TenneT
Langste elektriciteitskabel ter wereld is in gebruik
06-05-2008 Vanmorgen (dinsdag 6 mei) is de langste onderzeese
hoogspanningskabel ter wereld succesvol in bedrijf genomen: de
580-kilometer lange NorNed-kabel tussen Nederland (Eemshaven) en
Noorwegen (Feda). De kabel heeft een vermogen van 700 megawatt en is
bestemd voor het transport van elektriciteit tussen beide landen. De
NorNed-kabel verbindt Scandinavië letterlijk met het Europees
continent. Door de kabel ontstaat zo een Europese elektriciteitsmarkt
voor 200 miljoen consumenten. De NorNed-kabel zal een belangrijke
bijdrage leveren aan stabielere elektriciteitsprijzen in Europa.
De kabel biedt de nodige synergie voor beide landen. Noorwegen en
Nederland vullen elkaar aan als het gaat om productie en verbruik van
elektriciteit. In Nederland wordt 's nachts minder elektriciteit dan
overdag gebruikt. In Noorwegen is er 's nachts een relatief hoog
energieverbruik. Beide landen kennen daarbij verschillende vormen van
energieverbruik en productie: Noorwegen heeft elektrische verwarming,
Nederland kent verwarming met gas. Met de NorNed-kabel kunnen de
Nederlandse en Noorse centrales hun productiecapaciteit optimaal
benutten. Bovendien kan Nederland groene energie uit waterkracht
importeren. De NorNed-kabel draagt bij aan de leveringszekerheid in
beide landen.
Stabielere prijzen
De NorNed-kabel is een gezamenlijk project van de transmission system
operators (TSO's), de landelijke netbeheerders van Noorwegen en
Nederland. De 580-kilometer kabel is de langste onderzeese
hoogspanningskabel ter wereld. Via deze elektriciteitssnelweg kunnen
marktpartijen via expliciete veiling elektriciteit importeren en
exporteren. "De NorNed-kabel levert een groot aantal voordelen op voor
zowel producenten als consumenten. Dankzij NorNed zal er meer
internationale handel plaatsvinden en hierdoor ontstaan stabielere
elektriciteitsprijzen in Noordwest-Europa. De NorNed-kabel vormt een
belangrijke fysieke schakel op de weg naar één sterke Europese
elektriciteitsmarkt", aldus Mel Kroon, algemeen directeur van TenneT.
Prijsvorming
Gister, 5 mei 2008, is er voor vandaag 6 mei voor het eerst
transportcapaciteit op de NorNed-kabel geveild. De beschikbare
capaciteit was op alle daguren 700 MW. NorNed Auction heeft vraag
ontvangen ter grootte van gemiddeld 2430 MW per uur. Uiteindelijk is
de gemiddelde prijs gesteld op 49,42 euro met een maximum van 89,46
euro om 12.00 uur en een minimum van 20,56 euro om 04.00 uur.
De richting waarin de elektriciteit stroomt wordt bepaald door de
energieprijzen in Nederland en Noorwegen. De prijzen in Noorwegen zijn
lager dan in Nederland dat resulteert in een stroomrichting van
Noorwegen naar Nederland. De NorNed-kabel voorziet in de behoefte
goedkopere duurzaam opgewekte elektriciteit naar Nederland te
transporteren en in perioden van schaarste in Noorwegen elektriciteit
naar Noorwegen te transporteren.
Internationale ontwikkelingen
De NorNed-kabel past binnen de Europese ambities van TenneT. Er wordt
ook gewerkt aan een kabel naar Engeland en een vierde verbinding naar
Duitsland. Verder wordt gewerkt aan de integratie van de
elektriciteitsmarkten in West-Europa. Mede door de NorNed-kabel
ontstaat een markt van 200 miljoen consumenten.
Feiten en cijfers
De kabel verbindt de high voltage direct current (HVDC)
converterstations in Eemshaven en Feda. In de converterstations wordt
wisselspanning omgezet naar gelijkspanning en omgekeerd. Deze stations
hebben een oppervlakte van ongeveer twee voetbalvelden. Het totale
gewicht van de kabel is zo'n 47.000 ton en de kabel is in acht delen
gelegd. In totaal heeft het project een doorloopperiode van tien jaar
gehad, waarvan de laatste 3 jaar is gebruikt voor de daadwerkelijke
aanleg van de kabel en de bouw van de bijbehorende converterstations.
* Kabellengte 580 kilometer
* 420 kilometer kabel in ondiep water (tot 50 meter diepte)
* 160 kilometer kabel op een diepte tot maximaal 410 meter
* Totale gewicht van de kabel 47.000 ton
* Maximale spanning op de kabel + 450 kV (kilovolt) en -450 kV
* Kabelcapaciteit 700 MW
* 24 vergunningen in vier landen
* Totale projectkosten EUR 600 miljoen