Gemeente Lopik

Nieuws

Gemeente Lopik laat kwaliteit eigen functioneren meten

De gemeenteraad heeft op 11 maart 2008 besloten een kwaliteitsmeting te laten uitvoeren. Een kwaliteitsmeting is een onderzoek naar de kwaliteit van het gemeentelijk functioneren (het kunnen) enerzijds en de lokale ambities (het willen) anderzijds. Dit onderzoek heeft betrekking op het gemeentelijk functioneren in de volle breedte en moet resulteren in een discussienotitie op basis waarvan het college en de raad tot verbeteringen kunnen besluiten.

Net zoals veel bedrijven regelmatig doen, licht ook de gemeente Lopik haar eigen functioneren door. Hiervoor wordt de door de provincie Utrecht ontwikkelde kwaliteitsmeting gebruikt. De methode wordt in opdracht van de gemeente Lopik als coproductie van gemeente en provincie uitgevoerd. Hiervoor is een projectteam samengesteld, waaraan zowel mensen van de gemeente als provincie deelnemen. Diverse gemeenten in de provincie passen deze methode inmiddels toe.

Het doel van een kwaliteitsmeting is inzicht te krijgen in het gemeentelijk functioneren en uitzicht te krijgen op versterking hiervan. Het resultaat van de kwaliteitsmeting is het vertrekpunt voor een gesprek met de provincie over het eigen functioneren en over de beste strategie om dit functioneren te versterken. Het gaat erom een evenwicht te vinden tussen `het kunnen' (de kwaliteit van het functioneren van de gemeente) en `het willen' (de lokale ambities).

Wat wordt er gemeten?

De gemeente vervult verschillende rollen. Op elk van die rollen worden metingen gedaan.


1. De gemeente als bestuur: de gemeente als bestuur moet zorgvuldig de belangen van het grondgebied en van haar inwoners behartigen. Een goede verbinding tussen het lokale bestuur en de eigen gemeenschap is belangrijk. De kwaliteitsmeting richt zich bij deze rol op de relatie burger-bestuur, op de mate van betrokkenheid en participatie van de burgers bij het bestuur en op de toegankelijkheid van de gemeente en het wegen van de diverse belangen.


2. De gemeente als publieke dienstverlener: deze rol heeft de gemeente als zij specifieke diensten en/of goederen aanbiedt of produceert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verstrekken van paspoorten en het verlenen van vergunningen, maar ook het (eventueel samen met bewoners) maken van een nieuw wijkverkeersplan. De gemeente ontmoet in deze rol de burger in twee hoedanigheden: als participant (meedenken in beleidsprocessen) en als klant (afnemen van producten of diensten). De kwaliteitsmeting richt zich in deze rol op de mate van kwetsbaarheid en het strategisch vermogen van de organisatie, op de professionaliteit en het samenspel tussen bestuur, politiek en het gemeentelijk apparaat en op de mate van vraag- en klantgericht werken.


3. De gemeente als onderdeel van het bestuurlijk bestel: er zijn meer overheids-lagen en -instanties dan de gemeente alleen. De gemeente heeft met veel van deze overheden te maken en moet in die wisselwerking opereren als behartiger van de eigen, lokale belangen. Maar tegelijkertijd moet zij ruimer denken en een bijdrage leveren aan de realisatie van (boven)regionale opgaven. De kwaliteitsmeting brengt in dit verband het karakter van intergemeentelijke samenwerking, de positie van de gemeente Lopik ten opzichte van andere bestuurslagen en de externe oriëntatie en belangenbehartiging in kaart.


4. De gemeente als vernieuwende organisatie: is de gemeente creatief en vernieuwend in de manier waarop de beleids- en bedrijfsvoering wordt ingevuld en waarop eigen medewerkers perspectieven wordt geboden? De kwaliteitsmeting richt zich hier op innovativiteit en veranderingsgezindheid, op de gemeente als werkgever en op de financiële positie van de gemeente.

Kwaliteitsdebatten met 5 verschillende groeperingen

De kwaliteitsmeting wordt in verschillende stappen uitgevoerd. Eerst worden diverse bronnen geraadpleegd: beleidsdocumenten worden bestudeerd evenals bestaande onderzoeken, zoals het onderzoek `De Staat van de Gemeente' dat in het najaar van 2007 is uitgevoerd. Er worden gegevens verzameld uit secundaire bronnen, zoals het provinciaal register. Dit alles levert een profielschets op van de gemeente Lopik.

Daarnaast worden eind mei 2008 vertrouwelijke kwaliteitsdebatten gevoerd met vijf verschillende groeperingen: het college, de raad, de ambtelijke top, het maatschappelijk middenveld en met medeoverheden. Deze debatten staan onder leiding van een externe, onafhankelijke discussieleider.

Raad besluit over verbeterstrategie
De resultaten van de inventarisatie en de debatten vormen de inbreng voor een kwaliteitsrapport. Het college en gedeputeerde staten zullen dit kwaliteitsrapport bespreken, met als resultaat een voorstel voor een verbeterstrategie. Dit voorstel zal ter besluitvorming aan de gemeenteraad worden voorgelegd.