Antwoorden op kamervragen van Agema over vier bestuurders van een islamitische thuiszorginstelling die zijn opgepakt wegen miljoenenfraude
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ-K-U-2841487
8 mei 2008
Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker, mede namens minister van
Justitie, de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Agema (PVV) over
vier bestuurders van een islamitische thuiszorginstelling die zijn
opgepakt wegen miljoenenfraude (2070815640).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichtgeving over miljoenenfraude bij een
islamitische thuiszorginstelling? 1), 2)
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Hoe heeft het kennelijk zo gemakkelijk kunnen gebeuren dat de
bestuurders van een islamitische thuiszorginstelling op zo'n
grootschalige wijze miljoenen euro's in eigen zak konden steken?
Antwoord 2
De omvang en toedracht van de vermoede fraude wordt op dit moment
onderzocht door de Regionale Recherche Dienst van de politie
Rotterdam-Rijnmond.
Vraag 3
Hoe gaat u bewerkstelligen dat wanneer de fraude vaststaat elke
eurocent teruggevorderd wordt?
Antwoord 3
Zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de AWBZ en
de pgb-regeling. Zij zullen zorgdragen voor een eventuele
terugvordering.
Vraag 4
Deelt u de mening dat in geval van een dubbele nationaliteit deze
bestuurders gedenaturaliseerd en uitgezet moeten worden? Zo neen,
waarom niet?
Antwoord 4
De Rijkswet op het Nederlanderschap bevat geen bepaling op grond
waarvan intrekking van het Nederlanderschap wegens gepleegde criminele
feiten mogelijk is. Invoering van een dergelijke bepaling wordt
evenmin overwogen. Het Europees Nationaliteitsverdrag (Trb. 1998, 10),
waartoe ook Nederland is toegetreden, beperkt de mogelijkheden op
grond waarvan de nationaliteit kan worden ingetrokken. Op grond van
artikel 7, eerste lid, onder d, van het Verdrag is intrekking wegens
(criminele) gedragingen alleen mogelijk indien het gedrag betreft dat
de essentiële belangen van de staat wezenlijke schade toebrengt. De
toelichting bij het Europees Nationaliteitsverdrag vermeldt
hoogverraad en spionage voor een andere staat als voorbeelden van
gedrag dat een aantasting van de essentiële belangen van de staat is,
en stelt tevens dat misdrijven van algemene aard, hoe ernstig ook,
niet worden bedoeld. De in de vraag bedoelde en bovendien op dit
moment onbewezen feiten vallen onder deze misdrijven van algemene
aard. Tekst en toelichting van het Europees Nationaliteitsverdrag
maken duidelijk dat het in de vraag genoemde eventuele
strafrechtelijke gedrag niet valt onder de verliesgrond genoemd in
artikel 7 van het Verdrag. Het is dan ook niet toegestaan het
Nederlanderschap te ontnemen om de reden dat betrokkene fraude heeft
gepleegd dan wel zou hebben gepleegd.
Vraag 5
Deelt u de mening dat frauderende bestuurders nooit meer in het
bestuur van een zorginstelling plaats mogen nemen? Zo ja, hoe gaat u
dat bewerkstellingen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 5
Zorginstellingen zijn rechtspersonen zoals bedoeld in boek 2 van het
Burgerlijk wetboek. De rechtspersoon is zelf verantwoordelijk voor
zijn bestuur en intern toezicht. De bestuurders zijn gehouden om zich
jegens de rechtspersoon van een behoorlijke taakvervulling te kwijten.
Het straf- en civielrechtelijk toezicht ligt ten dien aanzien bij de
rechter en behoort niet tot mijn bevoegdheden.
Ik ben van mening dat met de bepalingen in het Burgerlijk Wetboek is
voorzien in voldoende mogelijkheden voor de bij de zorginstelling
betrokkenen om op te treden tegen frauduleuze bestuurders en
anderzijds deze te weren uit dergelijke posities. Ik wijs u daarbij
bijvoorbeeld op artikel 2:298 BW.
Ingevolge dit artikel kan een bestuurder van een stichting die iets
doet of nalaat in strijd met de bepalingen van de wet of van de
statuten, dan wel zich schuldig maakt aan wanbeheer, of niet of niet
behoorlijk voldoet aan een door de voorzieningenrechter van de
rechtbank gegeven bevel, door de rechtbank worden ontslagen. Dit kan
zowel geschieden op verzoek van het openbaar ministerie of van iedere
belanghebbende. De rechtbank kan, hangende het onderzoek, voorlopige
voorzieningen in het bestuur treffen en de bestuurder schorsen. Een
door de rechtbank ontslagen bestuurder kan gedurende vijf jaar na het
ontslag geen bestuurder van een stichting worden.
Bovendien ga ik er vanuit dat in voorkomende gevallen door een
rechtpersoon bij de vervulling van een vacature in het bestuur gedegen
zal worden gekeken naar de kwalificaties van de desbetreffende
sollicitant alsmede diens integriteit, mede in het licht van de
hoofdelijke aansprakelijkheid van bestuursleden bij een mogelijk
frauduleus handelen.
Vraag 6
Deelt u de mening dat, gezien het feit dat het meestal cliënten betrof
die slecht Nederlands spreken, dat feit de overheid miljoenen heeft
gekost? Zo neen, waarom niet? Zo ja, deelt u de mening dat deze
cliënten een bijdrage moeten leveren aan het verlies dat geleden is
omdat er tegelijkertijd chronisch zieken en gehandicapten zijn van wie
door krappe budgetten de zorg afgeknepen wordt?
Vraag 7
Kunt u uitsluiten dat cliënten van deze zorginstelling participeerden
in deze miljoenenfraude? Zo ja, waarom? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 6, 7
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2 wordt de toedracht van de
vermoede fraude op dit moment door de Recherche onderzocht. Uit dit
onderzoek zal moeten blijken of er sprake is van betrokkenheid van
cliënten.
1) Elsevier.nl, 25 maart 2008: "Thuiszorgbestuurders vast voor
miljoenenoplichting" en "Bestuurders zorginstellingen moslims
opgepakt"
2) NOS Teletekst pag. 104, 25 maart 2008: "Vier aanhoudingen wegens
zorgfraude"