Ingezonden persbericht


Nestlé Nespresso S.A.
De ultieme koffie-ervaring

ONZE ONDERNEMING

Nestlé Nespresso S.A. begaf zich als pionier op de markt van de geportioneerde koffie om zo de beste kwaliteit koffie te kunnen aanbieden waarvan consumenten in alle gemak zowel thuis als overal buitenshuis kunnen genieten, zoals in restaurants, cafés, hotels en op kantoor. De unieke Nespresso trilogie is het logische vervolg daarop - een unieke combinatie van 's werelds beste Grands Crus, doordachte en stijlvolle koffiemachines en een ongeëvenaarde klantenservice. De samensmelting van deze drie elementen staat voor de Ultieme koffie-ervaring van Nespresso.

ONS DOEL

Nespresso stelt zich ten doel altijd een perfect kopje koffie te serveren. Deze visie voor wat betreft uitmuntendheid zit diep geworteld bij Nespresso. We zijn een onderneming die zich op haar zoektocht naar de ultieme kop koffie laat leiden door een onstilbare dorst naar kwaliteit, innovatie en perfectie.

ONZE MEDEWERKERS: AMBASSADEURS VAN TOPKWALITEIT

Nestlé Nespresso, met hoofdzetel in het Zwitserse Paudex, telt ruim 2.500 medewerkers wereldwijd, waarvan 1.600 dagelijks in direct contact staan met onze klanten. De medewerkers zijn geselecteerd op hun expertise binnen een bepaald gebied en dragen allen met veel passie hun steentje bij om samen de perfecte koffie-ervaring te leveren. Zo zorgt het team in het Zwitserse Orbe bijvoorbeeld dat het state-of-the-art koffieproductiebedrijf van Nespresso draait als een Zwitsers uurwerk. Dit uitzonderlijke team, samengesteld uit koffie-experts uit de hele wereld die zich concentreren op de kwaliteit van groene koffiebonen, bestaat uit tal van koffiespecialisten - proef-, aroma- en smaakexperts - de eerste "koffiesommeliers" ooit. Verder maken ook zorgvuldig geselecteerde agronomisten, koffieleveranciers en boeren die de koffiebomen met de meeste zorg omringen. In de eigen onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling komen de laatste machine-innovaties en designvernieuwingen tot leven. De goedopgeleide professionals van customer care staan onze Clubleden met raad en daad terzijde. Alle personeel van Nespresso is altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op koffiegebied - ze houden hun kennis up-to-date en maken zich nieuwe vaardigheden eigen dankzij het Nespresso Science of Coffee Program; een allesomvattend trainingsprogramma dat specifiek voor en door de onderneming ontwikkeld werd.

BEDRIJFSRESULTATEN

In 2007 verhoogde Nestlé Nespresso haar omzet met 40 procent. Hiermee is Nespresso opnieuw het snelst groeiende bedrijfsonderdeel van de Nestlé groep en behoort het voor het tweede jaar op rij tot Nestlé's "miljardenmerken". Onze substantiële groei afgelopen jaar is significant hoger dan onze duurzame jaarlijkse vastgestelde groei van meer dan 35 procent gedurende de afgelopen zeven jaar. Vorig jaar stelde Nespresso zich ten doel om in 2010 een omzet van 2 miljard CHF te behalen. Nespresso zal deze doelstelling in 2008 al bereiken, 2 jaar eerder dan verwacht.

BEDRIJFSDIVISIES

Nespresso richt zich op twee markten en speelt in op de uiteenlopende behoeften van hun respectievelijke eindgebruikers, door voor beiden de allerbeste kwaliteitskoffie te leveren, en hun markt te voorzien van koffiemachines die een schitterend design en de meest geavanceerde technologie naadloos integreren. De Business-to-Consumer divisie, die goed is voor het merendeel van de omzet, richt zich op de koffie- en machinebehoeften van klanten of Clubleden, die thuis alleen van de allerbeste koffie willen genieten.

Daarnaast is er de Business-to-Business divisie die oplossingen aanbiedt voor klanten in vijf primaire marktsegmenten. Hieronder vallen: Toprestaurants, hotels en cafés; de betere cateringbedrijven; klantenservices en luxewinkels; aanbieders van luxe reizen en de kantoormarkt.

NESPRESSO TRILOGIE: DRIE PIJLERS VOOR UITMUNTENDHEID

Centraal binnen het Nespresso concept staat de unieke trilogie:
. Grand Cru koffie: perfect geportioneerde en hermetisch afgesloten capsules met een selectie aan hoogwaardige koffiesoorten
. Koffiemachines: een grote variëteit aan doordachte en stijlvolle koffiemachines
. Service: een ongeëvenaarde persoonlijke service.

Met de absolute top in espresso - koffie van de beste kwaliteit met een krachtige smaak en een uitzonderlijke crema, laat de onderneming al haar klanten meedelen in het genot van en de liefde voor perfecte koffie.
1) Topkwaliteit in Grand Cru koffie
Om een eersteklas Grand Cru koffie te serveren, begint Nespresso met een niets ontziende selectie van uitsluitend de allerbeste kwaliteit groene koffiebonen uit heel de wereld. Het hele jaar door zijn onze koffie-experts op zoek naar hoogwaardige bonen met uitzonderlijke aromatische profielen, afkomstig uit de beste koffieproducerende landen op aarde. De zogeheten gourmet- of specialtykoffie koffie maakt slechts voor 10% deel uit van alle groene koffie die in de wereld geteeld wordt, en van die 10% is slechts 10% tot 20% van het juiste kaliber om te voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die Nespresso als maatstaf hanteert. Na de selectie van de koffiebonen volgen er tal van processen die plaatsvinden in de state-of-the-art productiefaciliteit in het Zwitserse Orbe. Zo worden de bonen geblend, gebrand, gemalen en verpakt waardoor Nespresso u een heerlijk kopje koffie kan schenken.

Net zoals een goede wijn, wordt elke Nespresso Grand Cru gekenmerkt door een unieke smaak en een uitgebalanceerd aromaprofiel met een combinatie van smaaktoetsen en accenten.

Om thuis van koffie te genieten voert Nespresso een assortiment van 12 Grand Cru koffiesoorten - negen daarvan zijn Espresso's (bij voorkeur te serveren in een klein 40 ml kopje) en drie Lungo variëteiten (milde maar intense variëteiten, bij voorkeur te serveren in een groter kopje met een inhoud van 110 ml). Espresso Grands Crus

. Ristretto - een typisch Italiaanse espresso; klein, sterk en krachtig, met een lichtzurig accent... en een lange nasmaak.
. Arpeggio - een Mediterrane blend met een intense body en een langdurige, aangename nasmaak en een rijke, zachte crema.
. Roma - een kleine espresso, niet overdreven sterk, met zoete houtnoten.
. Decaffeinato Intenso - intens en rijk van smaak, met een frisse zuurheid en alle kracht van een echte espresso - zonder cafeïne.
. Livanto - een perfect uitgebalanceerde, ronde smaak die gekenmerkt wordt door een geconcentreerd, fluweelzacht aroma.
. Capriccio - een krachtige, romige en milde espresso met een crema zo delicaat dat het licht er bijna in weerkaatst.
. Volluto - licht gebrand, maar met een volle body, zachte graanaccenten en een lichtzurige toets.
. Cosi - klassieke espresso met een zachte crema en een verkwikkende, frisse noot van citroen.
. Decaffeinato - licht en romig met een subtiel evenwicht tussen zachtheid en zuurheid, met een hazelnootkleurige crema van consistente textuur. Lungo Grands Crus

. Vivalto - gekenmerkt door de combinatie van geroosterde accenten en een bloemennoot, met een zijdezachte crema; ook heerlijk met een wolkje melk.
. Finezzo - goed uitgebalanceerde smaak met fruitnoten, een lichte body en een lichtzurig accent.
. Decaffeinato lungo - smeuïge body, fijne textuur en heerlijke geroosterde accenten.

B2B Koffievariëteiten
Voor toprestaurants, hotels, cateringbedrijven of vliegmaatschappijen die hun veeleisende clientèle echt willen verwennen, of bedrijven die hun personeel en zakenpartners een perfect kopje koffie willen aanbieden, heeft Nespresso een assortiment van zes Grands Crus samengesteld. Deze koffievariëteiten zijn er in de vorm van ronde, platte capsules die speciaal ontwikkeld werden voor de Nespresso Out-of-Home koffiemachines: Espresso Grands Crus

. Ristretto - een kleine espresso met een volle body, intense smaak en een uitzonderlijke nasmaak.
. Espresso Forte - een ronde, evenwichtige espresso met een intense body en een rijk aroma dat perfect combineert met een beetje melkschuim dat voor een lichtzoete smaak zorgt.
. Espresso Leggero - een lichte body, aangename bittere en frisse noten die samengaan met geroosterde accenten.
. Decaffeinato - op natuurlijke wijze cafeïnevrij gemaakt; een evenwichtige melange met een bloesemtoets en een zijdezachte body. Lungo Grands Crus

. Lungo-Caffè Forte - koffie zoals koffie smaken moet - een goed ontwikkelde body, zachtheid gecombineerd met geroosterde accenten. Zoveel rijkdom in een groot kopje, al dan niet met melk geserveerd.
. Lungo-Caffè Leggero - een lichte, verkwikkende koffie met toetsen van bloemen die aan jasmijn en bergamot doen denken. Een vleugje zuur versterkt het frisse karakter. Afgezien van haar brede assortiment aan Grands Crus dat het hele jaar door leverbaar is, verschijnen er elk jaar twee zeldzame en exotische Nespresso variëteiten die slechts tijdelijk verkrijgbaar zijn: de Limited Edition (voorjaar) en de Special Club (najaar). Met deze variëteiten wordt het aanbod waaruit koffiekenners hun keuze kunnen maken verder vergroot.

De Limited Edition Grand Cru voor 2007 - Oâ - is afkomstig van de hellingen van de Mount Kenia en de Mount Kilimanjaro in Kenia en Tanzania. Deze Arabicas, verbouwd op de rijke grond van de Afrikaanse vulkanen, en samengebracht in de Oâ, hebben subtiele zachte en delicate smaaktoetsen, die doen denken aan zongerijpt tropisch fruit. Jalayatra, onze Special Club voor 2007, is een evenwichtige Arabica koffie met een rijk en intens aroma, bestaande uit 60 procent 'moessonarabica' en 40 procent Arabica van de plantage afkomstig uit het kustgebied van Malabar in het zuidwesten van India.

HET NESPRESSO AAA SUSTAINABLE QUALITY PROGRAM

Met het doel om de productie van hoogwaardige koffie voor de komende jaren veilig te stellen en de levenskwaliteit van koffieboeren en hun leefgemeenschap te verbeteren, maakte Nestlé Nespresso in 2002 bekend een formele relatie aan te gaan met de Rainforest Alliance, een toonaangevende NGO die zich inzet voor de verbetering van de duurzaamheid van de agrarische productie; en wel als belangrijke partner in het lopende Nespresso AAA Sustainable Quality Program. Nespresso en haar belangrijkste toeleveranciers werken nauw samen met 15.000 koffieboeren die zijn aangesloten bij het Nespresso AAA Sustainable Quality Program om zich ervan te verzekeren dat er teeltpraktijken worden doorgevoerd die resulteren in de bestmogelijke kwaliteit koffiebonen en economische levensvatbaarheid, e.e.a. met respect voor het milieu. Koffieboeren die zich aansluiten bij het programma krijgen niet alleen een hogere vergoeding voor hun producten, maar kunnen daarbij rekenen op een langdurige samenwerking met Nespresso. Vijfendertig procent van alle koffie die Nespresso momenteel betrekt is afkomstig van producenten verenigd in het Nespresso AAA Sustainable Quality Program en de Grand Cru variëteit Volluto bestaat zelfs voor 100 procent uit deze koffie. Tegen het einde van 2010 verwacht Nespresso 50 procent van alle koffie te betrekken via het Nespresso AAA Sustainable Quality Program.

De aanpak zoals beschreven onder het Nespresso AAA Sustainable Quality Program telt nogal wat voordelen:
. Het verhogen van prijspremies voor Sustainable Quality: Nespresso betaalt 10 procent bovenop de premium marktprijs van koffie.
. Opgezette richtlijnen zorgen ervoor dat koffieboeren minstens 75 procent van de exportwaarde van hun koffie vergoed krijgen
. Kwaliteitsverhoging op landbouwniveau: onderwijs en betrokkenheid van boeren over hoogste kwaliteit Nespresso koffie zorgt ervoor dat het aantal afgekeurde bonen van 50 tot 5 procent verminderd.
. Ontwikkeling van lange-termijn-loyaliteit van boeren: Bijna 70 procent van de boeren in belangrijke regio's is in de loop van de afgelopen 4 jaar teruggekeerd.

Sinds 2002 heeft Nespresso verscheidene AAA projecten opgezet. In 2004 leverde Nespresso de uitrusting aan kleinschalige koffieboeren in Colombia om hen erbij te helpen de productiviteit en de kwaliteit te verbeteren; werd er in Costa Rica gestart met een grootschalig herbebossingsproject met inheemse bomen en werden er in de Mexicaanse regio Ixhuatlán scholen uitgebreid.

In 2006 kondigden we een partnership met de International Finance Cooperation (IFC) ter waarde van $500.000 aan, om onze inspanning in AAA Sustainable Quality te ondersteunen. Door ons partnership met de IFC hadden we de mogelijkheid het werkgebied van ons programma drastisch uit te breiden en de kwaliteit en de duurzaamheid van landbouwactiviteiten in specifieke regio's van drie belangrijke koffieverbouwende landen in Centraal-Amerika substantieel te verbeteren. Deze landen zijn: Costa Rica (La Giorgia en Orosi), Guatemala (Huehuetenango) en Mexico (Ixhuatlan).

Dubbele eer

Halverwege 2007 hebben we twee prestigieuze awards ontvangen voor onze sterke betrokkenheid bij Sustainable Quality:


. De Corporate Green Globe Award voor bedrijven die een uitzonderlijke betrokkenheid voor de bevordering van duurzaamheid laten zien (van de Rainforest Alliance).


. De Leadership Medal of Merit Award (van de Coffee Quality Institute) voor de visie en gedrevenheid bij de ontwikkeling en leiding van de Nespresso AAA Sustainable Quality.

AAA Summer Campus in Costa Rica
In augustus 2007 hebben we onze eerste Nespresso AAA Summer Campus met betrekking tot duurzaamheidstudies georganiseerd in Costa Rica. Meer dan twee weken lang kwamen twintig internationale studenten, gekozen uit 1.100 inschrijvingen van personen over de gehele wereld, naar Costa Rica om te leren over duurzaamheid bij koffieproductie. De leerervaring hield twee dagen hands-on training bij INCAE, de top business school in Latijns-Amerika, in; deelname aan een denktank over duurzame ontwikkeling en meer leren over de origine en handel van koffie en de bijdrage aan de Latijns-Amerikaanse economie. De internationale groep bezocht een van de boerderijen die voordeel haalt uit het uit het Nespresso AAA Sustainable Quality Program en leerde meer over het transformatieproces van koffie in de ECOM Santa María molen. De studenten kregen ook de kans meer te leren over de milieu organisatie Rainforest Alliance; hoe ze werken om de 'best practices' met betrekking tot duurzaamheid in verschillende sectoren zoals toerisme en agricultuur, te implementeren. De laatste dagen waren specifiek gericht op het AAA Sustainable Quality Program, inclusief een volle trainingdag over hoe de boeren TASQ gebruiken; een zelf-evaluatie middel dat we hebben ontwikkeld met de Rainforest Alliance om de kwaliteit van de koffie te verbeteren. De Nespresso AAA Summer Campus eindigde met presentaties van de studenten; ze deelden wat ze hadden geleerd en ze gaven suggesties over wat dat we zouden kunnen doen om ons Sustainable Quality Program te verbeteren.

Tweede Nestlé Nespresso AAA Sustainable Quality Coffee Forum Als vervolg op het succes van het eerste aandeelhouder evenement gehouden in het IMD in 2005 in Lausanne in Zwitserland, gingen we in november 2007 terug naar Costa Rica, de geboorteplaats van AAA Sustainable Quality, om ideeën uit te wisselen met 80 professionals uit de hele wereld over hoe we het positieve effect van het AAA programma het beste konden waarborgen. De Costa Ricaanse minister van handel Marco Vinicio Ruiz opende de tweede Nestlé Nespresso AAA Sustainable Quality Coffee Forum, waarbij NGO's, zoals de Rainforest Alliance en TechnoServe, academici van INCAE en CATIE Tropical Research and Higher Education Center, executives van Nestlé en Nespresso, evenals leveranciers en industrie experts deelnamen. Zij gebruikten kennis die zij verkregen bij het Forum. Nespresso was voorzitter van de afsluitende sessie van de 21e Sintercafé Coffee Convention, een ontmoetingsplaats voor de besluitvormers van 's werelds grootste koffiebedrijven.

(2) Doordachte, stijlvolle koffiemachines

Nespresso heeft een uitgebreid machineassortiment - zowel voor de consument als voor de zakelijke markt - waarmee het inspeelt op verschillende smaken van consumenten als het gaat om machines met een uiteenlopende vormgeving en functionaliteit. Een overeenkomst daarbij is echter dat al deze machines uitgerust zijn met een gepatenteerd extractiesysteem, dat garant staat voor perfecte koffie bij en voor elke gelegenheid. Alle machines zijn speciaal ontwikkeld om het aroma, de crema en de smaak van onze koffie aan te vullen en te verbeteren.

Op Business-to-Consumer gebied zijn wij de industrieleider in wereldwijde retail verkoop van koffiemachines met een aandeel van 26,6 procent in de verkoop van Espresso machines. Innovaties zijn constant aanwezig en we lancering regelmatig nieuwe koffiemachines:
. Onze grootste innovatie in 2007 (en voor vele markten in 2008) was de Lattissima, een geavanceerde machine die zorgt voor verse, op melk gebaseerde, espresso dranken, die met een simpele druk op de knop gemaakt kunnen worden.
. In 2006 namen onze revolutionaire Essenza modellen een verdere stap met de "Glam Rock" kleuren. Daaraan voorafgaand, in 2005, introduceerden we Essenza modellen in kleuren die deden denken aan zonnige dagen in Capri. Sinds 2001, het jaar dat we de Essenza introduceerden, zijn drie miljoen stuks verkocht.
. In 2006, hebben we de succesvolle machine Le Cube gelanceerd. Scherp in zijn visuele effect en verkrijgbaar in vier kleuren, verwezenlijkt Le Cube een puur, minimalistisch 'kubistisch' design, dat een sterke aantrekkingskracht uitoefent op designfreaks. Le Cube is tot op heden een van de best verkopende machines van Nespresso.
. Ontworpen voor de exclusieve koffie connaisseur, hebben we in 2006 de "Siemens Nespresso Machine by Porsche Design" onthuld. Dit apparaat verenigt de kennis en ervaring van drie premium merken: Nespresso, marktleider op het gebied van geportioneerde gourmet koffie en uitvinder van het unieke capsule systeem, zet haar succesvolle samenwerking verder met machinepartner Siemens, de leidende fabrikant van huishoudelijke artikelen. De Porsche Design Studio kreeg de taak een nieuw design te bedenken. Samen heeft dit dream-team een volautomatische Nespresso machine met een one-touch cappuccino functie voor exclusief koffieplezier ontwikkeld.

Belangrijkste B2C machine distributeurs per land:
We werken samen met de volgende zeven machine partners: DeLonghi, Koenig, Krups, Magimix, Miele, Siemens en Turmix.

B2B Machine range
In 2006 introduceerde onze Business-to-Business divisie drie nieuwe Nespresso Gemini Generation koffiemachines: de Gemini CS200 en 220 met een dubbel extractiesysteem om twee koppen koffie op hetzelfde moment te zetten, en de Gemini CS100 machine met een enkel extractiesysteem gemaakt voor de kleine tot middelgrote bedrijven. Voor de markering van de vierde en laatste fase van de Gemini Generation, in de lente van 2007, hebben we een betaalsysteem voor medium tot grootschalige bedrijven gelanceerd. Onze Business Solutions divisie levert koffieoplossingen voor klanten als SAS Radisson, Relais & Chateaux, Microsoft, Lexus, Lehman Brothers en Bentley.

(3) Persoonlijke, professionele service 24 uur per dag, 7 dagen per week

Nestlé Nespresso heeft een praktisch forum opgezet om koffiekenners elk moment van de dag toegang te bieden tot zijn producten en services. Alle klanten die een Nespresso koffiemachine aanschaffen voor thuisgebruik, worden automatisch lid van de Nespresso Club, de persoonlijke klantenservice van het bedrijf en een informatienetwerk, dat voorziet in een breed aanbod aan informatie, advies en service op maat voor wat betreft Nespresso koffie en machines, maar ook tal van andere voordelen biedt aan koffieminnende Clubleden. Al uw vragen worden binnen een werkdag beantwoord en koffiecapsules en accessoires worden binnen 48 uur verzonden naar het opgegeven afleveradres bij het clublid thuis of op kantoor. Om 's avonds laat nog bestellen, kunt u gebruikmaken van de uitgebreide Nespresso website, die u 24 uur per dag van informatie voorziet en via welke u in 7 verschillende talen uw bestelling kunt doorgeven. In 2007 hebben 1,5 miljoen nieuwe leden zich bij de Nespresso Club gevoegd, waardoor de Club op dit moment wereldwijd meer dan 4 miljoen actieve leden telt - zo zijn er leden uit Frankrijk tot Japan en van Canada tot Australië vertegenwoordigd.

Nespresso Business Solutions voorziet in maatwerk in service en speelt daarmee in op de specifieke behoeften van klanten als bedrijven, hotels, restaurants, cateringbedrijven, luchtvaartmaatschappijen en luxe boetieks. Deze omvatten een onverslaanbare combinatie van zes Grand Cru koffiesoorten van hoge kwaliteit plus twee Limited Edition variëteiten per jaar, een keuze uit zes verschillende state-of-the-art koffiemachines van twee reeksen, plus de Cappuccinatore CS20 melkopschuimsysteem en innovatieve betalingssystemen. Nespresso Business Solutions bediende de FIFA World Cup 2006 in Duitsland, waarbij de catering werd gedaan voor 175.000 VIP-klanten in alle 12 World Cup Stadia, waarbij 250 Gemini Generation machines werden gebruikt.

SUCCES IN DESIGN

Het ontwerpen van machines met een gebalanceerd, perfect design en uitgerust met de laatste technologische vooruitgangen is een Nespresso handelsmerk. In 2001, hebben we de Concept machine gelanceerd, de eerste machine die functioneel ontworpen was rondom de capsule en waarbij werd afgeweken van de traditionele koffiemachinevorm. Bekend ontwerper Antoine Cahen introduceerde kleur en een radicaal nieuwe vorm aan de machine, maar maakt het tegelijkertijd gemakkelijk in gebruik. Hierbij werd de consument betrokken bij een nieuw ritueel van koffie maken, met een ergonomisch design dat plezierig was om te gebruiken - een evolutie vanuit de oude barista-stijl capsulehouder. Deze ene machine herdefinieerde de markt voor espressomachines en, door zijn verkoopsucces, ook de koffiemarkt.

We hechten waarde aan alle designers, en in 2006, hebben we een internationale ontwerpwedstrijd voor studenten gelanceerd. Na bekendmaking van de winnaars, gingen de driedimensionale ontwerpen van de 24 finalisten 'on tour', waarbij een bezoek werd gebracht aan belangrijke steden, zoals Milaan, Parijs, Zurich en Amsterdam.

In april 2008 zullen in Milaan de winnaars van onze tweede ontwerpwedstrijd bekend worden gemaakt. Als onderdeel van deze ontwerpwedstrijd hebben we contacten gelegd met internationale ontwerpers, zoals Patrick Norguet, Alfredo Haeberli, Ineke Hans en Constantin Grcic, die als jurylid op zullen treden om de werken van de studenten te beoordelen.

Onze machines hebben een hele reeks aan prijzen gewonnen voor de integratie van design en technologie. In 2005 ontvingen we de prestigieuze "Red Dot: Best of the Best" prijs voor hoogste kwaliteit in internationaal productontwerp voor de Nespresso C90 (Compact Line). Deze ontvingen we van het welbekende Design Zentrum Nordrhein-Westfalen in Essen, Duitsland. Twee jaar later, werden we onderscheiden met een additionele "Red Dot" prijs voor de Siemens Nespresso Machine by Porsche Design.

SNAPSHOTS UIT HET VERLEDEN

De voorbije drie decennia heeft Nespresso zich bewezen als voornaamste pionier op de wereldkoffiemarkt. De stijlvolle machines en Grand Cru koffie van het merk, die zowel verkrijgbaar zijn via de exclusieve Nespresso Boutiques als via de website van de onderneming, spreken koffiekenners uit heel de wereld aan.

De volgende belangrijke mijlpalen illustreren Nespresso's constante innovatie:


. In 1976, werd het Nestlé onderzoeks-en ontwikkelingsteam geïnspireerd door een bedrijfsreis naar Italië en probeerde het geheim van de perfecte espresso door zijn eigen gepatenteerd systeem te 'vangen'. Men probeerde dit te doen op een manier die nog niet eerder was ontdekt; koffie om thuis en op kantoor te maken, zonder gebruik te maken van de standaard espresso bar: een grote machine en barista.
. In 1986 wordt Nestlé Nespresso S.A., een volledige dochteronderneming van de Nestlé Groep, opgericht in het Zwitserse Vevey. In samenwerking met de Zwitserse fabrikant Turmix wordt het Nespresso Systeem op de kantorenmarkt in Italië en Zwitserland gelanceerd. De koffiecapsule productie werd gecentraliseerd in Orbe, Zwitserland.
. In 1996 viert Nestlé Nespresso S.A. zijn tienjarig succes als bedrijf: 3.500 verkooppunten en 180.000 aangesloten Clubleden. Het systeem wordt ook geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk, Maleisië, Singapore en Taiwan. Het bedrijf introduceerde het Nespresso Professional System om de kleine en middelgrote bedrijven, de top- hotels en restaurant sector en vele vliegmaatschappijen te voorzien van gemakkelijke machineoplossingen en premium-geportioneerde koffie.
. In 1998 breidt de onderneming haar assortiment uit: in samenwerking met Alessi brengt het bedrijf een machine op de markt met een uitgesproken avant-gardistisch ontwerp. Nespresso gaf een strategisch belangrijke evolutie aan waarbij het bedrijf haar horizon verbreedde via een volledig vernieuwde website: www.nespresso.com.
. In 2001 leidt het gebruiksgemak en het opvallende ergonomische design van de geïntroduceerde Nespresso 'Concept Machine' tot een record machineomzet. Nestlé Nespresso S.A. begint met de bouw van een nieuw productiecentrum voor koffiecapsules in het Zwitserse Orbe.
. In 2002 werd de bouw van een nieuw productiecentrum in Orbe afgerond en wordt de capsule productiecapaciteit met 400 procent verhoogd om het hoofd te kunnen bieden aan toekomstige groeiverwachtingen. Door het machineaanbod uit te breiden, werd een unieke gemakkelijke 'automaat'-versie van het Nespresso systeem geïntroduceerd. De introductie van Nespresso Boutiques zorgde voor extra aandacht voor het merk in grote steden en het aantal online bestellingen steeg in dat jaar met 94 procent. E-business maakt tegenwoordig 30 procent uit van de bedrijfsomzet.
. In 2003 maakte Nestlé Nespresso S.A. tijdens de op Costa Rica gehouden Sintercafé Convention de introductie bekend van het 'AAA Sustainable Quality Program' ter stimulering van de productie en verkoop van duurzame koffie van topkwaliteit. Nespresso maakte haar co-sponsoring bekend voor het Team Alinghi, de verdediger van de 32e editie van de America's Cup, de meest prestigieuze competitie in de zeilwereld en de oudste wedstrijd in de sportwereld.
. In 2005 hielp de verkoop van de revolutionaire Nespresso Essenza koffiemachine Nespresso al aan een eerste plaats op de Europese aanbiedersranglijst van espressomachines.
. In 2006 huurde Nespresso Oscarwinnaar George Clooney in voor een 50 seconden durend reclamespotje met de titel "The Boutique" dat in april te zien was in Europese bioscopen en tijdens reclameblokken op tv. Met Le Cube zette Nespresso de toon voor zowel machine-innovatie als ook machinedesign. De introductie van de stijlvolle, 'brushed' aluminium Siemens Nespresso machine in Porsche Design was een groot succes bij de designfreaks, die geïnteresseerd zijn in de top-line machinecollectie.
. In 2007 lanceerde Nespresso een 1500m2 Flagship Boutique aan de Champs-Elysées in Parijs, als zijnde een symbool voor de wereldwijde uitbreiding. Het werd een grootse opening, bijgewoond door internationale sterren zoals Sharon Stone. Nespresso's uitbreiding naar nieuwe strategische markten, ging verder toen Azië (Hong Kong, China, Zuid-Korea) en Latijns-Amerika (Argentinië en Brazilië) de laatste nieuwe regio's waren, die toegevoegd konden worden aan Nespresso's lijstje. Nespresso zorgde voor een nieuw state-of-the-art Productie en Distributie Centrum in Avenches, Zwitserland, waarbij 150 million CHF werd geïnvesteerd om de globale groei te ondersteunen met consequent Zwitsers vakmanschap en kwaliteit.

NESPRESSO BOUTIQUES: EEN BELEVENIS DIE DE ZINTUIGEN PRIKKELT

De Boutiques vormen een belangrijk afzetkanaal voor Nespresso, en genereren bijna 29% van de omzet die Nespresso jaarlijks boekt op de particuliere markt (Home divisie). De Boutiques spelen ook een belangrijke rol bij de verdere ontwikkeling van interactie tussen de consument en het Nespresso merk - een plek waar de zintuigen worden geprikkeld door de Ultimate Coffee Experience. Welbekend Frans architect Francis Krempp werkte nauw samen met Nespresso om de creatieve blauwdruk te ontwikkelen voor vele van de stijlvolle Nespresso Boutiques over de gehele wereld, waaronder de Boutiques in Parijs, Zurich, Amsterdam, Rome, Moskou en Sydney. Voor de nieuwe markten bieden de Boutiques een uitstekende gelegenheid om de bezoekers, en hun familie en vrienden, voor te stellen aan de producten en diensten die Nespresso biedt. De tastbare, gevoelsmatige plek die Krempp in de Boutiques heeft gerealiseerd, geeft connaisseurs op de 'volgroeide' markten de mogelijkheid onderdeel te worden van de Nespresso lifestyle. Daarnaast geeft Nespresso je de mogelijkheid om de nieuwste accessoires aan te schaffen.

Elke nieuwe Boutique, strategisch gelokaliseerd in een chique en prestigieus winkelcentrum van een grootstedelijk stadscentrum, neemt de bezoekers mee op ontdekkingsreis. Koffiespecialisten zijn in de Boutiques aanwezig om de bezoekers te helpen bij het uitzoeken van hun favoriete Nespresso maling evenals bij het kiezen van een koffiemachine, de Concept, Essenza, Le Cube of Lattissima, die past bij hun levensstijl. Gericht op de vijf zintuigen, heeft iedere Boutique een groot assortiment aan accessoires uit de Les Collections range en ideeën over hoe men de Ultimate Coffee Experience thuis kan beleven.

Aan het eind van 2007 waren er 117 Nespresso Boutiques wereldwijd. Dit geeft de grote groei van Nespresso duidelijk weer. Buiten de Boutiques die Nespresso nog wil gaan vestigen in Europa, richt het bedrijf zich ook op uitbreiding in het Verre Oosten, Zuidoost Azië, Noord-Amerika en Latijns-Amerika om Nespresso met meer koffieliefhebbers over de hele wereld te delen. Nespresso verwacht eind 2008 175 Boutiques in 30 landen te hebben.

Eind 2007 waren de Nespresso Boutiques vertegenwoordigd in de volgende afzetmarkten:
. Argentinië - Buenos Aires

. Australië - Sydney

. België - Antwerpen, Brussel

. Brazilië - São Paulo

. China - Hong Kong

. Denemarken - Kopenhagen

. Duitsland - Düsseldorf, Hamburg, München, Frankfurt
. Frankrijk - Bordeaux, Lyon (2), Lille, Marseille, Nantes, Nice, Paris (5), Straatsburg en Toulouse
. Hongarije - Boedapest

. Israël - Tel Aviv

. Italië - Milaan (2), Rome, Turijn

. Luxemburg - Luxemburg

. Nederland - Amsterdam (2), Rotterdam

. Oostenrijk - Wenen (2), Linz, Salzburg, Graz
. Portugal - Lissabon

. Rusland - Moskou

. Spanje - Barcelona (4), Madrid (2), Valencia
. Tsjechische Republiek - Praag

. Verenigd Koninkrijk - Londen (2)

. Verenigde Staten - New York

. Zuid-Korea - Seoul

. Zweden - Stockholm

. Zwitserland - Basel, Bern, Genève, Luzern, Lugano, Paudex, Lausanne,

St. Gallen, Zürich, Fribourg, Bienne, St. Moritz

SPONSORING - DE ULTIEME EVENEMENTEN

Na de sponsoring door Nespresso van het Zweedse Team Alinghi, winnaar van 's werelds meest prestigieuze zeilcompetitie "The America's Cup", in 2003 en 2007, zal Nespresso haar sponsoringportfolio opnieuw uitbreiden in 2008.

Om parallel te lopen met de zoektocht van Nespresso naar de hoogste kwaliteit en de aflevering van de Ultimate Coffee Experience, zal het bedrijf zich richten op top evenementen op top locaties. Deze corporate sponsoring houdt in: het Cannes Film Festival 2008, het French Open Roland Garros 2008 en de gourmet cuisine contest, de Bocuse d'Or 2009.

LES COLLECTIONS: DE NESPRESSO ACCESSOIRES

De Nespresso accessoires zijn exclusieve producten en food items, ontworpen voor ontelbare plezierige momenten met het ultieme kopje koffie: Nespresso. De subtiele producten reflecteren het sterke karakter van Nespresso en de dualiteit van het merk - weergave van een mix van traditie en innovatie.

Met de introductie van nieuwe espressomachines, worden unieke accessoires ontwikkeld om de kracht en het design van de machine nog eens te verduidelijken. Het stijlvolle glaswerk en de porseleinen accessoires blijven belangrijke producten. Voor speciale gelegenheden ontwikkelt Nespresso Les Collections limited edition producten.

Verder heeft Nespresso heerlijke chocolade en koekjes in haar assortiment opgenomen, waardoor de smaakbeleving van de koffie nog intenser wordt en het koffiemoment compleet maakt.

NESPRESSO MOMENTEN

Als zijnde de architect van perfectie, is het doel van Nespresso om hun klanten te voorzien van momenten van puur plezier en genot door hun ervaring met Nespresso koffie, machines, accessoires en diensten. Nespresso hoopt dat koffieliefhebbers, waar dan ook, een groepsgevoel krijgen wanneer zij een van de wereldwijde Boutiques binnengaan en dat ze geïnspireerd zullen zijn om hun eigen koffiemomenten te creëren - zowel binnenshuis als buitenshuis - in het gezelschap van familie, vrienden en collega's.

# # #
Nadere informatie:

Hans-Joachim Richter, Nestlé Nespresso S.A.
Director Corporate Communications
Telefoon: +41 21 796 96 20
E-mail: Hans-Joachim.Richter@nespresso.com

Talitha Dirkzwager, Weber Shandwick
Account Director Consumer Practice
Telefoon: +31 070 312 10 78
E-mail: tdirkzwager@webershandwick.com

Cecile Wulfsen, Weber Shandwick
Senior Account Executive
Telefoon: +31 070 312 10 79
E-mail: cwulfsen@webershandwick.com


---- --