Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 6 mei 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGP 2008/3330 2070815900 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Roemer over het CAO-conflict bij de streekvervoerders.


1. Wat is uw mening over het bericht dat er een CAO-conflict bij de streekvervoerders dreigt waar ook de reiziger de dupe van kan worden (Metro, 27 maart 2008)?


1. Momenteel onderhandelen de werkgevers, zijnde de private vervoerbedrijven, en de werknemers in het streekvervoer, over een actualisatie van twee CAO's uit 2007 voor het lopende jaar 2008. CAO-onderhandelingen zijn naar de aard van de zaak een aangelegenheid tussen werkgevers en werknemers. De overheid is daar geen partij in en het past dan ook niet om daarover een mening te geven.


2. Kunt u aangeven hoe het komt dat de drie vervoersbedrijven hierin gezamenlijk optrekken?


2. Ik kan u hierop geen antwoord geven, omdat ik geen partij ben in de onderhandelingen.


3. Kunt u inzichtelijk maken hoeveel winst er per concessie door de betrokken vervoersbedrijven gemaakt wordt, aangezien de vervoersbedrijven zich verschuilen achter de gebrekkige mogelijkheden om winst te kunnen maken?

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGP 2008/3330

Vindt u in dat licht de opmerking van de vervoerbedrijven dat zij geen loonsverhoging kunnen geven terecht? Kunt u uw antwoord toelichten?

3. Ik heb geen inzicht in de winst die vervoerbedrijven maken per concessie. De decentrale overheid kan, als concessieverlener, verantwoording vragen aan de concessiehouder over de wijze waarop deze de door de decentrale overheid beschikbaar gestelde middelen voor openbaar vervoer heeft besteed. Winstmarges worden niet bekend gemaakt, aangezien dat marktgevoelige informatie betreft. Een loonsverhoging is overigens niet alleen afhankelijk van winstontwikkeling bij bedrijven.


4. Kunt u aangeven hoe de loonontwikkeling bij de overige vervoerbedrijven er uit ziet, terwijl deze ook geconfronteerd worden met stijgende brandstofprijzen?

4. Ik heb geen actueel beeld van de loonontwikkelingen bij de overige vervoerbedrijven, omdat ik ook daar geen partij ben bij afspraken over arbeidsvoorwaarden. De gemeentelijke vervoerbedrijven en NS maken ieder afzonderlijk afspraken in eigen CAO's. Ook andere vervoerders met bussen hebben de laatste jaren te maken gekregen met stijgende brandstofprijzen. De wijze waarop dit wordt opgevangen, wordt bepaald door afspraken tussen concessieverleners en concessiehouders.


5. Welke maatregelen gaat u nemen om te voorkomen dat er een CAO-conflict komt waarvan ook de reizigers de dupe zullen worden?

5. Zoals ik in het antwoord op vraag 1 heb aangegeven zijn werkgevers en werknemers de partijen in de CAO-onderhandelingen. Het is dan ook niet aan mij om maatregelen te nemen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

---