De samenleving is veranderd, het bedrijfsleven kan mee


Het Westen dient zich te mengen met de rest van de wereld

06-05-2008, 20080507 -- Filmoverjou - TAAMS Producties heeft een onderzoek laten uitvoeren door de Hogeschool van Amsterdam, afdeling Technische Bedrijfskunde. Door de wereldwijde verandering qua bewustwording en door de individualisering is er een grote behoefte aan persoonlijke benadering. Uit dit onderzoek komt naar voren dat 47% van de onderzochte bedrijven behoefte heeft aan een persoonlijke benadering in een bedrijfsdocumentaire plus promotiefilm.

Deze 47% verwacht dat de bedrijfsdocumentaire voor intern gebruik zorgt voor een betere onderlinge communicatie. Personeel krijgt immers meer inzicht in wat het bedrijf doet en hoe het bedrijf te werk gaat.

De promotiefilm voor extern gebruik, hiervan verwacht deze 47% dat: de klanten een goed beeld krijgen van de sfeer binnen een bedrijf, meer naamsbekendheid en meer omzet. Van de overige benaderde bedrijven verwacht 37% dat een persoonlijke bedrijfsdocumentaire/promotiefilm geen toegevoegde waarde biedt en 16% geeft geen mening.

Bij de Business-to-Consumer (B2C) markt komt naar voren dat de behoefte aan een persoonlijke benadering groot is, daar de consument een individu is. Bij de Business-to-Business (B2B) markt wordt tot nu toe weinig gedaan aan een persoonlijke benadering. Dit omdat bij de B2B markt de klant een bedrijf is, waar het alleen om een goede prijs-/kwaliteit verhouding draait.

"In de wereld van vandaag klopt dat niet meer!"' aldus Frouke Taams. "Die tekenen zijn overduidelijk zichtbaar maar er wordt te weinig aan gedaan. Zo loopt men waardevolle klanten en kansen mis."

Verwijzend naar het voorpagina artikel van NRC Next op 21 april jl., door Juurd Eijsvoogel.:
De wereld is veranderd, begrijp dat nou toch eens
De opkomst van het Oosten gaat de wereld ingrijpend beïnvloeden. Maar jullie westerlingen weigeren dat te begrijpen, zegt Kishore Mahbubani die er een boek over schreef; The New Asian Hemisphere; The Irresistable Shift of Global Power to the East. Het lijkt over Azië te gaan maar het onderwerp is eigenlijk het Westen - of althans, het westerse onvermogen een antwoord te formuleren op de veranderingen die zich in Azië voltrekken.

De kracht van het Westen was altijd openheid van geest, de flexibiliteit om je aan te passen en te veranderen. Maar nu is het Westen gesloten geworden en afkerig tegen verandering. Veel Westerlingen zien China nog steeds als een gesloten politiek systeem; de politiek is gesloten, maar de samenleving is open. "A closed society with open minds". Dit is de meest optimistische generatie Aziaten in honderden jaren, zij (88% van de wereldbevolking) zijn ervan overtuigd dat de toekomst van hen is, dat is een enorme psychologische democratisering, aldus de Aziatische intellectueel Kishore. Hij studeerde filosofie in Singapore en in Canada, werd diplomaat en was ambassadeur bij de Verenigde Naties. Het Westen wordt door de overige 88% van de wereld gezien als een eenheid en mengt zich niet in het geheel van de veranderde wereld. Deze 88% is verbijsterd over het Westen en denkt; "Ze begrijpen niet dat de wereld is veranderd, ze praten alleen met elkaar". Einde verwijzing, samenvatting artikel NRC Next.

Volgens Frouke Taams, directeur en initiator van Filmoverjou - TAAMS Producties, zit daar het probleem. Het Westen zou zich moeten mengen met de rest van de wereld, als een holistisch geheel. Het Westen loopt hier tegen zijn vooroordelen aan, een holistische denkwijze wordt gezien als vaag, zweverig en vooral als niet zakelijk.

Volgens Kishore heeft het Westen het onvermogen het antwoord op de verandering te formuleren. Maar volgens Taams is het antwoord eigenlijk heel simpel: "De samenleving is veranderd, deze is open. Om mee te gaan met deze verandering moeten we dus inspelen op deze open behoefte. De fout wordt gemaakt doordat het Westerse bedrijfsleven in de B2B markt niet open, maar voornamelijk rationeel handelt. De gedachte dat het bij die bedrijven alleen om een goede prijs-/kwaliteit verhouding gaat is te simpel."

Mensen in de samenleving hebben behoefte aan een open/persoonlijke, menselijke benadering. Daar ieder mens leeft in de samenleving, gaat het hier om alle mensen. Dus ook de mensen die werken in bedrijven die in de B2B markt zitten. Hier is dan een bedrijf de klant, maar in dit bedrijf werken weer mensen uit de samenleving. "Direct of indirect heb je altijd met een individu en die persoonlijke behoefte te maken'" aldus Taams. "Daarom is het logisch dat het bedrijfleven mee verandert van rationeel zakelijk naar persoonlijk zakelijk."

"Mensen/klanten kunnen hierdoor levelen en voelen of een bedrijf wel of niet bij hun past. Het Westerse bedrijfsleven kan zo mee met de 88% in het Oosterse groeiproces, door openheid en flexibiliteit te tonen en zich aan te passen aan de verandering. Door deze openheid kan een bedrijf juist authenticiteit tonen, wat weer zorgt voor een onderscheidend imago en meer omzet. De wereld als één geheel, is dit nou vaag en zweverig? Of een grotere markt en juist wel zakelijk gedacht...?", aldus Taams.

Hoe kan een bedrijf dan inspelen op die behoefte aan persoonlijke benadering?
"Wij maken een persoonlijke bedrijfsdocumentaire plus promotiefilm. De perso(o)n(en) achter een onderneming stellen wij centraal, aldus Frouke Taams. "De reden "waarom" de oprichter het bedrijf heeft opgericht, daarin zit de passie, kracht en uniekheid van het bedrijf verscholen."

Volgens Taams kan door deze authenticiteit - Filmoverjou - te tonen gecombineerd met het USP (Unique Selling Point voor een onderscheidend bedrijfsimago zorgen. Dit is nodig omdat het Oosten, zoals blijkt het Westen generaliseert. "Sales is naast die goede prijs-/kwaliteit verhouding een kwestie van gunnen, de klant wil dan wel weten aan wie. "

Waarom is de diepgang belangrijk?
Taams: "Wij maken documentaires omdat dit waarheidsgetrouw is en verdieping geeft, ten opzichte van volledig in scène gezette bedrijfsfilms. De promotiefilm maken we dan ook uit de documentaire. Mooi weer spelen en enkel rationeel handelen is te oppervlakkig. In het kader van wat je geeft is wat je krijgt, krijg je dan oppervlakkigheid terug, geen echt contact. Wil je als bedrijf je omzet verhogen, nieuw personeel, betere samenwerking, nieuwe klanten of op naar het Oosten. Dan vraagt horizonverbreding om verdieping, om in gesprek te kunnen komen en onze documentaires helpen daarbij. Taams gaat graag voor de volle 100%, wellicht het bedrijfsleven nu ook."

Zie www.filmoverjou.nl voor meer informatie.