grachten Doesburg

Start baggeren grachten Doesburg

Waterschap Rijn en IJssel start in de week van 19 mei met de 2e fase van het baggerwerk in Doesburg. Dat wordt gefaseerd in drie jaar gerealiseerd. In de 1e fase zijn de Bleekersgracht, Kempersgracht, Lindewalgracht, Hessengracht, Kerkhofgracht, Looiersgracht, Molenveldsingel en de Fles gebaggerd. Nu zijn de Hogelinie, de oude arm van de Oude IJssel, het Vierkante Gat en de vijver in Ooij aan de beurt. Voor de opslag van de vrijkomende baggerspecie wordt een depot aangelegd op een landbouwperceel tussen de Grietstraat en de Hoge Linie. In dit depot wordt uitsluitend licht verontreinigd slib opgeslagen. Na indroging wordt deze bagger hergebruikt als ophoogzand, of in de wegenbouw. De meer verontreinigde baggerspecie wordt in het baggerdepot bij Drempt gestort.
Naast het baggeren worden de oevers van de grachten natuurvriendelijker ingericht. Die werkzaamheden zullen dit najaar plaatsvinden. De totale kosten van het werk zijn geraamd op EUR
1.720.000,-- en ze worden gedragen door de provincie en het waterschap.

Slib
In grote delen van de vijvers en grachten ligt een sliblaag van meer dan 50 centimeter. Dat slib is deels licht verontreinigd, gedefinieerd als klasse 0, 1 en 2. Daarnaast is er klasse 3 en 4 slib aanwezig, dus sterker verontreinigde bagger. De klasse 0 en 1 bagger wordt om te ontwateren tijdelijk gedeponeerd in het baggerdepot en daarna hergebruikt. De klasse 2 t/m 4 baggerspecie wordt direct gestort in het baggerdepot Drempt.
Bij de herinrichting van de oevers is het streven erop gericht riet (terug) te krijgen voor soorten als de roerdomp en de rietzanger. Het totale werk duurt zes maanden.

Flora en Fauna
Uit een inventarisatie bleek, na overleg met de vogelwerkgroep, dat het baggeren in de zomerperiode kan worden uitgevoerd, mits rekening wordt gehouden met de nesten van broedende vogels. Verstoringen aan nesten zullen zoveel mogelijk worden voorkomen.

|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||