Ingezonden persbericht





Zelfreflectie A1 Team Nederland

Brands Hatch, 3 mei 2008

A1 Team Nederland had vandaag tijdens de laatste kwalificatie van dit A1GP seizoen de vorm niet te pakken. In een zwaarbevochten Sprintrace kwalificatie, waarbij de verschillen onderling heel klein waren kwam Jeroen Bleekemolen met een tijd van 1'15.338 niet verder dan een 11e tijd. Tijdens de kwalificatie voor de Hoofdrace eindigde A1 Team Nederland op een tiende plaats.

In de vrije training vanochtend zat A1 Team Nederland niet voorin, Bleekemolen zette in deze laatste sessie een veertiende tijd neer. Met wat vertraging begon de kwalificatie voor de Sprintrace. Vrijwel iedereen wachtte tot de laatste minuten van de sessie om de baan op te gaan voor de vliegende ronde. Bleekemolen zette in eerste instantie een derde tijd neer, maar al snel zakte A1 Team Nederland naar een zevende plaats. In de tweede sessie leek A1 Team Nederland op weg op de eigen tijd nog wat verder aan te scherpen, maar uiteindelijk verloor Bleekemolen teveel. Daardoor zakte A1 Team Nederland naar een uiteindelijke 11e plek. In de strijd om het kampioenschap deed Nieuw Zeeland slechte zaken ten opzichte van Zwitserland. Zwitserland dat aan een zevende plaats in een van de races genoeg heeft start als derde, Nieuw Zeeland als tiende. Groot Brittannië pakte de pole op hun thuiscircuit, met slechts twee duizendste voorsprong. In de eerste run voor de Hoofdrace kwalificatie leek A1 Team Nederland opnieuw op weg om de tot dan toe snelste tijd neer te zetten. Op gebruikte banden zette Bleekemolen een tijd neer van 1'15.704, goed voor een voorlopige negende tijd. De laatste kwalificatiesessie voor de Hoofdrace bracht een marginale verbetering, met een tijd van 1'15.620. Daarmee zakte A1 Team Nederland 1 plek, naar de tiende startpositie. India pakte de laatste pole van dit seizoen, gevolgd door Groot Brittannië en Zwitserland dat wel heel dichtbij de titel is nu met Nieuw Zeeland op een zeventiende plaats. Jeroen Bleekemolen was natuurlijk teleurgesteld met het resultaat; "We hadden er natuurlijk goed bij willen staan. Het is heel erg jammer, we kwamen gewoon steeds was tekort. We kregen de balans van de auto ook niet helemaal goed in orde. Het was onder - en overstuur, steeds een beetje van het een of het ander. Wat we ook deden, we kwamen niet echt in de vooruit wat tijd betreft. Omdat iedereen dichtbij elkaar zit kan je aan de ene kant zeggen dat het morgen inhalen moeilijk gaat worden, de snelheidsverschillen zijn klein. Anderszijds denk ik ook dat, zeker omdat het de laatste races zijn, mensen een stapje extra doen en hard er tegen aan gaan. Ik verwacht dat we dan ook wel eens wat auto's op minder dan vier wielen voorbij zouden kunnen komen." Jan Lammers was duidelijk in zijn oordeel en volgens hem is het tijd voor de nodige zelfreflectie; "Ik kan goed tegen mijn verlies, maar hier wordt ik goed ziek van. Ongeacht hoe de races morgen aflopen, we kunnen het nodige geluk hebben en met goede pitstops wellicht wat doen, moeten ieder van ons zich dit resultaat persoonlijk aanrekenen. Zonder maatregelen rijden we niet vooraan mee, dat is nu wel duidelijk. Het goed krijgen van de balans in de auto is een vaardigheid die we gewoon moeten bezitten en als we in de toekomst aanspraak willen gaan maken op het winnen van races zullen we echt het nodige moeten doen."Morgen om 11.00 uur is de start van de Sprintrace, die maximaal 19 minuten en 1 ronde duurt. De Hoofdrace begint niet zoals gebruikelijk om 15.00 uur lokale tijd, maar om 14.30 uur. RTLGP doet live verslag van de Hoofdrace, met voorafgaand een integraal verslag van de Sprintrace en een blik achter de schermen bij A1 Team Nederland. De uitzending begint om 14.30 Nederlandse tijd op RTL7.Bezoek voor rechtenvrij beeldmateriaal www.a1teamnedfoto.nl Stuur voor meer informatie een e-mail naar press@A1teamned.com A1GP Zandvoort, 5 oktober 2008; Kaarten nu te kopp via A1GP.com