Leefbaar Rotterdam


dinsdag, mei 06, 2008

Keuzevrijheid voor klanten van de gemeentelijke overheid

Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders Stadhuis Rotterdam
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam

Rotterdam, 06 mei 2008

Betreft: schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording

Onderwerp: Keuzevrijheid voor klanten van de gemeentelijke overheid

Geacht college,

U heeft als college meerdere malen aangegeven dat u de dienstverlening aan de Rotterdammers hoog in het vaandel heeft staan. Ook heeft u meerdere malen aangegeven dat suggesties of klachten van harte welkom zijn, en u die u serieus zult oppakken. De fractie van Leefbaar Rotterdam heeft de laatste tijd een aantal klachten van Rotterdammers gekregen over de dienstverlening in een aantal stadswinkels. De kern van de klachten is dat de betreffende burgers van mening zijn dat zij de mogelijkheid moeten hebben om zelf te kunnen kiezen door welke loketmedewerker(ster) zij worden geholpen. De reden voor deze wens is op twee hoofdpunten terug te voeren, namelijk: de klant vindt dat hij of zij onvriendelijk of onheus wordt behandeld en / of de loketmedewerker(ster) niet neutraal overkomt door het dragen van religieuze kledingstukken, zoals een hoofddoek. Op dit laatste punt hebben diverse Rotterdammers aangegeven dat zij om principiële reden niet willen worden geholpen door ambtenaren die getooid zijn in religieuze kledingstukken, bijvoorbeeld omdat zij zelf niet godsdienstig zijn en zij niet bij een overheidsloket met godsdienstige symbolen geconfronteerd willen worden. Zoals u weet, hebben de burgers geen keuzevrijheid als het gaat om het verkrijgen van producten van de overheid, er is sprake van gedwongen winkelnering. Leefbaar Rotterdam heeft meerdere malen aangegeven dat wij principieel achter de scheiding tussen kerk en staat staan en dat de overheid neutraal moet zijn. Consequent doorgevoerd betekent dit dat het overheidspersoneel dat direct in aanraking komt met klanten, geen zichtbare religieuze symbolen zouden moeten dragen, zoals een hoofddoek. Echter, dit is momenteel geen gemeentelijk beleid. Een oplossing zou kunnen zijn dat burgers zelf mogen kiezen bij welk loket zij geholpen willen worden, zodat deze burgers niet tegen hun wil geconfronteerd worden met symbolen van welke goddienst dan ook. Deze maatregel zou ook moeten gelden voor burgers die vinden dat zij onvriendelijk of onheus worden behandeld aan een gemeenteloket.

Gezien het bovenstaande heb ik de volgende vragen aan het college:


1. Wat is de mening van het college over bovengenoemde klachten?
2. Is het college het eens met het principe van scheiding tussen kerk en staat?

3. Zo ja, wat betekent dit voor ambtenaren die direct contact hebben met de burgers?

4. Wilt u Rotterdammers de mogelijkheid geven om zelf te kunnen kiezen door welke loketmedewerker(ster) zij worden geholpen?
5. Zo nee, wat is daar dan de reden voor?

Met vriendelijke groet,

Robert Simons