Audi maakt prijzen Audi TTS en TT TDI bekend
(5/8/2008)
Een tweeliter turbomotor die al drie jaar op rij is verkozen tot
âEngine of the Yearâ en bijna twee decennia ervaring met TDI-techniek
zijn terug te vinden in twee nieuwe uitvoeringen van de TT, Audiâs
sportieve Coupé en Roadster: de TTS en de TT TDI.
De Audi TTS Coupé is er vanaf ⬠62.900,-, de TT TDI Coupé vanaf â¬
48.650,-. De Roadsterversies van de TTS en de TT TDI beginnen
respectievelijk bij ⬠67.460,- en ⬠51.600,-. Met de twee nieuwe
modellen bewijst Audi dat topprestaties en een laag brandstofverbruik
uitstekend samengaan.
De Audi TTS is vanaf nu het topmodel van de TT-lijn. Zijn 2,0-liter
TFSI-motor levert 200 kW (272 pk) en tussen 2.500 en 5.000 t/min. is
350 Nm koppel beschikbaar. De TTS Coupé S tronic accelereert daarmee
in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h en hij haalt een â begrensde -
topsnelheid van 250 km/h. De TTS is er als Coupé en als Roadster. In
combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het
gemiddelde brandstofverbruik 8,0 l/100 km. Voor de Roadster is dat 8,2
l/100 km. In combinatie met de optionele S tronic transmissie daalt
dit met respectievelijk 0,1 en 0,2 liter.
Standaard quattro voor TTS
De Audi TTS is standaard voorzien van quattro permanente
vierwielaandrijving en van het adaptieve dempingsysteem Audi magnetic
ride. De TTS heeft diverse specifieke kenmerken om zich te
onderscheiden van de overige versies. Daaronder fraaie 18 inch wielen,
koplampen met een nieuw ontworpen Xenon plus-unit en ledlampen als
dagrijverlichting. De grille in TTS-design en de aluminium
buitenspiegels springen ook in het oog. Een als diffusor vormgegeven
achterbumper en vier uitlaatpijpen completeren het geheel.
Met leer beklede sportstoelen, een grijs instrumentenpaneel met
TTS-logo in de toerenteller, aluminiuminleg, pedalen en voetsteun
uitgevoerd in RVS en een multifunctioneel stuurwiel typeren het
interieur. Een kortere versnellingspook en kortere schakelwegen zorgen
voor een nóg sportievere rijbeleving. De kap van de TTS Roadster is
met een druk op de knop te bedienen en de auto is optioneel uit te
rusten met een elektronisch bedienbaar windscherm.
Tien jaar TT en bijna twintig jaar TDI
Het is niet alleen tien jaar geleden dat de eerste generatie Audi TT
verscheen, het is ook bijna twintig jaar geleden dat Audi de TDI
introduceerde. Daarmee nam Audi een grote voorsprong in
dieseltechniek, die tot op heden voortduurt. De vele zeges van de Audi
R10 met V12 TDI in de 24 uur van Le Mans bewezen dat een dieselmotor
uitstekend harmonieert met een sportwagen. De kennis en ervaring die
op het circuit werd opgedaan, is terug te vinden in de Audi R8 V12 TDI
Concept, âs werelds eerste supersportwagen met een dieselmotor. Nu nog
een studiemodel, wat niet gezegd kan worden van de Audi TT TDI, die
vanaf deze zomer in de showroom staat. Audi blijft trouw aan
âVoorsprong door Techniekâ door als eerste fabrikant een dieselmotor
in dit segment te introduceren die zuinig én snel is.
Zijn indrukwekkende prestaties ontleent de Audi TT TDI aan een 2.0 TDI
dieselmotor voorzien van Common-Rail-Techniek met een vermogen van 125
kW (170 pk). Het maximumkoppel van 350 Nm, dat beschikbaar is tussen
1.750 en 2.500 t/min, garandeert trekkracht onder alle omstandigheden.
Via een handgeschakelde zesversnellingsbak en quattro
vierwielaandrijving wordt het vermogen naar de wielen overgebracht. De
Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro heeft niet meer dan 7,5 seconden nodig
om vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren en bereikt een
topsnelheid van 226 km/h. Voor de Roadster is dat respectievelijk 7,7
seconden en 223 km/h. Geen typische dieselwaarden. De verbruikscijfers
zijn dat wél: 5,3 l/100 km voor de Coupé en 5,5 l/100 km voor de
Roadster. Mede hierdoor krijgt de Audi TT TDI het groene B-label. De
overige techniek van de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT
Roadster 2.0 TDI quattro komt overeen met die van de benzineversies.
Een sportonderstel en ESP zijn dus standaard. Audi magnetic ride is
optioneel beschikbaar.
Prijzen Coupé, Roadster en Proline-uitvoering
De Audi TTS is er als Coupé vanaf ⬠62.900 ,- en als Pro Line vanaf
⬠65.800,-. De TTS S tronic staat als Coupé voor ⬠65.555,- in de
prijslijst, dezelfde versie als Pro Line voor ⬠68.455,-. De Audi TTS
Roadster kost ⬠67.460,-, de Pro Line ⬠70.360,-. Met S tronic
bedragen de prijzen respectievelijk ⬠70.115,- en ⬠73.015,-. De
Audi TTS is per direct bestelbaar.
De Audi TT TDI Coupé is binnenkort bestelbaar voor ⬠48.650,- en in
de Pro Line-uitvoering voor ⬠51.550,-. De Audi TT TDI Roadster
begint bij ⬠51.600,- en in Pro Line-uitvoering vanaf ⬠54.500,-.
AutoRai