Nivel
NIVEL international
Dekking aanvullende verzekering belangrijkste reden om te wisselen van
zorgverzekeraar 6 mei 2008
Vier procent van de bevolking wisselde dit jaar van zorgverzekeraar.
De inhoud van de aanvullende verzekering blijkt hiervoor de
belangrijkste reden. De mensen die niet overstappen, geven aan
tevreden te zijn.
Vorig jaar was een collectief aanbod nog de belangrijkste reden om
over te stappen, dit jaar is dat vooral de inhoud van de aanvullende
verzekering. Slechts 4% van de bevolking wisselde van verzekeraar en
de mensen die niet overstappen geven aan dat zij tevreden zijn.
Ongeveer een op de 20 mensen stapt niet over vanwege eventuele
administratieve problemen of omdat hij bang is niet geaccepteerd te
worden voor de aanvullende verzekering. Het percentage collectief
verzekerden nam dit jaar nauwelijks toe. Wel winnen de
gelegenheidscollectiviteiten, bijvoorbeeld sportverenigingen, banken
of de postcodeloterij, terrein. Zo blijkt uit cijfers van het
Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL. Verder is opvallend
dat de daling in het percentage overstappers vooral in de
leeftijdsgroepen tot en met 39 jaar en vanaf 65 jaar zit.
Tevreden
Net als vorig jaar blijven mensen omdat ze tevreden zijn over de
dekking van de totale polis (46%) en over de service van hun
zorgverzekeraar (35%). Daarnaast geven ze aan bij hun zorgverzekeraar
te blijven omdat ze weten wat ze kunnen verwachten (35%) of er al heel
lang bij verzekerd zijn (34%). Veel minder mensen geven een negatieve
reden om bij de zorgverzekeraar te blijven. Zo geeft een vijfde (21%)
aan te blijven omdat ze het te veel moeite vinden naar een andere
zorgverzekeraar te zoeken, en ook ongeveer een vijfde (19%) denkt geen
betere of goedkopere zorgverzekeraar te kunnen vinden. Een klein deel
geeft aan te blijven omdat ze bang zijn voor administratieve problemen
(6%), om niet geaccepteerd te worden voor de aanvullende verzekering
(5%) of omdat ze denken dat het voor hen niet mogelijk is van
zorgverzekeraar te wisselen (3%).
Goede zorg tegen scherpe prijs
Een van de doelen van het nieuwe zorgverzekeringsstelsel was de
mobiliteit van verzekerden te bevorderen. Door het wisselen van
zorgverzekeraar zouden verzekerden signalen over zowel de premie als
de kwaliteit afgeven. Wat zorgverzekeraars zou stimuleren goede zorg
tegen een scherpe prijs in te kopen. NIVEL-onderzoeker Judith de Jong:
De vraag of het voldoende is dat 4% van de mensen jaarlijks wisselt,
heeft daarom ook vooral met de redenen van het wisselen te maken. Als
mensen vooral wisselen vanwege de premie, zullen zorgverzekeraars op
de premie concurreren en niet op de kwaliteit van zorg die zij
inkopen. Het is daarnaast voor de werking van het systeem ook
belangrijk te kijken waarom andere mensen niet van zorgverzekeraar
wisselen. Doen zij dit omdat ze tevreden zijn, of omdat ze niet anders
kunnen? Als mensen blijven omdat ze denken dat ze niet geaccepteerd
worden door een nieuwe zorgverzekeraar, is dat een heel ander signaal
over de werking van het systeem dan wanneer ze blijven omdat ze
tevreden zijn.
Onderzoeksmethode
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat uit ongeveer 2800 mensen.
Begin dit jaar heeft driekwart van het panel een vragenlijst ingevuld
over het overstappen van zorgverzekeraar. Door over- en
ondervertegenwoordiging van sommige leeftijdsgroepen is het panel niet
helemaal representatief voor de Nederlandse bevolking. Daarom is een
weging toegepast op leeftijd en geslacht. Hierbij is gebruik gemaakt
van gegevens over de verdeling van de bevolking van het CBS.
Betrokken NIVEL project
* Consumentenpanel Gezondheidszorg