Ingezonden persbericht


Collage Rocks Centrum Beeldende Kunst Rotterdam

19 april - 18 mei 2008

Al ruim een eeuw grijpen kunstenaars regelmatig naar de schaar om foto's, kranten, tijdschriften en zelfs schilderijen te verknippen en te herordenen. Dadaïsten deden het om chaos te scheppen, PopArtkunstenaars als ode aan de explosief groeiende beeldcultuur, Situationisten als kritiek op de spektakelmaatschappij. De tentoonstelling Collage Rocks in het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam laat werk zien van zes hedendaagse kunstenaars die collages maken. Soms uit historisch besef, soms als manier om de wereld van nu te becommentariëren en een nieuwe schoonheid te geven.

Historisch besef is een rode draad in het werk van Jeroen Evertz (1973). Verwijzend naar mijlpalen uit de (kunst)geschiedenis, verhaalt hij over de mens en diens gedrag. Evertz haalt inspiratie uit het Manifesto van André Breton uit 1924, het Altamont concert van de Rolling Stones in 1969, en technische ontwikkelingen zoals de opkomst van de inmiddels weer achterhaalde videorecorder.

De collages van Freek Drent (1959) zijn afgeleid door zijn fascinatie voor illustraties van diverse afkomst zoals handleidingen, medische naslagwerken, de Ikeagids. Hij heeft een groot archief aangelegd van actuele informatiebronnen die hij ook combineert met zestiende-eeuwse prenten. Drent verwerkt de beelden in lijntekeningen zodat onduidelijk wordt uit welke tijd ze stammen, en zo een verhaal ontstaat over informatievoorziening dat generaties overstijgt.

Saminthe Ekeland (1972) bouwt collages met speldjes, plastic, garen en uitgescheurde plaatjes. Deze materialen verbindt ze zo intensief dat bijna een nieuw materiaal ontstaat, waarmee ze soms bizarre vormen kan creëren.

David Maroto (1976) heeft een digitaal archief met duizenden oren, ogen, geluiden en al wat niet meer voor lichaamsdelen opgebouwd, waar hij oneindig uit kan putten om zijn collagevideo's en collagefotoprints mee te construeren. Elk werk is als een filmscript, waarin de onderdelen een verhaal vertellen.

Jan van Nuenen (1978) construeert zijn video's en foto's met abstracte cellen die hij in de computer oneindig kopieert. Als pulserende massa's marcheren de herhalende vormen door het beeld. Zo creëert hij ingewikkelde werelden die door hun gevoel voor detail levensecht zijn, maar tegelijk onwerkelijk en griezelig.

Elza Jo (1981) portretteert vrienden en idolen, en een enkele keer zichzelf. Ze bewerkt foto's met viltstift, beplakt ze met stof, knipt ze tot nieuwe vormen, of maakt er een ruimtelijk object van - zoals in de serie met Freddy (naar de zanger van 'De jeugd van tegenwoordig').

Bij deze tentoonstelling is een selectie te zien van de uitleencollectie, met collages van verschillende kunstenaars, gemaakt in deze en in de vorige eeuw. Deze werken zijn te leen, vanaf 2 euro per maand.

19 april - 18 mei

Centrum Beeldende Kunst Rotterdam

Nieuwe Binnenweg 75

3014 GE Rotterdam

di-zo 12-17u.

010 4360288 / cbk@cbk.rotterdam.nl

www.cbkrotterdam.nl