeft voldaan; van de mensen buiten Maastricht is dit 55%. De gezelligheid en de ijsbaan worden het meeste genoemd als aansprekende onderdelen. De belangrijkste veranderpunten voor mensen, die Winterland met een voldoende hebben gewaardeerd, zijn: meer variatie in de kerstmarkt, meer kerstspullen en meer kwaliteit; voor één vijfde van deze groep hoeft niets te veranderen. Mensen, die een onvoldoende waardering voor Winterland hebben, geven dezelfde thema's als verbeterpunten op, maar willen ook dat de lengte van het evenement korter wordt.

Preuvenemint

Het onderzoek schat het aantal bezoekers op 212-duizend mensen. Het evenement wordt door mensen die het Preuvenemint wel eens bezocht hebben gewaardeerd met een 6.7 (Maastrichtenaar) tot een 7.2 (overig Limburg). Gemiddeld geeft 13% van de Limburgers aan weg te blijven uit het centrum vanwege het Preuvenemint en 33% zegt dat het evenement juist een reden is naar het centrum van Maastricht te komen. Voor de Maastrichtenaren liggen deze cijfers anders: 18% geeft aan weg te blijven uit de binnenstad vanwege het Preuvenemint en 44% geeft aan daarom juist wel te komen.

Het onderzoek berekent dat de bezoekers van het Preuvenemint in totaal zo'n ¤ 4.700.000,- hebben uitgegeven op het evenement zelf. De bestedingen in de horeca in het centrum wordt berekend op ¤ 1.700.000,-. Ruim de helft van de bezoekers uit Maastricht geeft aan dat het bezoek volledig aan hun verwachtingen voldaan heeft; van de mensen buiten Maastricht is dat 63%. De gezelligheid, het eten en de muziek worden genoemd als meest aansprekende punten.

Verbeterpunten zijn voor de bezoekers die het evenement met een voldoende gewaardeerd hebben goedkopere gerechten en drank en meer aandacht voor het echte 'preuve'. Bijna 20% zegt niets te willen veranderen. Van de bezoekers die het evenement met een onvoldoende gewaardeerd hebben geldt hetzelfde: extra wordt echter genoemd 'minder massaal/minder drukte'.