Vereniging Milieudefensie
Verkeersprognoses laten 1.800 vrachtauto's per dag verdwijnen
Milieudefensie onthult Bermuda driehoek Amsterdam
Milieudefensie onthult Bermuda driehoek Amsterdam
Amsterdam, 9 mei 2008 - Milieudefensie gaat vandaag bij de Raad van
State in beroep tegen de plannen voor de Westrandweg. Volgens de
officiële luchtkwaliteitsrapporten zullen duizenden vrachtauto's per
dag verdwijnen indien de Westrandweg en Tweede Coentunnel worden
aangelegd. De prognoses voorspellen bijvoorbeeld dat er 1800
vrachtauto's per dag minder door de Coentunnel zullen rijden wanneer
deze verdubbeld wordt. Ook op tien andere wegvakken zullen
vergelijkbaar grote aantallen vrachtauto's verdwijnen zonder dat deze
ergens anders terug komen. 'Rijkswaterstaat rekent de lucht schoon.
Hier is sprake van een mysterieuze bermuda driehoek voor
vrachtverkeer. We stappen naar de rechter voor een correcte
inschatting van de effecten op de luchtkwaliteit. De omwonenden hebben
het recht om te weten wat hen werkelijk boven het hoofd hangt.', aldus
Roland Kager, woordvoerder van Milieudefensie.
Sinds 1994 zijn er plannen voor aanleg van de Tweede Coentunnel.
Hieraan gekoppeld zijn de plannen voor de verlengde A5 tussen
Coentunnel en knooppunt Raasdorp, ook wel Westrandweg genoemd.
Milieudefensie heeft altijd gepleit voor een goed overzicht van de
verkeerskundige en milieukundige effecten die het gevolg zullen zijn
van beide projecten. Tot 2008 ontbrak elk cijfermatig overzicht van
deze effecten. In de definitieve plannen is een dergelijk overzicht
wèl opgenomen, maar daaruit blijken allerlei mysterieuze verdwijningen
van vrachtverkeer in en rondom de Coentunnel en Westrandweg.
Milieudefensie wijst op deze rekenfouten in het onderzoeksrapport "Het
mysterie van de verdwenen vrachtauto's" dat de organisatie vandaag op
haar website publiceert.
Milieudefensie strijdt sinds 1994 tegen Westrandweg en Tweede
Coentunnel. Roland Kager: 'Extra asfalt trekt extra verkeer aan. De
files die de projecten proberen op te lossen, komen op een later
tijdstip weer net zo hard terug, of verplaatsen zich naar een andere
locatie. Al met al zorgen deze projecten voor een verdere vervuiling
van de al zwaar vervuilde regio Amsterdam. Wij vragen om een eerlijke
inschatting van de verkeerskundige en milieukundige effecten, de
huidige plannen voorzien daar niet in. Onlangs nog wees de
Gezonheidsraad in een advies aan Minister Cramer op de schadelijke
gevolgen van verkeersgerelateerde luchtvervuiling. De huidige normen
en meetmethoden zijn ontoereikend om kwetsbare groepen zoals kinderen
en zieken afdoende te beschermen. Minder blootstelling aan
luchtverontreiniging is het enige dat helpt.'
Ook in 2007 strandden twee grote infrastructuurprojecten bij de Raad
van State vanwege ernstige fouten in de verkeersprognoses, te weten de
A4-Midden Delfland en A74 bij Venlo. Deze rekenfouten werden
parlementair besproken in oktober 2007, maar dit heeft kennelijk nog
niet geleid tot een verbetering.
Het mysterie van de verdwenen vrachtauto's (PDF)
Dossier Tweede Coentunnel en Westrandweg (met beroepschrift
Westrandweg van 8 mei 2008, PDF)