Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

logoocw

De voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk 6 mei 2008 P&O/8575 17 april 2008 2070818210

Onderwerp
vragen van het lid Van der Burg (VVD)

Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het Kamerlid Van der Burg (VVD) van uw Kamer inzake de benoeming van de interim-directeur Communicatie.

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2070818210

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl E

blad 2/2

Beantwoording van de vragen van het lid Van der Burg (VVD) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de benoeming interim-directeur Communicatie (ingezonden 17 april 2008, kenmerk: 2070818210).

Vraag 1:
Bent u op de hoogte van de benoeming per maart 2008 van een interim-directeur Communicatie bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap?

Antwoord:
Ja

Vraag 2:
Is de Algemene Bestuursdienst betrokken geweest bij deze aanstelling? Zo neen, waarom niet?

Antwoord:
De ABD is van de procedure op de hoogte gebracht, waarin pas later een directeur Communicatie wordt aangezocht, maar eerst een interim-manager aan het werk zal gaan. Het gaat om een verandermanager, die tijdelijk tot 1 oktober 2008 is ingehuurd. De opdracht van de verandermanager bestaat uit drie onderdelen:
a. Richt de directie opnieuw in, daarbij rekening houdend met een personeelsreductie van 30%; b. Bepaal de prioriteiten van de directie voor de middellange termijn, daarbij rekening houdend met aanbevelingen uit het veld en intern;
c. Stel een profiel op voor de nieuwe directeur communicatie en geef aan, aan welke typeringen de nieuwe directeur communicatie zal moeten voldoen. Vanzelfsprekend zal de procedure voor de werving van de nieuwe directeur Communicatie conform de gebruikelijke ABD-procedure plaatsvinden.

Vraag 3:
Is de aanstelling van deze interim-directeur conform de gebruikelijke procedure verlopen? Zo ja, was dit een openbare procedure en hoeveel reactie heeft dit opgeleverd? Zo neen, waarom is de gebruikelijke procedure niet gevolgd.

Antwoord:
Ja, de aanstelling heeft conform de gebruikelijke aanbestedingsprocedures plaatsgevonden. Alle bedrijven, waar OCW een mantelovereenkomst mee heeft, is gevraagd offerte uit te brengen. Toen bleek dat die partijen geen passende aanbieding hadden gedaan, is conform de aanbestedingsregels opnieuw de vraag uitgezet bij drie nieuwe bureaus, die geen mantelovereenkomst met OCW hebben. Na een afweging op prijs en kwaliteit is besloten bureau Berenschot de opdracht te gunnen.