Rijksuniversiteit Groningen

Klinisch onderwijs: dimensies van een uniek kwaliteitsproduct

Datum: 06 mei 2008

Oratie: 6 mei 2008, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5

Spreker: prof.dr. A.J. Duits, hoogleraar Klinisch Onderwijs

Titel: Klinisch onderwijs: dimensies van een uniek kwaliteitsproduct

Faculteit: medische wetenschappen

Samenvatting van de oratie:

Klinisch onderwijs aan studenten geneeskunde in hun co-schappen in het UMCG affiliatieziekenhuis St. Elisabeth Hospitaal te Curaçao bestaat al meer dan 40 jaar. Volledig overeenstemmend met de Nederlandse programma-eisen vertoont de Gronings-Caribische variant unieke dimensies die hun weerslag vinden in de duurzame ontwikkeling van de gezondheidszorg binnen (en buiten) het Koninkrijk der Nederlanden.

Met de introductie van het competentiegericht klinisch onderwijs voor zowel de basisartsopleiding als de opleiding tot medisch specialist zijn belangrijke mogelijkheden ontstaan op het gebied van kwaliteitsverbeteringen. Een gezond onderwijsklimaat met effectieve feedback vereist investering in doceervaardigheden die tevens inzicht geven in de eigen competenties en inschatting van de behoefte aan nascholing. De kwaliteit van zorg geleverd aan de patiënt is dan ook nauw gerelateerd aan de continue nascholing van de arts.

Een integraal kwaliteitsprogramma binnen het klinisch onderwijsprogramma te Curaçao (QASNA) wordt geintroduceerd. Dit programma verzorgt, gebruik makende van basisprincipes van kwaliteitsverbetering, datavergaring, analyse en invoering van veranderingen ten behoeve van een integrale kwaliteitsverbetering van de zorg. Verschillende belangrijke aspecten gerelateerd aan de rol van structurele lokale en externe begeleidingstrajecten zullen gepresenteerd worden; waaronder ook de aandacht die binnen het programma besteed wordt aan de verpleegkundige zorg.

Dit programma besteedt uitgebreid aadacht aan het proces van "klinische volwassenheid", wat een toenemend centralere rol gaat spelen in de dagelijkse werkzaamheden van de moderne arts binnen een multiculturele setting.

Essentiële vaardigheden, die van belang zijn voor onder andere effectieve interventieprogramma's in Nederland worden binnen het QASNA programmageanalyseerd en beschreven.

Tot slot zal de mogelijkheid van de rol van het klinisch onderwijs in de duurzame ontwikkeling van de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden bediscussieerd worden.