( BW)(NY-ICSC) Eén op de Vier van Alle Kleinhandelsverkopen in Europa
vindt plaats in Shoppingcentra

    Volgens een Studie Uitgevoerd door de European Shopping Centre
         Trust en de International Council of Shopping Centers

    Business Editors
    ICSC's European Conference

    NEW YORK--(BUSINESS WIRE)--16 april 2008--Geschat wordt dat bijna
een kwart van alle kleinhandelsverkopen in Europa plaatsvindt in
shoppingcentra; volgens een studie uitgevoerd door de European
Shopping Center Trust en de International Council of Shopping Centers,
Inc. (ICSC). De net uitgebrachte studie met de titel: Het Belang van
Shoppingcentra voor de Europese Economie identificeert op grondige
wijze de tien belangrijkste redenen waarom shoppingcentra van belang
zijn voor de Europese economie. [Noot van de redactie: voor de
exclusieve samenvatting, ga naar: www.icsc.org/web/EuropeanSummary.pdf
en voer de volgende login: 1177584 en wachtwoord: press2002pass in.]

    Shoppingcentra dienen een aantal belangrijke rollen voor klanten,
kleinhandelaars, investeerders en beleidsmakers. De studie
documenteert de economische impacts op banen, investeringen en een
reeks andere significante meetbare statistieken met betrekking tot
Europese shoppingcentra.

    Onder de redenen waarom shoppingcentra belangrijk voor de economie
zijn, zegt de studie, bevindt zich de verkopen. Volgens de studie
spendeerden klanten EUR 1.110 per capita in Europese shoppingcentra in
2006, en shoppingcentraverkopen waren verantwoordelijk voor ongeveer
EUR 500 biljoen in 2006; deze verkopen zijn geprojecteerd om toe te
nemen met ongeveer EUR 200 biljoen in 2017.

    De studie onthult dat één van de redenen waarom shoppingcentra zo
belangrijk zijn voor de Europese economie simpelweg hun toenemende
grote aantal is verspreid over het continent, vooral in het V.K.,
Italië, Frankrijk en Nederland. De studie identificeert in feite
ongeveer 5.700 "traditionele" shoppingcentra in Europa in 2007, deze
centra zijn verantwoordelijk voor meer dan 111 miljoen vierkante meter
bruto verhuurbaar oppervlak (gross leasable area - GLA) -- dat is aan
huurders/kleinhandelaars verhuurde kleinhandelruimte.

    Volgens de bevindingen is de industrie gedurende de laatste jaren
significant gegroeid, aangezien GLA in Europa met ongeveer 40 miljoen
vierkante meter is toegenomen sinds 2000; vooral in de
EU-toetredingslanden (Bulgarije, Tsjechische Republiek, Estonië,
Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Roemenië, Slowakije, Slovenië)
waar 130 nieuwe projecten staan gepland tussen 2006 en 2009, het
aantal centra in deze landen bijna verdubbelend.

    Bovendien refereert de studie aan shoppingcentra als een complex
onderdeel van de Europese economie, aangezien de industrie vier
miljoen arbeiders in geheel Europa rechtstreeks tewerkstelt. Tevens
zijn er een geschatte 45.000 Europese banen in de constructie die
voortvloeien uit de ontwikkeling van shoppingcentra in 2007.

    ICSC zal de studie in samenhang met de European Shopping Centre
Trust op tijd uitbrengen voor de Europese Conferentie van de ICSC dat
plaatsvindt in Amsterdam, RAI, Nederland op 16-18 april 2008.

    De studie zegt dat de tien belangrijkste redenen waarom
shoppingcentra belangrijk zijn voor de Europese economie de volgende
zijn:

-0-
*T
 1. Klanten zijn afhankelijk van shoppingcentra
 2. Europa heeft ongeveer 5.700 shoppingcentra
 3. Het productassortiment van shoppingcentrumprojecten is groot
 4. Kleinhandelaars zijn afhankelijk van shoppingcentra
 5. De Europese handel is afhankelijk van shoppingcentra
 6. Shoppingcentra creëren en ondersteunen miljoenen banen
 7. Shoppingcentra zijn een katalyst voor de ontwikkeling van niet-
  kleinhandel en voor gebiedsregeneratie
 8. Shoppingcentra reageren op wijzigingen in klantensmaken en
  -behoeften
 9. Shoppingcentra reageren op de behoeften van samenlevingen
10. Shoppingcentra zijn activa met investeringsgraad
*T

    Info over de European Shopping Centre Trust

    In 1998, toen ICSC Europa geïntegreerd werd in de ICSC, werd
besloten de fondsen van ICSC Europa in een Trust te plaatsen ten
voordele van de Europese shoppingcentrumindustrie.

    Het hoofddoel van de trust is financiële ondersteuning te bieden
voor opleidings- of onderzoeksprojecten die pan-Europees zijn en
waarvan wordt aangenomen dat ze tot voordeel strekken van de Europese
shoppingcentrumindustrie.

    Info over ICSC

    Opgericht in 1957, ICSC is de eerste wereldwijde handelsvereniging
van de shoppingcentrumindustrie. Onder haar meer dan 75.000 leden in
96 landen bevinden zich zowel shoppingcentrumeigenaars, ontwikkelaars,
managers, marketingspecialisten, investeerders, handelaars en
makelaars, als academici en overheidsambtenaren.

    Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal.
Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden
vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische
geldigheid beoogt.

    Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal.
Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden
vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische
geldigheid beoogt.

    --30--CD/ny*

    CONTACT: ICSC
             Malachy Kavanagh / Erin Hershkowitz, 646-728-3495/3497
             mkavanagh@icsc.org / ehershkowitz@icsc.org



Disclaimer: Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele 
brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten 
worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige, 
juridische geldigheid beoogt.