Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 22 april 2008                                                  |
|                                                                      |
|Burgerjaarverslag Gemeente Utrecht 2007                                                |
|Vandaag verschijnt voor de zesde keer een burgerjaarverslag van de    |
|gemeente Utrecht. Daarin is beschreven hoe de gemeente Utrecht werkt  |
|aan haar dienstverlening en hoe de gemeente inwoners betrekt bij en   |
|laat meedenken over het gemeentelijk beleid. Ook rapporteert het      |
|verslag over de afhandeling van klachten, meldingen en                |
|bezwaarschriften. Er gaan veel zaken goed bij de gemeente Utrecht. Zo |
|was een belangrijke mijlpaal in 2007 het vaststellen van servicenormen|
|voor publieksdienstverlening. Het burgerjaarverslag bevat ook een     |
|aantal voornemens voor 2008.                                          |
|                                                                      |
|Publieksdienstverlening                                               |
|De publieksdienstverlening is in 2007 verbeterd. Balies werden        |
|gebundeld en de website www.utrecht.nl is samenwerking met de         |
|Universiteit Utrecht gebruiksvriendelijker gemaakt. Het aantal        |
|digitale producten op de website is uitgebreid en er zijn afspraken   |
|gemaakt over gemeentelijke servicenormen. Ook zijn plannen gemaakt om |
|de telefonische bereikbaarheid bij diensten te verbeteren.            |
|                                                                      |
|Samenwerken aan de stad                                               |
|Volgens de inwonersenquête 2007 is het aantal inwoners dat tevreden is|
|over de invloed op het gemeentelijk beleid in 2007 hetzelfde als in   |
|2006. Het aantal Utrechters dat zich bezighield met gemeentelijk      |
|beleid nam wel iets af. Informatie-, discussie- en                    |
|inspraakbijeenkomsten blijken voor inwoners goede middelen om invloed |
|uit te oefenen op gemeentelijke  besluitvorming. Ook contact met het  |
|wijkbureau en het schrijven van brieven hebben effect. Het gebruik van|
|het 'Recht van Initiatief' en het 'leefbaarheidsbudget' verdubbelde   |
|ten opzichte van 2006. Wijkraden en andere belanghebbenden,           |
|bijvoorbeeld jongeren, worden steeds vaker in een vroeg stadium bij   |
|plannen betrokken.                                                    |
|                                                                      |
|Klachten, meldingen en bezwaarschriften                               |
|Het afhandelen van klachten en meldingen is goed geregeld. Diensten   |
|werken met een klachtcoördinator en registratie is eenduidig geregeld.|
|Het aantal én de soort klachten week niet sterk af van voorgaande     |
|jaren. De rol van de ombudsman wordt over het algemeen als zinvol     |
|ervaren. Haar bemiddeling helpt bij het vertrouwen van inwoners in de |
|gemeente. Haar aanbevelingen worden meestal overgenomen. De gemeente  |
|ontving meer bezwaarschriften, maar het percentage gegronde bezwaren  |
|daalde. De helft van de bezwaren worden afgerond binnen de wettelijke |
|termijn.                                                              |
|                                                                      |
|Voornemens 2008                                                       |
|De afhandeling van bezwaarschriften moet sneller en de kwaliteit van  |
|'beslissingen op bezwaar' moet verbeteren. Ook vergroot de gemeente   |
|het aanbod van digitale producten en dienstverlening. De servicenormen|
|zorgen ervoor dat inwoners vanaf 1 juni 2008 weten wat ze van de      |
|gemeente kunnen verwachten. Omdat Utrechters erg betrokken zijn bij   |
|bouwprojecten in hun stad, wordt de kwaliteit van de participatie bij |
|de belangrijkste bouwprojecten onderzocht Met de resultaten wordt het |
|betrekken van inwoners bij grote projecten weer verbeterd.            |
|                                                                      |
|Website                                                               |
|Het burgerjaarverslag is te vinden op de website                      |
|www.utrecht.nl/burgerjaarverslag. Ook zijn exemplaren verkrijgbaar bij|
|het Informatie Centrum Gemeente Utrecht, Vinkenburgstraat 26 (ingang  |
|Neude) of bij wijkbureau of bibliotheek.                              |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht,     |
|Bestuurscommunicatie, Pluup Bataille, 030 - 286 11 40.                |

---- --