ChristenUnie
Zelfdoding bij het spoor voorkomen met SOS-palen
Zelfdoding bij het spoor voorkomen met SOS-palen
dinsdag 06 mei 2008 13:43 Mensen met zelfmoordplannen op het laatste
moment bij het spoor van gedachten veranderen met behulp van
SOS-hulppalen. Spoorbeheerder ProRail overweegt deze maatregel om
zelfmoorden terug te dringen. Deze methode blijkt succesvol te zijn in
Canada en Engeland. Tweede Kamerlid Joël Voordewind van de
ChristenUnie pleitte in november vorig jaar in zijn Preventieplan voor
extra maatregelen bij het spoor.
Volgens een woordvoerder van ProRail worden de mogelijkheden voor het
plaatsen van de hulppalen onderzocht.
Mogelijkheden
In Nederland maken per jaar zo'n 1500 mensen een einde aan hun leven.
Ruim 190 mensen doen dat door voor of tegen een rijdende trein te
springen. ProRail zoekt naar mogelijkheden om het aantal zelfdodingen
op het spoor terug te dringen. Naast dat de zelfdoding een
buitengewoon traumatische ervaring is voor treinpersoneel, zorgen de
zelfdodingen ook voor veel vertragingen. De Volkskrant berichtte
maandag dat veertig procent van de vertragingen wordt veroorzaakt door
`derdenverstoringen': vandalisme, aanrijdingen, zelfmoorden,
spoorlopers.
Bewegingsmelders, sterke lampen (als een persoon te dicht bij het
spoor komt, gaat er een licht aan), speciale opsporingsambtenaren en
mogelijk SOS-hulplijnen behoren tot de mogelijkheden. In de afgelopen
jaren werden bij risicolocaties nieuwe hekken geplaatst. Ook werden
mensen getraind om suïcidaal gedrag te herkennen.
Noodkreet gehoord
Zeker één op de zes Nederlanders heeft ooit overwogen uit het leven te
stappen. Jaarlijks sterven ongeveer 50 jongeren aan de gevolgen van
zelfdoding, de cijfers die het aantal pogingen tot zelfdoding en
gevallen van zelfverwonding door jongeren beschrijven zijn nog vele
malen schokkender. Omdat ieder leven te kostbaar is en ieder mens er
mag zijn, wil de ChristenUnie zich hier niet bij neerleggen.
Lees hier notitie `De noodkreet gehoord' van Kamerlid Voordewind,
waarin hij onder meer pleit voor hekken bij `suïcide hotspots' op het
railnetwerk en het verminderen van de toegang tot spoorlijnen bij
psychiatrische instellingen.