grachten Doesburg
Start baggeren grachten Doesburg
Waterschap Rijn en IJssel start in de week van 19 mei met de 2e fase
van het baggerwerk in Doesburg. Dat wordt gefaseerd in drie jaar
gerealiseerd. In de 1e fase zijn de Bleekersgracht, Kempersgracht,
Lindewalgracht, Hessengracht, Kerkhofgracht, Looiersgracht,
Molenveldsingel en de Fles gebaggerd. Nu zijn de Hogelinie, de oude
arm van de Oude IJssel, het Vierkante Gat en de vijver in Ooij aan de
beurt. Voor de opslag van de vrijkomende baggerspecie wordt een depot
aangelegd op een landbouwperceel tussen de Grietstraat en de Hoge
Linie. In dit depot wordt uitsluitend licht verontreinigd slib
opgeslagen. Na indroging wordt deze bagger hergebruikt als ophoogzand,
of in de wegenbouw. De meer verontreinigde baggerspecie wordt in het
baggerdepot bij Drempt gestort.
Naast het baggeren worden de oevers van de grachten
natuurvriendelijker ingericht. Die werkzaamheden zullen dit najaar
plaatsvinden. De totale kosten van het werk zijn geraamd op EUR
1.720.000,-- en ze worden gedragen door de provincie en het
waterschap.
Slib
In grote delen van de vijvers en grachten ligt een sliblaag van meer
dan 50 centimeter. Dat slib is deels licht verontreinigd, gedefinieerd
als klasse 0, 1 en 2. Daarnaast is er klasse 3 en 4 slib aanwezig, dus
sterker verontreinigde bagger. De klasse 0 en 1 bagger wordt om te
ontwateren tijdelijk gedeponeerd in het baggerdepot en daarna
hergebruikt. De klasse 2 t/m 4 baggerspecie wordt direct gestort in
het baggerdepot Drempt.
Bij de herinrichting van de oevers is het streven erop gericht riet
(terug) te krijgen voor soorten als de roerdomp en de rietzanger. Het
totale werk duurt zes maanden.
Flora en Fauna
Uit een inventarisatie bleek, na overleg met de vogelwerkgroep, dat
het baggeren in de zomerperiode kan worden uitgevoerd, mits rekening
wordt gehouden met de nesten van broedende vogels. Verstoringen aan
nesten zullen zoveel mogelijk worden voorkomen.
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||