Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Galerie Smarius, Sonnega, 4 mei 2008

Art Amsterdam 7 - 12 mei 2008

Zomerexpositie 18 mei - 29 juni 2008

Eveline van Duyl, beelden en foto's

Essam Marouf, schilderijen
Anutosh, schilderijen

Hans van der Ham, beelden

Galerie Smarius brengt het werk van Eveline van Duyl, Essam Marouf, Anutosh en Hans van der Ham tijdens Art Amsterdam en aansluitend tijdens de Zomerexpositie in haar galerie onder de aandacht. Galerie Smarius is een jonge eigenwijze galerie. Gestart in september 2005 nam de galerie al in mei 2007 deel aan de prestigieuze beurs Art Amsterdam. Zoals een kunstenaar op zoek is naar zijn eigen beeldtaal, zo is de galerie op zoek naar een eigen manier waarop zij kunstenaars aan belangstellenden presenteert. De galerie richt zich zowel op beginnende als gevestigde kunstenaars. Art Amsterdam vindt van 7 tot en met 12 mei in de Amsterdamse Rai plaatst. De Zomerexpositie is van 18 mei tot en met 29 juni in Galerie Smarius in Sonnega te bezichtigen.

Eveline van Duyl (1957): het goede en het kwade
Eveline van Duyl valt op omdat ze zich gelijkwaardig in twee disciplines uit en met haar beeldende werk een appèl doet op de diepste emoties van de mens en de mensheid. Er is geen ontkomen aan de intenties van haar werk, in al zijn poriën refererend aan de spanning tussen het goede en het kwade. Haar uitingsvorm in foto's en beelden geven deze emoties in diverse gradaties weer. De foto's tonen een ongenaakbare afstandelijkheid en stralen een introverte verinnerlijkte sfeer uit. De monumentale beelden zijn niet ontbloot van een dramatische en theatrale inslag, ze zijn eerder provocerend en extravert van aard. Ook hier dienen de tegenpolen of beter aangeduid, beide facetten van het leven zich aan. Echter, het werk van Eveline van Duyl is in elke uitingsvorm herkenbaar aan de stille verleiding en het te koesteren moment van het verval van uiterlijke pose en innerlijke kracht. Ze zijn onweerstaanbaar in hun kracht en appelleren heftig aan de gevoelswereld van de kijker. Galerie Smarius toont haar werk voor de tweede keer op Art Amsterdam. Haar werk is recent door de bedrijfscollectie van Menzis in Groningen aangekocht.

Essam Marouf (1958): herinneringsportretten

Het werk van Essam Marouf vraagt op een ingetogen wijze aandacht. Waar Eveline als een bliksem inslaat, verleidt of afstoot, daar vraagt het werk van Marouf om contemplatie en bezinningstijd. Laag over laag vormen zijn schilderijen zich als glacé lagen inherent aan de nerven en (lit)tekens van het leven. Het bij tijdsvlagen verguisde portret toont zich in alle schakeringen, van renaissance tot modern. Een kunstcriticus duidde het werk als 'herinneringsportretten' aan. Ze dragen sporen van de elkaar beïnvloedende en versterkende indrukken en sferen opgedaan in Egypte en Nederland waar de kunstenaar afwisselend woont en werkt. Vorig jaar was zijn werk in Lazio tra Europa Mediterraneo 2007 tijdens de tentoonstelling 'L'uomo del Mediterraneo', samengesteld door de curators MariaTeresaBenedetti en Alessandro Nicosia in het Complesso del Vittoriano in Rome te zien. Zijn werk is internationaal opgenomen in collecties van particulieren, bedrijven en musea. Galerie Smarius heeft de eer om dit jaar het werk van Essam Marouf als eerste op Art Amsterdam te presenteren.

Anutosh (1970): innerlijke zoektocht

Elke kunstenaar is op zoek naar het verder ontwikkelen van zijn 'handschrift' , zijn eigenheid, zijn kenmerk. In deze zoektocht is het een zeer delicaat evenwicht of de voorzetting van de ingezette lijn leidt tot een versterking en intensivering of tot verschraling en uitholling van zijn thema. Anutosh is in staat gebleken om zich in zijn werk verder te ontwikkelen. Met behoudt van zijn inspiraties voorkomend uit een innerlijke zoektocht, zich uitend in letterlijk en figuurlijk diepzeeduiken en op een bijna streng religieuze wijze mediterend. Deze ontwikkeling is door kopers en verzamelaars herkend en gewaardeerd. Dat brengt met zich mee dat Galerie Smarius een beperkt aantal nieuwe kunstwerken op Art Amsterdam 2008 kan presenteren.

Hans van der Ham (1960): onschuld en agressie

In een recensie tijdens de recente solo-expositie bij Galerie Smarius werden zijn beelden als 'Kleine wezens van onschuld en agressie' aangeduid. Van der Ham verkend op een muzikale wijze de wereld waarbij de linkerhand de akkoorden, de grote lijnen aangeven, harmonisch aangevuld door de rechterhand die met klanken de akkoorden invullen, alles door voeten gedempt of versterkt, nagalmend in de ruimte en ingeademd door de toeschouwers. Het is dit samenspel van ritme, ruimte en toeschouwers dat het werk van Van der Ham tekent. Ontroerende volumineuze beelden die kwetsbaarheid uitstralen, verfijnde beelden (Pinokkio) die kracht en eigenwijsheid tonen, omhulsels als weergave van mensen die in de beelden vertoefden, of de beruchte wachters aan de poort. De poort van het leven, het transcendentale op zoek naar de alchemie als symbolische omzetting van klei in goud, van leiden naar verlichting. Galerie Smarius toont een selectie van deze fascinerende beelden op Art Amsterdam 2008.