Eigen Huis: Advies woonlastenverzekering slecht

08/05/2008 10:08

Vereniging Eigen Huis

Eigen Huis: Advies woonlastenverzekering slecht

Provisiejacht leidt tot haastige en onvolledige informatiegesprekken

De advisering rond woonlastenverzekeringen is slecht en onvolledig. De voorwaarden zijn verwarrend en een Financiële bijsluiter is niet verplicht. Tussenpersonen adviseren gehaast en belust op provisies. Dit beeld komt naar voren uit vragen aan het Informatie- en Adviescentrum van Vereniging Eigen Huis, waar maandelijks meer 22.000 telefoontjes van leden binnenkomen. Dat de klant niet erg tevreden is over woonlastenverzekeringen, blijkt ook uit een telefonische rondgang onder 75 leden van Vereniging Eigen Huis die recent een huis hebben gekocht. De resultaten hiervan zijn gepubliceerd in Eigen Huis Magazine van mei.

Onwetendheid verleidt consumenten kritiekloos woonlastenverzekeringen af te sluiten. En de hoge provisies verklaren volgens Vereniging Eigen Huis meteen waarom adviseurs dol zijn op woonlastenverzekeringen, die in combinatie met een hypotheek of een lening en dus op grote schaal worden afgesloten.

De woonlastenverzekering is bedoeld om bij arbeidsongeschiktheid en/of werkloosheid de maandelijkse woonlasten voor een bepaalde periode op te vangen. Bij de advisering blijken tussenpersonen zich eerder te laten leiden door snelle verdiensten dan het belang van de klant.

De klant is dan ook ontevreden over de advisering. De telefonische rondgang onder leden van Vereniging Eigen Huis met interesse in een woonlastenverzekering wijst uit dat de meerderheid na een adviesgesprek besluit om geen woonlastenverzekering af te sluiten. De belangrijkste reden is dat klanten vermoeden te zullen betalen voor een verzekering die waarschijnlijk nooit zal uitkeren. Die vrees kan gegrond zijn.

De meeste adviesgesprekken worden tot ongenoegen van de gegadigden in 10 minuten afgeraffeld. Adviseurs doen nauwelijks aan productvergelijking. Wat er daadwerkelijk kan gebeuren in geval van arbeidsongeschiktheid, bespreken ze meestal slechts zijdelings. Welke verzekeringen via de werkgever zijn afgesloten, komt vrijwel nooit aan de orde, terwijl dat wel een cruciaal punt is.

Rond arbeidsongeschiktheid - tegenwoordig WIA geheten - is veel veranderd. Dit jaar zullen naar verwachting nog maar 24.000 mensen in de WIA terechtkomen, een daling van 76% ten opzichte van vier jaar geleden. Wie een woonlastenverzekering afsluit op basis van de WIA-criteria, loopt dus maar een kleine kans op uitkering. Simpelweg omdat de kans om in de WIA terecht te komen klein is. Daar staat tegenover dat eenmaal arbeidsongeschikt de financiële situatie vele malen slechter kan uitpakken dan voorheen: bij 50% arbeidsongeschiktheid kan het inkomen terugvallen tot 6000 euro bruto per jaar. Een verzekering gebaseerd op passende arbeid vergroot zowel de kans op uitkering als de hoogte ervan. Maar dat komt in de adviesgesprekken dus nauwelijks aan de orde, wijst het onderzoek uit.

Vereniging Eigen Huis heeft eerder dit jaar in de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor de slechte advisering omtrent woonlastenverzekering. Zij heeft gewezen op de zorgplicht die adviseurs hebben ten opzichte van hun klanten en heeft aangedrongen op regelgeving.

Behalve in het Eigen Huis Magazine kunnen leden van Vereniging Eigen Huis meer informatie over het onderzoek naar woonlastenverzekeringen vinden op de website van de vereniging: www.eigenhuis.nl/woonlastenverzekering.





http://www.eigenhuis.nl/woonlastenverzekering


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie (