Brussel, 8 mei 2008
Consumentenbescherming: 50% van de misleidende websites van
vliegmaatschappijen aangepast
EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva heeft vandaag het
tussentijds rapport bekendgemaakt over een in de hele EU gehouden onderzoek
- waarbij 15 nationale instanties in de EU plus Noorwegen betrokken waren -
tegen misleidende reclame en oneerlijke praktijken op websites die
vliegtickets verkopen. Uit het rapport blijkt dat zich in de hele
luchtvaartbranche "ernstige en hardnekkige consumentenproblemen" voordoen.
Tegen één op de drie doorgelichte websites (137 van de 386 die aanvankelijk
door de 13 rapporterende lidstaten zijn onderzocht) moesten de afgelopen
zeven maanden handhavingsmaatregelen worden genomen in verband met inbreuken
op het EU-consumentenrecht. Meer dan 50% van deze websites zijn tijdens deze
periode in orde gebracht.
"Het is onaanvaardbaar dat 1 op de 3 consumenten die online een
vliegticket boeken, wordt afgezet of misleid, aldus EU-commissaris
voor consumentenbescherming Meglena Kuneva. Uit dit rapport blijkt dat
de hele luchtvaartbranche ernstige en hardnekkige problemen bij de
ticketverkoop vertoont. Ik wil in samenwerking met de lidstaten al het
mogelijke doen om dit onderzoek vóór 1 mei van volgend jaar te kunnen
afronden." Van deze resultaten gaat een politiek signaal uit dat wij
niet kunnen negeren. Hopelijk beseffen de ondernemingen nu dat de
Commissie vastbesloten is om voor de consumenten op te komen als dat
nodig is. Mijn boodschap aan de luchtvaartbranche is duidelijk: neem
nu maatregelen, anders zullen wij ze nemen. Wij willen duidelijke
tekenen van verbetering zien zodat er vóór 1 mei volgend jaar een
einde komt aan deze verkoop- en marketingpraktijken binnen de
luchtvaartsector. Anders zullen we moeten ingrijpen."
De belangrijkste resultaten
Het tussentijds rapport van de Commissie over het vliegticketonderzoek
is een momentopname van de vorderingen van de handhavingwerkzaamheden,
gebaseerd op de beschikbare gegevens van 13 landen op 22 februari
2008. Het onderzoek was toegespitst op misleidende prijsaanduidingen,
beschikbaarheid van aanbiedingen en oneerlijke contractvoorwaarden
(zoals vooraf aangevinkte hokjes en contractvoorwaarden die niet in de
taal van de consument beschikbaar zijn). De belangrijkste uitkomsten
zijn:
* Tegen één op de drie websites moesten handhavingsmaatregelen
worden genomen in verband met inbreuken op het consumentenrecht.
* Veel sites vertoonden meerdere problemen. De problemen binnen de
sector zijn als volgt samen te vatten: misleidende
prijsaanduidingen bleken het grootste probleem, dat bij 58% van de
onderzochte sites werd aangetroffen; 49% van die websites
vertoonde onregelmatigheden in de contractvoorwaarden (geheel niet
of niet in de juiste taal beschikbaar en vooraf aangevinkte hokjes
voor facultatieve diensten). Op 15% van de websites bleken de
geadverteerde aanbiedingen niet beschikbaar te zijn.
* De problemen doen zich voor in de hele luchtvaartbranche - zowel
bij vliegmaatschappijen als bij reisbureaus (het onderscheid
tussen goedkope en traditionele vliegmaatschappijen wordt in de
praktijk steeds vager). Van de 79 websites die zijn onderzocht in
verband met misleidende prijsaanduidingen, waren er 44 (56%) van
vliegmaatschappijen en 27 (34%) van reisbureaus/reisorganisatoren
en waren er 8 sites (10%) van een ander type zoals
prijsvergelijkingssites. Van de 21 websites waar de aanbiedingen
niet beschikbaar bleken te zijn, waren er 12 (57%) van
vliegmaatschappijen, 6 (28%) van reisbureaus en 3 van een ander
type. Van de 67 websites die zijn onderzocht in verband met
oneerlijke contractvoorwaarden, waren er 26 (39%) van
vliegmaatschappijen, 34 (51%) van reisbureaus en 7 (10%) van een
ander type. (Bij veel sites deden zich verscheidene problemen
voor. Daarom is het aantal problemen groter dan het aantal sites).
* De problemen doen zich voor bij zeer uiteenlopende maatschappijen.
De 137 websites waartegen een onderzoek loopt, behoren tot
ongeveer 80 maatschappijen - zowel bekende als minder bekende
namen.
* De handhaving is nu in meer dan 50% van de gevallen voltooid. De
tabellen in het tussentijds rapport (zie overzichtstabel in
bijbehorende nota) geven de stand van zaken van de handhaving op
22 februari 2008 weer. Sindsdien zijn de handhavingsmaatregelen
voortgezet en zijn er meer correcties verricht. Litouwen heeft
gemeld dat alle websites waar onregelmatigheden waren
geconstateerd, nu in orde zijn gebracht. Dit zijn 13 sites.
Hierdoor komt het aantal correcties eind april in totaal op meer
dan 50%.
* De handhavingniveaus bij nationale en grensoverschrijdende
handhaving verschillen aanzienlijk. Uit het rapport blijkt dat bij
de nationale sites, waar de autoriteiten met ondernemingen in hun
eigen land te maken hebben, 55% van de sites waartegen een
onderzoek loopt is gecorrigeerd (50 van de 90). Daar tegenover
staat een correctiepercentage van 12% (5 van de 42) bij
grensoverschrijdende zaken, waarbij de nationale autoriteiten de
hulp van een autoriteit in een andere lidstaat moeten inroepen om
tegen een daar gevestigde onderneming op te treden.
* Transparantie. Op grond van wettelijke beperkingen mogen de meeste
lidstaten in dit stadium geen namen van maatschappijen bekendmaken
omdat er nog administratieve of gerechtelijke procedures lopen.
Dit is van groot belang voor de werking van het netwerk in de
toekomst. Noorwegen en Zweden hebben lijsten bekendgemaakt met
websites van maatschappijen waartegen een onderzoek loopt (zie
onderstaande link).
Wat gebeurt hierna?
De handhavingswerkzaamheden binnen het netwerk zullen worden
geïntensiveerd met het oog op een nieuw rapport dat na 1 mei 2009 zal
uitkomen.
De Commissie zal het komende jaar de ontwikkelingen in de
luchtvaartsector in de gaten houden en vervolgens bezien of er nadere
actie nodig is. In 2008 zullen de laatste ontwikkelingen in de
handhaving worden bekendgemaakt op de nationale websites, die
toegankelijk zijn via de website over consumentenbescherming van de
Commissie.
Internetpagina over de bezemactie:
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/index_en.htm
European Union