Uitgeverij het Spectrum


Persbericht

Bouw met Samenwerken aan succesvolle relaties

Voorkom conflicten vanuit je eigen gedrag.

Niemand ontkomt er aan: conflictsituaties. Of het nu gaat om het buitenzetten van de vuilniszakken of om tegenvallende verkoopresultaten. Samenwerken laat heel praktisch zien hoe je vanuit je eigen gedrag conflicten kunt voorkomen en oplossen met als resultaat: sterkere relaties. Samenwerken biedt je handvatten om te bouwen aan onderling vertrouwen en een structureel samen te werken. Samenwerken biedt een frisse, praktische aanpak en is geschikt voor zowel individuen als organisaties.

James W. Tamm is als voormalig rechter een expert in het oplossen van conflicten. Ronald J. Luyet is psychotherapeut en heeft meer dan dertig jaar bedrijven geadviseerd op het gebied van samenwerken. Beiden zijn verbonden aan het Business Consultants Network, dat zich richt op betere samenwerking binnen bedrijven.

'Tamm heeft door zijn ervaring als rechter duizenden conflicten opgelost en houdt hierdoor de sleutel in handen om ruziënde partijen weer samen te brengen.' - Investors Business Daily

Bij dit persbericht zijn twee interviews met James Tamm toegevoegd. Via de volgende link is een uitgebreid interview met Jimm Tamm te bekijken. Hij gaat in op zijn programma Radical Collaboration, oftewel Samenwerken. Aan het einde van dit document vind u een ander interview met James Tamm.

http://www.thesweden.se/images/media/source/Interview3_1pass
_VBR_pres.wmv

Mei 2008

Titel Samenwerken
Ondertitel 5 succesvolle relaties
Auteur James W. Tamm & Ronald J. Luyet
UitvoeringGebonden
Omvang 352 blz.
Prijs E 24,95
ISBN 9789027478313

Bestellen:

Samenwerken
Samenwerken
Tamm, J.W. & Luyet, R.J.


Interview met James Tamm

In 2004 is uw boek Samenwerken uitgebracht in Amerika. Dit boek is zeer positief ontvangen en in 2005 is er zelfs een herdruk van verschenen. Samenwerken is in het Nederlands vertaald en binnenkort verkrijgbaar in de Nederlandse boekhandel. Gefeliciteerd hiermee. Door Samenwerken te lezen leer je je samenwerkvaardigheid te vergroten, want alleen door je goed in de ander te verplaatsen en jezelf te begrijpen, kun je samenwerken op een hoger plan tillen.

In uw boek noemt u vijf essentiële vaardigheden van samenwerken. Kunt u deze kort benoemen en toelichten?
De vijf essentiële vaardigheden betreffen zowel vaardigheden, bewustwording, houding als competenties.

De eerste vaardigheid is de intentie hebben om samen te werken. Dit is het vermogen om te focussen op wederzijdse belangen wanneer er sprake is van een probleem. Als je handelt vanuit een verdedigende, vijandige houding (de Rode Zone), leer je hoe je dit kunt omzetten naar een meer effectieve en op samenwerking gerichte open houding (de Groene Zone). Als mensen openstaan en hun relatie succesvol willen laten zijn, zorgt dat voor een enorm verschil.

De tweede is oprechtheid. Dit is de vaardigheid om een omgeving te creëren waarin mensen zich veilig voelen om eerlijk en open te zijn, zodat ze de waarheid durven vertellen. Dit vereist van mensen meer openheid en vraagt om betere luistervaardigheden.

De derde is eigen verantwoordelijkheid, de vaardigheid om in relaties de verantwoordelijkheid te herkennen en te nemen voor de gevolgen van je eigen handelen of het niet-handelen. Veel mensen nemen beslissingen door niet in actie te komen, niet te handelen. Hierdoor voelen ze zich niet verantwoordelijk voor wat er uiteindelijk gebeurt. Ze ontwijken zo hun verantwoordelijkheid.

De vierde is je van jezelf bewust zijn en je bewust zijn van anderen. Het gaat hier in het bijzonder over onze eigen verdedigingsmechanismen. In de veertig jaar dat ik mensen heb bijgestaan om conflicten op te lossen en te bouwen aan duurzame relaties heb ik ondervonden dat dit het belangrijkste onderdeel is dat we kunnen inzetten om succesvolle, niet-defensieve, relaties te bouwen en te houden.

De laatste vaardigheid is problemen oplossen en onderhandelen omdat in iedere duurzame relatie, met name in werkrelaties, conflicten voorkomen. Het is belangrijk om conflicten op te lossen op een manier die bijdraagt aan de relatie in plaats van deze te ondermijnen.

Op welke manier kunnen deze vaardigheden in het dagelijks leven worden toegepast?
Alle vaardigheden die wij trainen om werkomstandigheden te verbeteren zijn zonder meer ook toe te passen op familie, vrienden en andere relaties. Wanneer je gericht bent op samenwerking, oprecht wilt zijn, je verantwoordelijkheid neemt, je bewust bent en goed problemen kunt oplossen, reageer je effectiever in conflictsituaties, of het nu werk of privé betreft.

In Amerika wordt dit boek veelal als handboek voor bedrijven beschouwd. Op welke manier kan dit boek voordelen opleveren voor bedrijven? De wereldeconomie wordt steeds complexer en de economieën worden steeds afhankelijker van elkaar. Hierdoor is het bouwen aan sterke samenwerkingsverbanden een basis voor overleving van iedere organisatie, ongeacht de omvang. Niemand kan zonder anderen succesvol worden tegenwoordig.
Ik zeg niet dat je altijd moet willen samenwerken. Soms is het zelfs beter concurrerend te zijn. Maar als er toch samenwerking gevraagd wordt, is het goed als je de juiste vaardigheden tot samenwerken hebt. Het boek Samenwerken is een handleiding waardoor je beter wordt in essentiële samenwerkingsvaardigheden.

Dit boek komt waarschijnlijk voort uit uw jarenlange ervaring als rechter en uw expertise bij het bemiddelen van conflicten. Welke situatie was voor u doorslaggevend voor het schrijven van dit boek?
Er was geen speciale situatie die tot het schrijven van dit boek heeft geleid. Het was meer een patroon dat ik bij mensen gezien heb in mijn vijfentwintig jaar als rechter. Ik heb bemiddeld in zo'n 1.500 arbeidsconflicten en meestal ging het niet over wettelijke aangelegenheden. De meeste mensen die voor mij verschenen voelden zich kwetsbaar en schoten in de verdediging.
Wanneer iemand in de verdediging schiet, zakt het IQ met 25 punten en worden het slechte probleemoplossers. Ze worden niet alleen ineffectief, maar halen er allemaal defensieve mensen bij. Je krijgt dan een hele groep slechte probleemoplossers en je hebt alle ingrediënten voor een rechtszaak. Dit kostte de staat Californië bergen geld, door onder andere verloren gegane productiviteit. Samen met The Hewlett Foundation hebben Ronald Luyet en ik een programma opgezet om problematische werksituaties om te buigen naar betere samenwerkingverbanden. We hebben daarmee erg mooie resultaten bereikt, het aantal conflicten in de ruim honderd organisaties die aan het programma meewerkte daalde met 67 procent.
Dit boek is het resultaat van vijftien jaar onderzoek, ervaring en ontwikkeling vanuit de dagelijkse praktijk.

Wat is het verschil tussen Samenwerken en andere boeken die over dit onderwerp geschreven zijn?
Samenwerken is niet alleen een theorie. Het is uitgebreid getest en gebruikt in de praktijk. Het heeft duidelijk bewezen dat het zorgt voor een verandering binnen de organisaties die het programma volgden.

Het is voor de hand liggend dat grote internationale organisaties vaardigheden op het gebied van samenwerken moeten ontwikkelen, maar moeten kleine bedrijven dit ook? Zijn de vaardigheden daar net zo belangrijk? Het is net zo belangrijk voor kleine en middelgrote bedrijven om vaardigheden op het gebied van samenwerken te ontwikkelen. Als een bedrijf van vijftig medewerkers vijf medewerkers heeft die niet goed met elkaar kunnen samenwerken, dan is tien procent van de medewerkers minder effectief en heeft dit een negatieve impact op alle collega's.

Dank voor het interview