Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

HKU Nieuwsbericht
Persbericht: âTheatermaken, pragmatische theorieënâ

28/4/2008

Lectoraat Theatrale Maakprocessen, faculteit Theater, HKU presenteert:

âTheatermaken, pragmatische theorieënâ
In het Akademietheater van de faculteit Theater (HKU) presenteerde Nirav Christophe tijdens de traditionele studiedag op 25 april het derde boek van een reeks van 10 publicaties die de komende 2/3 jaar gaan verschijnen. In Theatermaken, pragmatische theorieën onderzoekt Mart-Jan Zegers op sprankelende en doorwrochte wijze hoe theatertheorie en â praktijk zich in een theatraal maakproces tot elkaar kunnen gaan verhouden.

Theorie en praktijk van het theatermaken
Vanuit zijn ervaringen als dramaturg, docent en theatermaker probeert Mart-Jan Zegers nieuwe denk-, spreek- en werkkaders te formuleren, die hopelijk tot een overkoepelend vertoog over theater en theatermaken kunnen leiden. Hij wil de kloof dichten tussen theorie en praktijk, tussen objectivisme een subjectivisme, tussen reflectie en ervaring. Hij koppelt zijn onderzoek aan de theatertheorieën van de in zijn ogen belangrijke denkers en makers Friedrich Hölderlin, Antonin Artaud en Bertolt Brecht. In dit boek wordt hun denken, worstelen en werken inzichtelijk gemaakt, om werkbare aanknopingspunten en concreet te hanteren werkstrategieën te formuleren voor een vernieuwende theatertheorie. Het begrip âgeslotenheid van de representatieâ zal daarbinnen een centrale rol spelen

Tevens zijn in dit boek twee fascinerende bronteksten opgenomen: Opmerkingen over Oedipus en Opmerkingen over Antigone van Friedrich Hölderlin (met een uitgebreide annotatie) en Het theater van de wreedheid of de geslotenheid van de representatie van Jacques Derrida. Beide teksten zijn nu voor het eerst vertaald in boekvorm beschikbaar.

Tijdens de studiedag kwam in werkgroepen en een forum, waarin o.a. Jos Thie, Dirk Pauwels em Joachim Robbrecht deelnamen, de vraag aan de orde: Op welke wijze kunnen theorieën over theater impulsen geven aan de vernieuwing van het theater zelf? Of hobbelt theorie noodzakelijkerwijs altijd achter de praktijk aan? In een lezing wierp Mart-Jan Zegers een kritisch oog op cultuurpolitieke zaken in Nederland die het theatermaken beroeren, en dan met name de plaats die het vernieuwende theater daarin inneemt.

Lectoraat
Het lectoraat Theatrale maakprocessen, dat in 2005 is ingesteld, richt zich niet zozeer op theatrale producten, maar op hoe theater gemaakt wordt en tot stand komt. De nadruk ligt daarbij op multidisciplinair en intermediaal theater, omdat juist daar geheel nieuwe maakprocessen ontstaan en nog beschreven en onderzocht moeten worden. Doel van deze serie is om het theatrale maakproces om zoân manier te beschrijven en theoretisch in kaart te brengen, dat theatermakers dit direct praktisch kunnen gebruiken om inzichten in hun eigen maakproces te vergroten en zo voorstellingen en projecten nieuwe mogelijkheden en impulsen te geven. De sterk veranderde rol van de dramaschrijver heeft binnen het lectoraat speciale aandacht.