Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Nieuwegein, 6 mei 2008

Rol van uiterlijk en innerlijk in de zoektocht naar een nieuwe liefde Kaal, snurken of een kleine cup, Parship.nl onderzoekt het effect op de kans op een relatie

De klik die nodig is om verliefd te worden en samen verder te gaan, is van vele factoren afhankelijk. Het uiterlijk en het innerlijk spelen daarbij een belangrijke rol. Relatiebemiddelingsite Parship deed een grootschalig Europees onderzoek* onder singles naar de 'eisen' waaraan de ideale partner zou moeten voldoen. Daaruit blijkt dat vrouwen met een cup A of B opgelucht kunnen ademhalen, een ruime meerderheid (66%) van de Nederlandse single mannen vindt kleine borsten ideaal. Kale man? Voor de helft van de Nederlandse single vrouwen is dat geen probleem, zij vinden dat juist zeer aantrekkelijk. Betrouwbaarheid is een van de belangrijkste kwaliteiten die men zoekt in een partner. De grootste afknappers onder Europese singles zijn roken en een slechte adem.

Annemarie Determan, psychologe verbonden aan Parship.nl licht toe: "In het dagelijks leven is het uiterlijk de eerste informatie die we over een persoon krijgen, logisch dus dat uiterlijk als zo belangrijk uit het onderzoek naar voren komt. Echter, het beeld van de prins op het witte paard met het blonde haar en blauwe ogen werkt ook erg verblindend, veel perfecte partners worden hierdoor over het hoofd gezien. Divers wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat mensen met bepaalde persoonlijkheden, gewoontes en gedragingen goed bij elkaar passen. Daarom hebben we bij Parship gekozen om mensen in eerste instantie op basis van deze eigenschappen te matchen. Uiteindelijk zorgt de combinatie van innerlijk en uiterlijk en een stukje chemie voor de perfecte relatie."

Barbiepop, Rubensvrouw of au naturelle?
Het internationale vrouwelijk schoonheidsideaal volgens media anno 2008 heeft lange benen, smalle heupen, volle borsten en een zelfbewust gezicht. Volgens het onderzoek van Parship ziet de perfecte vrouw van de Europese single man er als volgt uit: zij is een echte dame met een hoog knuffelgehalte, die goed kan organiseren, ze is niet langer dan haar partner en bij voorkeur is ze jonger dan hij. De Europese man is redelijk mild voor zijn toekomstige partner, 27% vindt een snurkende vrouw best sexy. Eén volk doet absoluut geen water bij de wijn, dat zijn de Spanjaarden. Zij stellen de meeste eisen aan een toekomstige partner en nemen niet snel genoegen met minder dan hun ideaal beeld.

Metroman, überseksueel of retroseksueel?
Na de metroman en recenter de überseksueel is de tijd van de retroseksueel aangebroken; de echte man mag zich weer laten zien. In Noorwegen lijkt deze trend al goed doorgedrongen, 40% van de vrouwen hunkert naar een man met een goed behaarde borst. Het onderzoek van Parship laat het volgende ideaalbeeld zien; single vrouwen willen een man die haar een gevoel van veiligheid geeft, die heldhaftig is en op zijn doel af gaat, die de rol van beschermer op zich neemt, die het liefst langer en ouder is en als het even kan een goed gevulde portemonnee meebrengt. Vrouwen verdragen geen mannen met een slechte adem, voor 71% kan dit een reden zijn om geen relatie met iemand te beginnen. Tevens is meer dan driekwart van de single vrouwen niet gecharmeerd van onbetrouwbare of onderdanige mannen.


* 2e 'Europese Parship single en niet-single onderzoek 2008 uitgevoerd door onderzoeksbureau Innofact onder 13.000 respondenten in de leeftijd tussen de 18 en 59 jaar oud uit 13 Europese landen waar Parship haar diensten aanbiedt (Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Ierland en Groot-Brittannië).

Over PARSHIP
PARSHIP is een relatiebemiddelingsite met meer dan 5 miljoen leden. PARSHIP richt zich op relatiebemiddeling via het internet en onderscheidt zich door haar integere, serieuze en betrouwbare werkwijze. De wetenschappelijke persoonlijkheidstest die door PARSHIP gehanteerd wordt, zorgt ervoor dat op zeer zorgvuldige wijze 'matches' tussen de juiste personen tot stand komen. Sinds de lancering in Duitsland in 2001 heeft PARSHIP haar online diensten in twaalf andere landen geïntroduceerd, waaronder Nederland in december 2003. PARSHIP.nl werkt in Nederland samen met diverse partners, zoals RTL Nederland, de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Psychologie Magazine en Elsevier. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck.


- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (