Werken met de gemeente wordt eenvoudiger
Zoetermeer is een van de pioniergemeenten op het gebied van
deregulering, aldus de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). De
gemeente loopt voorop en is dan ook een van de eerste gemeenten in
Nederland die antwoord heeft op de vraag: hoe kunnen burgers en
bedrijven eenvoudiger zaken doen met Zoetermeer? Het antwoord:
versimpel procedures en formulieren, zoals bijvoorbeeld het aanvragen
van vergunningen.
Volgende stap
De gemeente streeft naar 30% minder regels en administratieve
lastenverlichting in 2010. Om dit te halen is in 2007 een begin
gemaakt met het doorvoeren van verbeteringen zoals het schrappen van
verordeningen. De volgende stap is nu gezet door van alle producten
die bedrijven bij de gemeente moeten aanvragen (62 in totaal) en van
tien producten voor burgers in kaart te brengen welke maatregelen
nodig zijn om ze te vereenvoudigen. Elk product wordt hierbij
afzonderlijk bekeken. Vereenvoudigen kan bijvoorbeeld door formulieren
digitaal te laten aanvragen, door regels af te schaffen of te
vervangen en door het gebruiksvriendelijker maken van formulieren.
Zoetermeerse methode
Een aantal producten, waaronder de evenementenvergunning en de
aanvraag bijzondere bijstand wordt verder uitgediept met de unieke
Zoetermeerse methode. Hierbij wordt tijdens een workshop het product
kritisch bekeken door burgers of bedrijven, de betreffende wethouder,
de behandelend ambtenaren en andere gemeenten. De groep neemt het
product stap voor stap door. Op basis van de uikomsten hiervan wordt
het product aangepast.
Meldpunt minder regels
Om ervoor te zorgen dat de gemeente geen producten over het hoofd
ziet, is in maart 2008 een digitaal meldpunt geopend. Verantwoordelijk
wethouder Van Domburg: `inwoners en bedrijven weten zelf natuurlijk
het beste welke regels in hun ogen onnodig ingewikkeld of zelfs
overbodig zijn. Ik hoop dan ook dat zij die regels via
www.zoetermeer.nl/minderregels volop aan ons melden.'
Gemeente Zoetermeer