AutoRai

Audi maakt prijzen Audi TTS en TT TDI bekend

(5/8/2008)
Een tweeliter turbomotor die al drie jaar op rij is verkozen tot âEngine of the Yearâ en bijna twee decennia ervaring met TDI-techniek zijn terug te vinden in twee nieuwe uitvoeringen van de TT, Audiâs sportieve Coupé en Roadster: de TTS en de TT TDI.

De Audi TTS Coupé is er vanaf ⬠62.900,-, de TT TDI Coupé vanaf ⬠48.650,-. De Roadsterversies van de TTS en de TT TDI beginnen respectievelijk bij ⬠67.460,- en ⬠51.600,-. Met de twee nieuwe modellen bewijst Audi dat topprestaties en een laag brandstofverbruik uitstekend samengaan.

De Audi TTS is vanaf nu het topmodel van de TT-lijn. Zijn 2,0-liter TFSI-motor levert 200 kW (272 pk) en tussen 2.500 en 5.000 t/min. is 350 Nm koppel beschikbaar. De TTS Coupé S tronic accelereert daarmee in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h en hij haalt een â begrensde - topsnelheid van 250 km/h. De TTS is er als Coupé en als Roadster. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 8,0 l/100 km. Voor de Roadster is dat 8,2 l/100 km. In combinatie met de optionele S tronic transmissie daalt dit met respectievelijk 0,1 en 0,2 liter.

Standaard quattro voor TTS
De Audi TTS is standaard voorzien van quattro permanente vierwielaandrijving en van het adaptieve dempingsysteem Audi magnetic ride. De TTS heeft diverse specifieke kenmerken om zich te onderscheiden van de overige versies. Daaronder fraaie 18 inch wielen, koplampen met een nieuw ontworpen Xenon plus-unit en ledlampen als dagrijverlichting. De grille in TTS-design en de aluminium buitenspiegels springen ook in het oog. Een als diffusor vormgegeven achterbumper en vier uitlaatpijpen completeren het geheel.

Met leer beklede sportstoelen, een grijs instrumentenpaneel met TTS-logo in de toerenteller, aluminiuminleg, pedalen en voetsteun uitgevoerd in RVS en een multifunctioneel stuurwiel typeren het interieur. Een kortere versnellingspook en kortere schakelwegen zorgen voor een nóg sportievere rijbeleving. De kap van de TTS Roadster is met een druk op de knop te bedienen en de auto is optioneel uit te rusten met een elektronisch bedienbaar windscherm.

Tien jaar TT en bijna twintig jaar TDI
Het is niet alleen tien jaar geleden dat de eerste generatie Audi TT verscheen, het is ook bijna twintig jaar geleden dat Audi de TDI introduceerde. Daarmee nam Audi een grote voorsprong in dieseltechniek, die tot op heden voortduurt. De vele zeges van de Audi R10 met V12 TDI in de 24 uur van Le Mans bewezen dat een dieselmotor uitstekend harmonieert met een sportwagen. De kennis en ervaring die op het circuit werd opgedaan, is terug te vinden in de Audi R8 V12 TDI Concept, âs werelds eerste supersportwagen met een dieselmotor. Nu nog een studiemodel, wat niet gezegd kan worden van de Audi TT TDI, die vanaf deze zomer in de showroom staat. Audi blijft trouw aan âVoorsprong door Techniekâ door als eerste fabrikant een dieselmotor in dit segment te introduceren die zuinig én snel is.

Zijn indrukwekkende prestaties ontleent de Audi TT TDI aan een 2.0 TDI dieselmotor voorzien van Common-Rail-Techniek met een vermogen van 125 kW (170 pk). Het maximumkoppel van 350 Nm, dat beschikbaar is tussen
1.750 en 2.500 t/min, garandeert trekkracht onder alle omstandigheden. Via een handgeschakelde zesversnellingsbak en quattro vierwielaandrijving wordt het vermogen naar de wielen overgebracht. De Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro heeft niet meer dan 7,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren en bereikt een topsnelheid van 226 km/h. Voor de Roadster is dat respectievelijk 7,7 seconden en 223 km/h. Geen typische dieselwaarden. De verbruikscijfers zijn dat wél: 5,3 l/100 km voor de Coupé en 5,5 l/100 km voor de Roadster. Mede hierdoor krijgt de Audi TT TDI het groene B-label. De overige techniek van de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro komt overeen met die van de benzineversies. Een sportonderstel en ESP zijn dus standaard. Audi magnetic ride is optioneel beschikbaar.

Prijzen Coupé, Roadster en Proline-uitvoering
De Audi TTS is er als Coupé vanaf ⬠62.900 ,- en als Pro Line vanaf ⬠65.800,-. De TTS S tronic staat als Coupé voor ⬠65.555,- in de prijslijst, dezelfde versie als Pro Line voor ⬠68.455,-. De Audi TTS Roadster kost ⬠67.460,-, de Pro Line ⬠70.360,-. Met S tronic bedragen de prijzen respectievelijk ⬠70.115,- en ⬠73.015,-. De Audi TTS is per direct bestelbaar.
De Audi TT TDI Coupé is binnenkort bestelbaar voor ⬠48.650,- en in de Pro Line-uitvoering voor ⬠51.550,-. De Audi TT TDI Roadster begint bij ⬠51.600,- en in Pro Line-uitvoering vanaf ⬠54.500,-.