Gemeente Schiedam


April

Buurman bibliotheek schildert Panorama van Schiedam

24 april 2008

In Bibliotheek Stadserf wordt vanaf 7 mei elke woensdag "live" gewerkt aan het Panorama van Schiedam. Het enorme schilderij zal bestaan uit twaalf panelen van één vierkante meter. De schilder die dit project gaat uitvoeren is Rimke Stolk. Naar verwachting zal het gehele project een jaar duren.

De kunstenaar woont op het Land van Belofte, waar hij een appartement heeft met een panoramisch uitzicht over de stad. Dit bracht hem op het idee om contact op te nemen met buurman Bibliotheek Stadserf om het Panorama van Schiedam vorm te geven.

Stolk gaat werken op de eerste étage van de bibliotheek, bij de glazen wand van het trappenhuis aan de pleinzijde. Hij is er elke woensdag vanaf omstreeks tien uur tot aan sluitingstijd.

Rimke Stolk is geboren in 1942 in Wateringen. Het was in zijn jonge jaren not done om een kunstopleiding te volgen. Om toch iets creatiefs te kunnen gaan doen, kon Stolk kiezen uit huisschilder (met een snufje reclameschilderen) of instrumentmaker met als creatieve uitspatting technisch tekenen. Het werd het laatste en Stolk eindigde zijn loopbaan als hoofd constructieafdeling bij het Europees Ruimtevaartcentrum ESA in Noordwijk.

Intussen borrelde bij hem toch het verlangen om meer creatief met de kunst bezig te zijn.

Nu schildert hij alweer zon kleine 25 jaar. Dat doet Stolk onbekommerd en niet gehinderd door commerciële belangen. Wel beschikt hij over een gedegen opleiding bij de Leidse schilderes Leny Noyen, die hem alle technieken en kneepjes van het aquarel en olieverf schilderen leerde. Sinds 1999 vormt Stolk samen met oud-leerlingen van Leny Noyens als collectief de Noyense school te Sassenheim.

Als kunstschilder voelt Rimke Stolk (www.rimkestolk.nl) zich overigens niet gebonden aan een bepaalde richting of stijl of onderwerp. Hij schildert waar hij op dat moment zin in heeft, soms impressionistisch, dan weer figuratief of modern. Zijn mening over wat een schilderij moet inhouden is dan ook steeds verschillend. Soms wil Stolk alleen maar plezier hebben om iets te maken, soms is het gerelateerd aan zijn laatste museumbezoek of wordt hij geraakt door een compositie. Een andere keer is het slechts een vaag idee of gevoel dat hem voldoende aanknopingspunten geeft.