Groen!

Brussel, 6 mei 2008

Geen 10 procent agrobrandstoffen tegen 2020

Agrobrandstoffen enkel aanvaardbaar indien gekoppeld aan hoge sociale en milieustandaarden

Op 23 januari lanceerde de Europese Commissie in haar ambitieuze klimaatplan de doelstelling om 10% van alle brandstoffen tegen 2020 te vervangen door agrobrandstoffen. Deze doelstelling wordt binnen het Europees Parlement op veel scepsis onthaald. Het dossier ligt nu ter stemming op de tafels van het Europees Parlement (milieu- en energiecommissie) en de ministers van milieu en energie. Alle zeilen worden bijgezet om het voorstel van de Commissie bij te spijkeren, zeker wat de doelstelling van 10% procent agrobrandstoffen betreft.

Het is dan ook zeer verwonderlijk dat de Deense landbouwcommissaris Fischer Boel vandaag tijdens een lezing voor het European Policy Center herhaalde ze dat de Europese Commissie nog steeds gaat voor de volle 10%. "Zeer kortzichtig", verklaart Groen! europarlementslid Bart Staes: "Commissaris Boel vergeet dat het ruimtebeslag voor de productie van biobrandstoffen enorm is: om één auto een jaar te laten rijden, is een heel voetbalveld met koolzaad nodig. Het realiseren van de Europese doelstelling tegen 2010 zou beslag leggen op bijna één derde van de beschikbare landbouwgrond in de Europese Unie."

Met braakliggende landbouwgronden alleen zullen de lidstaten nooit raken aan de vooropgestelde 10 % norm. Ze zullen gedwongen worden om andere, niet braakliggende landbouwgronden in te palmen en op die manier toch de wereldwijde voedselvoorziening in het gedrang brengen of nog meer groene ruimte in beslag moeten nemen. Beide gevolgen zijn onaanvaardbaar.

Bart Staes: "Op korte termijn lijkt de productie van agrobrandstoffen een goede zaak, maar de effecten op langere termijn zijn vernietigend. Het milieu, de biodiversiteit, de samenleving als geheel lijden hieronder. Want de grootste rijkdommen in het Zuiden (mensen, land en biodiversiteit) worden uitgebuit ten behoeve van de grote energiehonger van de rijke landen, waaronder de EU, de VS, China en India. Dat schept ook ethische problemen: wie vandaag een 100-liter benzinetank vult met bio-ethanol moet weten dat voor de productie ervan een hoeveelheid maïs wordt verwerkt die het equivalent is van een jaar lang basisvoedsel voor één persoon. Is het aanvaardbaar voedsel te gebruiken om een klein half miljard autobestuurders te laten rijden als meer dan 3 miljard mensen honger hebben? Neen!"

De oplossing is niet makkelijk maar bestaat wel. Groen! wil aan de productie van agrobrandstoffen hoge sociale en milieustandaarden koppelen.

In het Europees Parlement proberen de groenen alvast hoge milieu- en sociale criteria in te voeren voor de productie van agrobrandstoffen en de vooropgestelde doelstelling van 10 procent uit de klimaatvoorstellen van de Commissie weg te schrappen. In het Vlaamse en federale parlement hebben Vera Dua en Tinne Van der Straeten er bij de bevoegde ministers op aangedrongen om een grondig debat te voeren over agrobrandstoffen en samen met de groenen aan te dringen om die 10% norm te schrappen totdat we met zekerheid weten dat de tweede of latere generaties agrobrandstoffen daadwerkelijk goed zijn voor het milieu.

En Commissaris Boel heeft uiteraard gelijk wanneer ze stelt dat de transportsector verantwoordelijk is voor meer dan 20 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Bart Staes: "Maar i.p.v. die uitstoot te bestrijden door in te zetten op meer agrobrandstoffen zouden mevrouw Boel en haar collega-commissarissen veel beter een beleid ontwikkelen dat gericht is op minder transport of beter georganiseerd transport. Dat betekent een drastische keuze voor openbaar vevroer en het weghalen van goederenvervoer over de weg naar vervoer per trein of over de binnenwateren."

Bart Staes, Groen! Europarlementslid

Zes feiten ivm agrobrandstoffen op een rijtje:


1. Er wordt verwacht dat tegen 2010 zo'n 30% van de Amerikaanse graanoogst zal gebruikt worden voor de ethanolproductie. Nu is dat zo'n 20%.


2. Volgens de Wereldbank steeg de mondiale maïsproductie tussen 2004 en 2007 met 51 miljoen ton. In diezelfde periode steeg het gebruik van biofuels in de US met 50 miljoen ton.


3. Amerikaanse auto's verbruiken nu evenveel graan als de importbehoeften van 82 landen die volgens de FAO worden omschreven als "low-income food-deficit countries".


4. De hoeveelheid graan nodig om de tank van een SUV te vullen met ethanol komt overeen met wat nodig is om een persoon een jaar te voeden.


5. Dit jaar zal de graanvoorraad met zo'n 53 miljoen ton slinken, terwijl de productie van agrobrandstoffen zo'n 100 miljoen ton zal vereisen (rond de eeuwwisseling was dat nog 18 miljoen). Er is wel degelijk een verband tussen het een en het ander.


6.. In 2007 steeg de mondiale productie van agrobandstoffen met een 20% tot 54 miljard liter. Dat betekent dat agrobrandstoffen zo'n 1,5% uitmaken van het globale aanbod aan vloeibare brandstoffen, of 0,25% meer dan in 2006.