Gemeente Ede

nummer 095 / Ede, 6 mei 2008

Edenaren tevreden over Wmo-voorzieningen

Van de Edenaren die gebruik maken van de Wet op de maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is 92 procent tevreden of zeer tevreden over de diensten die zij aangeboden krijgen. De hulp bij het huishouden krijgt een rapportcijfer van 7,9. De aanvraagprocedure waarderen de gebruikers met een 7,5 en de hulpmiddelen een 7,2. Dit blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek dat de gemeente Ede heeft laten uitvoeren onder de gebruikers van de Wmo.

Het Edese onderzoek maakt onderdeel uit van een groot landelijk onderzoek dat in veel gemeenten is uitgevoerd. De resultaten in Ede wijken nauwelijks af van het landelijk gemiddelde. Het meest tevreden zijn de Edenaren over woningaanpassingen (94%), het minst tevreden over de verhuiskostenvergoeding (75%).

Zelfstandig wonen
In totaal 92% van de ondervraagden vindt dat de Wmo er aan bijdraagt dat zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Bovendien is 94% tevreden over de behandeling van de aanvraag en 83 % over de wachttijd.

De gemeente Ede wijst slechts 3% van de ingediende aanvragen af. Dat is fors minder dan het landelijk gemiddelde van 7%. Wat verder opvalt is dat de gemeente Ede gemiddeld iets meer uren zorg toekent dan het landelijk gemiddelde.

Wmo-raad onbekend
De Wmo-raad, dat is de organisatie die de belangen van de klanten behartigt, is in Ede relatief onbekend. Slechts 28% van de respondenten is met de Wmo-raad bekend. Landelijk ligt dit op 32%. Van de mensen die de Wmo-raad kennen, is 67% tevreden over de mate waarin de raad opkomt voor de belangen van de klanten. Ook dat is lager dan het landelijk gemiddelde, want dat ligt op 81%. De gemeente Ede is in het algemeen zeer verheugd over de uitkomsten van het onderzoek. Het toont aan dat de gemeente Ede op de goede weg zit met het uitvoeren van de Wmo. De gemeente zal de resultaten gebruiken om de dienstverlening nog verder te verbeteren.
---