Gemeente Zoetermeer

Werken met de gemeente wordt eenvoudiger

Zoetermeer is een van de pioniergemeenten op het gebied van deregulering, aldus de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). De gemeente loopt voorop en is dan ook een van de eerste gemeenten in Nederland die antwoord heeft op de vraag: hoe kunnen burgers en bedrijven eenvoudiger zaken doen met Zoetermeer? Het antwoord: versimpel procedures en formulieren, zoals bijvoorbeeld het aanvragen van vergunningen.

Volgende stap

De gemeente streeft naar 30% minder regels en administratieve lastenverlichting in 2010. Om dit te halen is in 2007 een begin gemaakt met het doorvoeren van verbeteringen zoals het schrappen van verordeningen. De volgende stap is nu gezet door van alle producten die bedrijven bij de gemeente moeten aanvragen (62 in totaal) en van tien producten voor burgers in kaart te brengen welke maatregelen nodig zijn om ze te vereenvoudigen. Elk product wordt hierbij afzonderlijk bekeken. Vereenvoudigen kan bijvoorbeeld door formulieren digitaal te laten aanvragen, door regels af te schaffen of te vervangen en door het gebruiksvriendelijker maken van formulieren.

Zoetermeerse methode

Een aantal producten, waaronder de evenementenvergunning en de aanvraag bijzondere bijstand wordt verder uitgediept met de unieke Zoetermeerse methode. Hierbij wordt tijdens een workshop het product kritisch bekeken door burgers of bedrijven, de betreffende wethouder, de behandelend ambtenaren en andere gemeenten. De groep neemt het product stap voor stap door. Op basis van de uikomsten hiervan wordt het product aangepast.

Meldpunt minder regels
Om ervoor te zorgen dat de gemeente geen producten over het hoofd ziet, is in maart 2008 een digitaal meldpunt geopend. Verantwoordelijk wethouder Van Domburg: `inwoners en bedrijven weten zelf natuurlijk het beste welke regels in hun ogen onnodig ingewikkeld of zelfs overbodig zijn. Ik hoop dan ook dat zij die regels via www.zoetermeer.nl/minderregels volop aan ons melden.'