Arcares
Branchevereniging voor Verpleging en Verzorging
Inspectierapport laat verbetering verpleeghuiszorg zien
Het IGZ-rapport `Verpleeghuiszorg op de goede weg' toont aan dat de
149 bezochte verpleeghuizen hard gewerkt hebben aan verbetering. ActiZ
vindt het een belangrijk positief signaal dat dit rapport de
inspanningen laat zien die zijn gedaan en aangeeft wat nog steeds
verbetering behoeft. Bewoners en hun familie moeten erop kunnen
rekenen dat zorginstellingen verantwoorde zorg bieden. Zolang dat nog
niet overal het geval is, zorgen slechte voorbeelden ervoor dat al het
goede dat óók door verpleeghuizen wordt geboden, vaak onderbelicht
blijft.
Het rapport laat zien dat de 149 (van de 640) instellingen die opnieuw
door de inspectie zijn bezocht omdat ze op onderdelen onvoldoende
scoorden, een aanzienlijke verbeterslag hebben gemaakt. Bij het eerste
bezoek in 2005/2006 werd aan 45% van de normen voldaan, bij het
vervolgbezoek was dat 78%. De Inspectie toont ook terecht begrip voor
de tijdsinvestering en randvoorwaarden die sommige verbeteringen
vereisen. Niettemin constateert de Inspectie ook punten van zorg die
aandacht en actie vergen. ActIZ deelt deze zorg maar wijst erop dat de
nadruk van deze toetsing ligt op de aanwezigheid en toepassing van met
name richtlijnen en protocollen. Aad Koster, directeur van ActiZ:
"Protocollen en richtlijnen zijn voorwaarden voor goede zorg, maar
beperkte aanwezigheid ervan, betekent niet per definitie dat een
verpleeghuis slechte zorg levert. Goede zorg is bovenal gebaat bij
goed direct contact tussen verzorgende en cliënt. De uitkomst voor de
cliënt is waar het uiteindelijk om gaat." Dat is dan ook een van de
belangrijkste criteria van het Kwaliteitskader Verantwoorde zorg,
waarvan de resultaten deze zomer gepresenteerd worden. Deze zijn dan
te vinden op www.kiesbeter.nl*
*Het Kwaliteitskader Verantwoorde Zorg komt voort uit de normen voor
Verantwoorde Zorg die de branche heeft opgesteld samen met cliënten-
en beroepsorganisaties, in overleg met IGZ, VWS en Zorgverzekeraars
Nederland. Hierin staan de beleving van de cliënt en de
gezondheidsrisico's centraal.