nummer 095 / Ede, 6 mei 2008
Edenaren tevreden over Wmo-voorzieningen
Van de Edenaren die gebruik maken van de Wet op de maatschappelijke
ondersteuning (Wmo) is 92 procent tevreden of zeer tevreden over de
diensten die zij aangeboden krijgen. De hulp bij het huishouden krijgt
een rapportcijfer van 7,9. De aanvraagprocedure waarderen de
gebruikers met een 7,5 en de hulpmiddelen een 7,2. Dit blijkt uit een
klanttevredenheidsonderzoek dat de gemeente Ede heeft laten uitvoeren
onder de gebruikers van de Wmo.
Het Edese onderzoek maakt onderdeel uit van een groot landelijk
onderzoek dat in veel gemeenten is uitgevoerd. De resultaten in Ede
wijken nauwelijks af van het landelijk gemiddelde. Het meest tevreden
zijn de Edenaren over woningaanpassingen (94%), het minst tevreden
over de verhuiskostenvergoeding (75%).
Zelfstandig wonen
In totaal 92% van de ondervraagden vindt dat de Wmo er aan bijdraagt
dat zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Bovendien is 94%
tevreden over de behandeling van de aanvraag en 83 % over de
wachttijd.
De gemeente Ede wijst slechts 3% van de ingediende aanvragen af. Dat
is fors minder dan het landelijk gemiddelde van 7%. Wat verder opvalt
is dat de gemeente Ede gemiddeld iets meer uren zorg toekent dan het
landelijk gemiddelde.
Wmo-raad onbekend
De Wmo-raad, dat is de organisatie die de belangen van de klanten
behartigt, is in Ede relatief onbekend. Slechts 28% van de
respondenten is met de Wmo-raad bekend. Landelijk ligt dit op 32%. Van
de mensen die de Wmo-raad kennen, is 67% tevreden over de mate waarin
de raad opkomt voor de belangen van de klanten. Ook dat is lager dan
het landelijk gemiddelde, want dat ligt op 81%.
De gemeente Ede is in het algemeen zeer verheugd over de uitkomsten
van het onderzoek. Het toont aan dat de gemeente Ede op de goede weg
zit met het uitvoeren van de Wmo. De gemeente zal de resultaten
gebruiken om de dienstverlening nog verder te verbeteren.
---
Gemeente Ede