Provincie Flevoland heeft dienstverlening op orde

De provincie Flevoland heeft haar dienstverlening voldoende op orde. Dat concludeert de Commissaris van de Koningin in het vijfde en laatste Burgerjaarverslag van zijn hand. In het burgerjaarverslag rapporteert de commissaris over de wijze waarop de provincie omgaat met haar burgers: is de provincie klantvriendelijk en hoe betrekt de provincie haar inwoners bij het maken van beleid.

Uit de cijfers blijkt dat de provincie bijna alle vergunningen op tijd heeft afgehandeld (92%). Ook met de bereikbaarheid van de provincie is het prima gesteld. Bij de subsidies is het wat minder rooskleurig (73%). De tijdige afhandeling van subsidies is voor het derde achtereenvolgende jaar gedaald. Dit heeft onder andere te maken met ontstane vacatures die niet snel konden worden ingevuld. Er is een concreet actieplan gemaakt dat voorziet in een digitale
voortgangscontrole. Daarnaast zijn er centrale planningsmedewerkers aangewezen die op meerdere terreinen inzetbaar zijn en eventuele gaten tijdelijk kunnen opvullen. Ook bij het afhandelen van de facturen is de situatie nog niet optimaal. Drieënzeventig procent van de facturen wordt binnen dertig dagen betaald. Dat percentage moet zeker om hoog. Ook hier zijn al maatregelen getroffen die vooral gericht zijn op een betere monitoring van het proces.

In de bijlage is dit jaar voor het eerst een overzicht opgenomen van de momenten waarop (groepen) burgers worden betrokken bij het maken van beleid. Dit neemt nog steeds toe en dat is volgens de commissaris een goede ontwikkeling. Hij wijst daarbij op het toenemende belang van de website van de provincie.

Een van de aanbevelingen die de commissaris doet is dat er ook gekeken moet worden naar de inhoudelijke kwaliteit van de dienstverlening. Daarbij valt te denken aan de duidelijkheid van een brief die iemand krijgt of hoe gebruiksvriendelijk onze formulieren op internet zijn.

Download
Pdf
Burgerjaarverslag 2007
Size : 838.3K bytes Modified : 28 April 2008, 09:03