Time : 17:08:03
Date : 06 May 2008
Sender Name: Hanzevast capital
Eerste emissie van Scheepscertificaten in België.
Brussel - Van 1 april tot 6 juni 2008 biedt Hanzevast capital als
eerste in België de mogelijkheid aan om op "Scheepscertificaten" in
te tekenen. Het bruto vooropgesteld actuarieel rendement bedraagt
9,62 %. De onderliggende activa zijn twee breed inzetbare schepen die
droge bulk langs de Europese kusten vervoeren. Het prospectus is
beschikbaar bij Hanzevast capital en bij Weghsteen & Driege.
Steunend op haar sinds 1994 succesvolle ervaring in Nederland, brengt
Hanzevast capital de eerste uitgifte aan van scheepscertificaten op
de Belgische markt.
De Scheepscertificaten vertegenwoordigen een recht op een deel van de
exploitatie-inkomens van de twee schepen alsook een evenredig deel in
hun netto-verkoopopbrengst. De emittent, Hanzevast Carisbrooke
Shipping I, is een naamloze vennootschap volgens Belgisch recht,
opgericht met als enig doel de schepen Eilleen-C en Lisa-C aan te
kopen, uit te baten en te verkopen. Het emissiebedrag is EUR
6.700.000 waarvan EUR 1.500.000 onderschreven zijn door de
initiatiefnemers Hanzevast capital NV en Carisbrooke Shipping.
Het jaarlijks geactualiseerd rendement van deze emissie wordt geschat
op 9.62 %, inclusief het verwacht rendement op de verkoop van de 2
schepen. De certificaten worden uitgegeven in coupures van EUR 1.000
waarop halfjaarlijkse uitbetalingen voorzien zijn. Ook zullen deze
certificaten genoteerd worden op de enkelvoudige fixingmarkt van
Euronext Brussels.
De inschrijvingsperiode duurt van 1 April 2008 tot 6 juni 2008.
Een bijzonder rendabel sector
Het uitbatingsgebied van deze schepen is de zogenaamde "European
Short Sea Shipping": de schepen zullen varen tussen de havens gelegen
aan de Baltische Zee , de Noordzee, de Ierse Zee, de Golf van
Biskaye, de Middellandse Zee en de Zwarte Zee.
Deze 2 schepen zijn identieke "multi-purpose"schepen van 4.900 DWT
die gemaakt zijn voor het vervoer van "droge vracht" en ook
containers. Hun concurrentiële voordelen zijn naast de eenvoud van
hun doordacht en modern ontwerp, ook het feit dat zij op zware olie
varen, wat kostenbesprarend is, hun zeer geringe diepgang en hun
polyvalent karakter. De schepen zullen in een pool ingezet worden dat
uit 10 quasi identieke schepen zal bestaan. De door de schepen
verdiende inkomsten zullen herverdeeld worden tussen elk schip dat
deel uitmaakt van de pool zodat elk schip een gemiddelde poolinkomst
zal krijgen. Deze techniek laat toe de inkomsten van de pool te
optimalizeren dankzij een combinatie van korte - en langere
bevrachtingscontracten. Het gaat hier dus over een vorm van risico
diversificatie en dus ook -beperking. Dankzij de pool verhoogt de
flexibiliteit en ook de capaciteit van de pool wat opnieuw
beantwoord aan de vraag van de klanten van deze pool. Dankzij deze
laatste factor, kan de pool grotere en ook beter betaald contracten
verkrijgen.
De initiatiefnemers van deze emissie zijn:
- Hanzevast capital NV, een vennotschap naar Nederlands recht dat in
Nederland het grootste emissie huis is van besloten fondsen en dat
eveneens bankonafhankelijk is;
- Hanzevast Shipping BV, de rederii van de Hanzevast groep zelf;
- Carisbrooke Shipping Ltd., een rederij naar Engels recht die sinds
1969 in de ShortSea Shipping actief is en een vloot beheert van 40
schepen met bijkomend nog 21 schepen in de maak.
Behalve het potentieel aantrekkelijk rendement van deze emissie biedt
deze ook een redelijk unieke gelegenheid om in de scheepvaartsector
te beleggen zonder Dollar risico te lopen. Deze transactie is in
EURO: de schepen zullen aan-en verkocht worden in EURO, hun
exploitatie zal eveneens in EURO verlopen. Eindelijk, de
activiteitssector, de "European ShortSea Shipping" is tevens een
antwoord op het dichtslibben van het wegennetwerk, wat dan weer een
positief economisch en ook ecologisch impact heeft.