Amsterdam RAI

Amsterdam RAI groeit en bouwt aan nieuw gezicht

05 mei 2008

Amsterdam RAI heeft in 2007 een netto omzet behaald van ⬠133,3 miljoen, 15,3% meer dan in 2006. Ten opzichte van het qua beurskalender meer vergelijkbare jaar 2005 steeg de omzet met 24%. Het bedrijfs-resultaat kwam uit op ⬠12,5 miljoen, een daling van ruim 3% ten opzichte van 2006 toen Amsterdam RAI mede door enkele eenmalige mega-evenementen een topjaar beleefde. De netto winst daalde met bijna 23% tot ⬠7,3 miljoen. Deze daling is vrijwel geheel het gevolg van het feit dat in 2007 voor het eerst weer over de gehele winst vennootschapsbelasting moest worden afgedragen. Met ruim 600 evenementen in 2007 trok Amsterdam RAI in totaal ruim 1,8 miljoen bezoekers.

In het afgelopen jaar heeft Amsterdam RAI opnieuw fors geïnvesteerd in haar complex. Naast renovatie van het bestaande complex, is de bouw van het hoogwaardige RAI Elicium aan de voorzijde van het complex het meest zichtbaar. Met het Elicium kan Amsterdam RAI zich vanaf 2009 nog nadrukkelijker bewegen op de markt van grote internationale, meerdaagse evenementen. In 2007 is voor ⬠22,2 miljoen in het complex geïnvesteerd.

Internationale successen
De sterke omzetstijging in 2007 was onder meer te danken aan het succes van de eigen beurstitels en door derden georganiseerde internationale evenementen. In september leverde de 40e editie van de International Broadcasting Convention (IBC) een âall time highâ record op met ruim 1.300 exposanten en 47.000 bezoekers uit meer dan 150 landen. In dezelfde maand vond ook de bijeenkomst plaats van de European Association for the Study of Diabetes (EASD), een meerdaags internationaal congres met meer dan 14.000 medici uit alle landen van Europa.
In oktober en november waren de door Amsterdam RAI zelf georganiseerde internationale vakbeurzen METS (toeleveranciers in de watersportbranche) en TERTS (The European Road Transport Show) grote internationale hoogtepunten.

Nationale beurzen
De reputatie van enkele nationale beurzen die door Amsterdam RAI zelf worden georganiseerd, zoals de Huishoudbeurs en de Horecava, kregen erkenning bij de uitreiking van de Nationale Expojaarprijs 2007. Amsterdam RAI of deelnemers aan evenementen in de RAI kwamen in drie van de vier categorieën als winnaar uit de bus. In de categorie âbeste beursconcept busines-to-business werd de Horecava als winnaar uitgeroepen. Hoewel de AutoRAI 2007 met ruim 100 nieuwe modellen vernieuwender was dan ooit, bleef het bezoekersaantal enigszins achter bij de verwachtingen. Belangrijkste oorzaken: wijziging van de beursdata en het extreem warme weer tijdens deze beurs in april 2007.

Verwachting
Amsterdam RAI verwacht dat omzet en resultaat in 2008 zullen uitstijgen boven het niveau van 2007. Voor de langere termijn wekt het vertrouwen dat er in het afgelopen jaar meerdere nieuwe grote evenementen zijn geboekt die in de jaren na 2008 plaatsvinden. Verder zijn voor verschillende bestaande grote evenementen meerjarige contracten afgesloten.

Noot voor de redactie,