dinsdag, mei 06, 2008
Keuzevrijheid voor klanten van de gemeentelijke overheid
Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders
Stadhuis Rotterdam
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam
Rotterdam, 06 mei 2008
Betreft: schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording
Onderwerp: Keuzevrijheid voor klanten van de gemeentelijke overheid
Geacht college,
U heeft als college meerdere malen aangegeven dat u de dienstverlening
aan de Rotterdammers hoog in het vaandel heeft staan. Ook heeft u
meerdere malen aangegeven dat suggesties of klachten van harte welkom
zijn, en u die u serieus zult oppakken. De fractie van Leefbaar
Rotterdam heeft de laatste tijd een aantal klachten van Rotterdammers
gekregen over de dienstverlening in een aantal stadswinkels. De kern
van de klachten is dat de betreffende burgers van mening zijn dat zij
de mogelijkheid moeten hebben om zelf te kunnen kiezen door welke
loketmedewerker(ster) zij worden geholpen. De reden voor deze wens is
op twee hoofdpunten terug te voeren, namelijk: de klant vindt dat hij
of zij onvriendelijk of onheus wordt behandeld en / of de
loketmedewerker(ster) niet neutraal overkomt door het dragen van
religieuze kledingstukken, zoals een hoofddoek. Op dit laatste punt
hebben diverse Rotterdammers aangegeven dat zij om principiële reden
niet willen worden geholpen door ambtenaren die getooid zijn in
religieuze kledingstukken, bijvoorbeeld omdat zij zelf niet
godsdienstig zijn en zij niet bij een overheidsloket met godsdienstige
symbolen geconfronteerd willen worden. Zoals u weet, hebben de burgers
geen keuzevrijheid als het gaat om het verkrijgen van producten van de
overheid, er is sprake van gedwongen winkelnering. Leefbaar Rotterdam
heeft meerdere malen aangegeven dat wij principieel achter de
scheiding tussen kerk en staat staan en dat de overheid neutraal moet
zijn. Consequent doorgevoerd betekent dit dat het overheidspersoneel
dat direct in aanraking komt met klanten, geen zichtbare religieuze
symbolen zouden moeten dragen, zoals een hoofddoek. Echter, dit is
momenteel geen gemeentelijk beleid. Een oplossing zou kunnen zijn dat
burgers zelf mogen kiezen bij welk loket zij geholpen willen worden,
zodat deze burgers niet tegen hun wil geconfronteerd worden met
symbolen van welke goddienst dan ook. Deze maatregel zou ook moeten
gelden voor burgers die vinden dat zij onvriendelijk of onheus worden
behandeld aan een gemeenteloket.
Gezien het bovenstaande heb ik de volgende vragen aan het college:
1. Wat is de mening van het college over bovengenoemde klachten?
2. Is het college het eens met het principe van scheiding tussen kerk
en staat?
3. Zo ja, wat betekent dit voor ambtenaren die direct contact hebben
met de burgers?
4. Wilt u Rotterdammers de mogelijkheid geven om zelf te kunnen kiezen
door welke loketmedewerker(ster) zij worden geholpen?
5. Zo nee, wat is daar dan de reden voor?
Met vriendelijke groet,
Robert Simons
Leefbaar Rotterdam