KPMG
Positieve invloed duurzaamheidverslag op beeld onderneming
08|05|08 - Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG
Sustainability en Sustainability Ltd. in opdracht van GRI onder ruim
tweeduizend gebruikers van duurzaamheidverslagen.
Duurzaamheidverslagen zorgen bij de lezer voor een positief beeld van
de onderneming die het verslag publiceert. Hoewel de gemiddelde lezer
ook punten van kritiek heeft op het verslag, zoals de geringe rol van
stakeholders in het verslag en de soms gebrekkige verslaglegging over
de missers en problemen, heeft 85% van de lezers een positief beeld
gekregen als gevolg van het door het bedrijf uitgebrachte
duurzaamheidverslag.
Het verslag heeft in een aantal gevallen echter ook een negatieve
invloed. Eén op de vijf lezers heeft zijn opinie over het bedrijf na
het lezen van het verslag naar beneden bijgesteld. Vooral de lezers
die optreden voor belangenorganisaties krijgen na het lezen overigens
een negatiever beeld van de organisatie gekregen.
Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG Sustainability en
Sustainability Ltd. in opdracht van GRI onder ruim tweeduizend
gebruikers van duurzaamheidverslagen.
"Het publiceren van een duurzaamheidverslag is duidelijk van invloed
op de reputatie van de verslaglegger en heeft de neiging deze te
versterken", constateert Wim Bartels, partner bij KPMG Sustainability.
"Duurzaamheidverslagen blijken met name te worden gebruikt om een
gedegen keuze te kunnen maken bij de aankoop van producten, om te
bepalen met welke bedrijven men een mogelijk samenwerkingsverband zou
willen aangaan en in welke ondernemingen mogelijk geïnvesteerd zou
kunnen worden. Naast lezers hebben ook bijna 500 niet-lezers
deelgenomen. Zij geven aan hun houding ten opzichte van verslagen te
willen veranderen als duidelijk wordt wat de waarde van
duurzaamheidverslagen is."
De lezers van duurzaamheidverslagen zijn in het algemeen tevreden
over de informatie die bedrijven en overheidsinstellingen in hun
verslagen opnemen. Ook het gemak waarmee de informatie gevonden kan
worden stemt de gemiddelde lezer tevreden. Lezers uit het
bedrijfsleven zijn hier overigens meer tevreden over dan
vertegenwoordigers van belangenorganisaties. De rol van stakeholders
blijft volgens Bartels in het verslag echter vaak onderbelicht.
Bartels: "De verslagen moeten een beter beeld geven van de diverse
stakeholders, de wijze waarop zij bij de onderneming en het verslag
betrokken zijn en de invloed die stakeholders hebben op de strategie
en de doelstellingen van het bedrijf. Ook ten aanzien van de inhoud
van de verslagen hebben de lezers een aantal behoeften. Zo moet de
balans tussen goed en slecht nieuws in het verslag verbeteren en
zullen ook de zaken die niet goed gaan of zijn gegaan voldoende
aandacht moeten krijgen.
Voorts moet er een duidelijk verband komen tussen de strategie op het
gebied van duurzaamheid en de algehele bedrijfsstrategie. Ten aanzien
van de gehanteerde standaarden vinden deze lezers dat de bedrijven een
geloofwaardige en vertrouwde standaard moeten hanteren, zoals de G3
GRI standaard." De betrouwbaarheid van de informatie in het verslag en
de prestaties van de onderneming worden door meer dan de helft van
gebruikers als belangrijk gezien. Zij willen zekerheid over het
verslag en de prestaties op het gebied van duurzaamheid.
Volgens Bartels kunnen de bedrijven nog een aantal stappen maken om
de verslaglegging te professionaliseren. Bartels: "De frequentie van
duurzaamheidverslagen zou bijvoorbeeld meer in lijn moeten komen met
die van het jaarverslag. Bovendien zouden de bedrijven het verslag op
een aantal manieren beschikbaar moeten stellen. Op de middellange
termijn zullen de ondernemingen bovendien moeten gaan voldoen aan de
behoefte aan verslagen per afzonderlijk land. Op de lange termijn moet
een situatie ontstaan waarin het duurzaamheidverslag volledig
geïntegreerd is in het jaarverslag".
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.