Inspectierapport laat verbetering verpleeghuiszorg zien

08/05/2008 15:13

ActiZ

Het IGZ-rapport 'Verpleeghuiszorg op de goede weg' toont aan dat de 149 bezochte verpleeghuizen hard gewerkt hebben aan verbetering. ActiZ, organisatie van zorgondernemers, vindt het een belangrijk positief signaal dat dit rapport de inspanningen laat zien die zijn gedaan en aangeeft wat nog steeds verbetering behoeft. Bewoners en hun familie moeten erop kunnen rekenen dat zorginstellingen verantwoorde zorg bieden. Zolang dat nog niet overal het geval is, zorgen slechte voorbeelden ervoor dat al het goede dat óók door verpleeghuizen wordt geboden, vaak onderbelicht blijft.

Het rapport laat zien dat de 149 (van de 640) instellingen die opnieuw door de inspectie zijn bezocht omdat ze op onderdelen onvoldoende scoorden, een aanzienlijke verbeterslag hebben gemaakt. Bij het eerste bezoek in 2005/2006 werd aan 45% van de normen voldaan, bij het vervolgbezoek was dat 78%. De Inspectie toont ook terecht begrip voor de tijdsinvestering en randvoorwaarden die sommige verbeteringen vereisen. Niettemin constateert de Inspectie ook punten van zorg die aandacht en actie vergen. ActIZ deelt deze zorg maar wijst erop dat de nadruk van deze toetsing ligt op de aanwezigheid en toepassing van met name richtlijnen en protocollen. Aad Koster, directeur van ActiZ: "Protocollen en richtlijnen zijn voorwaarden voor goede zorg, maar beperkte aanwezigheid ervan, betekent niet per definitie dat een verpleeghuis slechte zorg levert. Goede zorg is bovenal gebaat bij goed direct contact tussen verzorgende en cliënt. De uitkomst voor de cliënt is waar het uiteindelijk om gaat." Dat is dan ook een van de belangrijkste criteria van het Kwaliteitskader Verantwoorde zorg, waarvan de resultaten deze zomer gepresenteerd worden. Deze zijn dan te vinden op www.kiesbeter.nl

(Toelichting: Het Kwaliteitskader Verantwoorde Zorg komt voort uit de normen voor Verantwoorde Zorg die de branche heeft opgesteld samen met cliënten- en beroepsorganisaties, in overleg met IGZ, VWS en Zorgverzekeraars Nederland. Hierin staan de beleving van de cliënt en de gezondheidsrisico's centraal).