Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam

Mensen met elkaar in contact brengen

De aanpak van Vraagwijzer

Een oudere mevrouw komt bij Vraagwijzer. Ze vraagt: Kunnen jullie voor mij een maaltijdvoorziening organiseren, zodat ik s avonds een maaltijd thuisgebracht krijg?
Vervolgens gaat de Vraagwijzer-consulente met deze mevrouw in gesprek. Toen werd duidelijk dat zelf koken het probleem niet is. Het was meer het boodschappen doen. Dat ging haar steeds lastiger af. We hebben haar gewezen op een vrijwilliger bij haar in de buurt. Samen doen ze nu twee keer per week boodschappen. En mevrouw kookt zelf weer, zegt Denise van Dongen.

Denise is de manager van het team consulenten van Vraagwijzer aan de Grote Hagen 88. Deze vraagbaak bestaat nu drie jaar en krijgt het steeds drukker. De dienstverlening is intussen aan het veranderen. Denise: Drie jaar geleden hadden we deze oudere mevrouw doorverwezen naar de instantie die maaltijden thuisbrengt. Nu nemen we de tijd om met een kopje koffie of thee erbij - eens na te gaan hoe het probleem in elkaar steekt. We gaan op zoek naar de vraag achter de vraag. En we proberen mensen in contact te brengen met anderen in IJsselmonde die een klant net dat ene zetje in de goede richting kunnen geven.

Iemand uit de problemen helpen
Vraagwijzer staat niet op zichzelf, maar werkt samen met een twintigtal organisaties in de deelgemeente. Van woningbouwcorporaties tot maatschappelijk werk. We kennen de mensen achter deze organisaties, zegt Denise. Dat maakt de contacten net wat makkelijker. En dan is er nog die andere soort relaties die steeds belangrijker wordt.
Vraagwijzer heeft veel vrijwilligers in de kaartenbak staan. Het zijn mensen die graag de handen uit de mouwen steken om iemand uit de problemen te helpen. Dat worden er meer. Soms zijn ze gespecialiseerd. Denise: Zo zijn we nu bezig om ons administratieve netwerk te versterken met mensen die een kei zijn in het ontwarren van post en rekeningen. Naar deze post-deskundigen is steeds meer vraag. We kregen laatst een jonge allochtone moeder op bezoek. Ze had problemen met de taal en begreep maar weinig van de rekeningen die ze kreeg. De stapel post werd thuis steeds groter. Een vrijwilliger die jaren op een kantoor heeft gewerkt, is haar toen een middagje gaan helpen.

Toch goed dat we even hebben doorgevraagd
Het valt de consulenten op dat steeds meer mensen financiële problemen hebben. Vraagwijzer heeft geen zak geld staan om gaten te dichten, maar ook op andere manieren kan Vraagwijzer mensen met schulden van dienst zijn.
Een tijdje terug was hier een meneer die vroeg hoe hij een betalingsregeling kon treffen met de Belastingdienst. Hij had net een huis gehuurd en kon de aanslag niet betalen. Toen we verder vroegen, bleek dat deze meneer voorheen tijdelijk dakloos is geweest en toen nog geen uitkering had. Kortom, er moest geen betalingsregeling komen, maar juist kwijtschelding worden aangevraagd. Toch goed dat we even hebben doorgevraagd.
Ondertussen heeft Vraagwijzer geregeld dat deze klant met een stage werkervaring op kan doen, zodat hij binnenkort makkelijker een betaalde baan kan vinden. Denise: We houden de vinger aan de pols.

De Kracht van IJsselmonde
Wat bij Vraagwijzer gebeurt, sluit aan bij de manier waarop deelgemeente IJsselmonde de WMO oppakt. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) geeft IJsselmonde specifieke taken: mensen adviseren en begeleiden die eenvoudige zorg en praktische ondersteuning nodig hebben. Dat kun je doen door mensen via Vraagwijzer door te verwijzen of te bemiddelen naar instanties die professionele zorg en ondersteuning kunnen bieden. Dat gebeurt ook, maar het kan dus ook anders.
Portefeuillehouder Bram van Hemmen: Vraagwijzer boort desgewenst contacten aan waar mensen zelf niet zo aan hadden gedacht. Het koppelen aan mensen die iemand graag van dienst zijn, wordt steeds belangrijker. Dat werkt natuurlijk niet altijd, maar wel opvallend vaak. Het is de Kracht van IJsselmonde.

Hier vindt u Vraagwijzer
Vraagwijzer is te vinden aan de Grote Hagen 88. Mensen zijn welkom op maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur. Bellen kan ook: 010 - 482 11 00 (24 uur per dag).
Vraagwijzer is ook te vinden op diverse wijkspreekuren. Beverwaard, Trefpunt De Focus, Oude Watering 324, maandag van 10.00-11.00 uur.
Lombardijen, Trefpunt Lombardijen, Horatiusstraat 50, woensdag van 10.00-11.00 uur.
Hordijkerveld, Trefpunt De Dijk, Susannadijk 153, vrijdag van 10.00-11.00 uur.