Time : 17:08:03
Date : 06 May 2008
Sender Name: Hanzevast capital

Eerste emissie van Scheepscertificaten in België.
Brussel - Van 1 april tot 6 juni 2008 biedt Hanzevast capital als eerste in België de mogelijkheid aan om op "Scheepscertificaten" in te tekenen. Het bruto vooropgesteld actuarieel rendement bedraagt 9,62 %. De onderliggende activa zijn twee breed inzetbare schepen die droge bulk langs de Europese kusten vervoeren. Het prospectus is beschikbaar bij Hanzevast capital en bij Weghsteen & Driege.

Steunend op haar sinds 1994 succesvolle ervaring in Nederland, brengt Hanzevast capital de eerste uitgifte aan van scheepscertificaten op de Belgische markt.
De Scheepscertificaten vertegenwoordigen een recht op een deel van de exploitatie-inkomens van de twee schepen alsook een evenredig deel in hun netto-verkoopopbrengst. De emittent, Hanzevast Carisbrooke Shipping I, is een naamloze vennootschap volgens Belgisch recht, opgericht met als enig doel de schepen Eilleen-C en Lisa-C aan te kopen, uit te baten en te verkopen. Het emissiebedrag is EUR 6.700.000 waarvan EUR 1.500.000 onderschreven zijn door de initiatiefnemers Hanzevast capital NV en Carisbrooke Shipping. Het jaarlijks geactualiseerd rendement van deze emissie wordt geschat op 9.62 %, inclusief het verwacht rendement op de verkoop van de 2 schepen. De certificaten worden uitgegeven in coupures van EUR 1.000 waarop halfjaarlijkse uitbetalingen voorzien zijn. Ook zullen deze certificaten genoteerd worden op de enkelvoudige fixingmarkt van Euronext Brussels.
De inschrijvingsperiode duurt van 1 April 2008 tot 6 juni 2008.

Een bijzonder rendabel sector

Het uitbatingsgebied van deze schepen is de zogenaamde "European Short Sea Shipping": de schepen zullen varen tussen de havens gelegen aan de Baltische Zee , de Noordzee, de Ierse Zee, de Golf van Biskaye, de Middellandse Zee en de Zwarte Zee.

Deze 2 schepen zijn identieke "multi-purpose"schepen van 4.900 DWT die gemaakt zijn voor het vervoer van "droge vracht" en ook containers. Hun concurrentiële voordelen zijn naast de eenvoud van hun doordacht en modern ontwerp, ook het feit dat zij op zware olie varen, wat kostenbesprarend is, hun zeer geringe diepgang en hun polyvalent karakter. De schepen zullen in een pool ingezet worden dat uit 10 quasi identieke schepen zal bestaan. De door de schepen verdiende inkomsten zullen herverdeeld worden tussen elk schip dat deel uitmaakt van de pool zodat elk schip een gemiddelde poolinkomst zal krijgen. Deze techniek laat toe de inkomsten van de pool te optimalizeren dankzij een combinatie van korte - en langere bevrachtingscontracten. Het gaat hier dus over een vorm van risico diversificatie en dus ook -beperking. Dankzij de pool verhoogt de flexibiliteit en ook de capaciteit van de pool wat opnieuw beantwoord aan de vraag van de klanten van deze pool. Dankzij deze laatste factor, kan de pool grotere en ook beter betaald contracten verkrijgen.

De initiatiefnemers van deze emissie zijn:

- Hanzevast capital NV, een vennotschap naar Nederlands recht dat in Nederland het grootste emissie huis is van besloten fondsen en dat eveneens bankonafhankelijk is;

- Hanzevast Shipping BV, de rederii van de Hanzevast groep zelf;
- Carisbrooke Shipping Ltd., een rederij naar Engels recht die sinds 1969 in de ShortSea Shipping actief is en een vloot beheert van 40 schepen met bijkomend nog 21 schepen in de maak.

Behalve het potentieel aantrekkelijk rendement van deze emissie biedt deze ook een redelijk unieke gelegenheid om in de scheepvaartsector te beleggen zonder Dollar risico te lopen. Deze transactie is in EURO: de schepen zullen aan-en verkocht worden in EURO, hun exploitatie zal eveneens in EURO verlopen. Eindelijk, de activiteitssector, de "European ShortSea Shipping" is tevens een antwoord op het dichtslibben van het wegennetwerk, wat dan weer een positief economisch en ook ecologisch impact heeft.