Rode Kruis Belgie


Inter Partner Assistance, Plus Uitzendkrachten en SD WORX de nieuwe Solidaritest Toppers !

De tweede editie van Solidaritest(TM) heeft opnieuw Belgische bedrijven in de bloemetjes gezet die werk maken van solidariteit met maatschappelijk zwakkeren. Vandaag - op de Werelddag van het Rode Kruis â zijn 9 bedrijven genomineerd als Solidaritest(TM) Kampioenen. Van deze 9 bedrijven ontvangen er 3 de Solidaritest(TM) Award. Een jaar lang mogen deze modelondernemingen zich âSolidaritest(TM) Topperâ noemen.

Solidaritest(TM) editie 2008 heeft in totaal 9 Solidaritest(TM) Kampioenen opgeleverd (lijst in alfabetische volgorde): Adecco, AXA, De Punt, ING, Inter Partner Assistance, MAD, Plus Uitzendkrachten, Reynaers Aluminium en SD WORX.

Uit deze 9 Solidaritest(TM) Kampioenen werden de volgende 3 Solidaritest(TM) Toppers aangeduid :

Inter Partner Assistance betrekt zijn werknemers actief bij het maatschappelijk beleid van het bedrijf. Elk jaar kiest IPA één groot project uit waarvoor het bedrijf en de medewerkers zich dat jaar inzetten. Daarnaast ondersteunt IPA ook andere projecten zoals de Special Olympics en voedselinzamelingen voor daklozen. Het bedrijf heeft ook een hoger dan gemiddeld percentage medewerkers van allochtone afkomst in dienst.

Plus Uitzendkrachten omkadert de uitzendkrachten â een groep mensen die vaak tot maatschappelijk zwakkere groepen behoren - met een aantal niet-verplichte voorzieningen zoals loopbaanbegeleiding, persoonlijke begeleiding en een inzetpremie. Daarnaast ondersteunt het bedrijf verschillende maatschappelijke initiatieven en zetten de meeste bestuurders zich in hun vrije tijd actief in voor projecten voor maatschappelijk zwakkeren.

SD WORX levert aanzienlijke financiële inspanningen voor de ondersteuning van maatschappelijke initiatieven. Dit gebeurt onder andere via het SD WORX Fonds, dat jongeren wil ondersteunen die het moeilijk hebben om een plaats te vinden op de arbeidsmarkt. Verder geeft SD WORX cheques aan zijn werknemers waarmee zij verenigingen kunnen steunen en belegt het bedrijf een deel van de eigen gelden in ethische aandelen en obligaties.

Solidaritest(TM) is een jaarlijks wederkerend initiatief. Alle informatie op : www.solidaritest.be.

Cijfers
Gespreid over de twee jaar namen in totaal reeds een 35-tal âuniekeâ ondernemingen deel aan Solidaritest(TM). Zij zijn samen goed voor 142.684 werknemers. Deze 35 deelnemende bedrijven brengen samen een financiële steun op van 14.915.572 euro, hetzij gemiddeld 0,14% van de nettowinst. Omgerekend per werknemer komt dit neer op een bijdrage van 104,5 euro.

Tijdens de prijsuitreiking van de Solidaritest Awards deed Rik De Nolf (Roularta) zijn verhaal over succesvol ondernemen en tegelijk maatschappelijk solidair zijn : âHet is ook als mediagroep belangrijk om voeling te hebben met wat leeft in de regio en het land. Roularta heeft daarom de aanzet gegeven tot tal van initiatieven zoals een âHart voor West-Vlaanderenâ, dat elk jaar - met de medewerking van alle media van de provincie - zorgt voor de ondersteuning van een 20-tal initiatieven ten voordele van kinderen. We willen bedrijven ook stimuleren om daadwerkelijk actie te ondernemen : met Trends lanceerden we het Company Partnership Plan en we waren een van de eerste promotoren van het microkrediet. Financiële steun geven we niet via de beursgenoteerde onderneming, maar wel via de familiale holding.â

De Solidaritest(TM) Award heeft een niet te onderschatten waarde voor de bedrijfswereld :
"Winst maken is de eerste opdracht van bedrijven want de winsten van vandaag zijn de investeringen van morgen en de jobs van overmorgen. Tegelijk vindt meer dan 9 op 10 van de bedrijfsleiders dat ondernemen meer is dan winst nastreven, zo bleek uit een VBO-enquête over MVO uitgevoerd in 2007. Ondernemingen vragen vooral om de uitwisseling van goede praktijken om hieruit concreet te leren. Solidaritest, dat bedrijfsinspanningen op het vlak van maatschappelijke solidariteit in de kijker plaatst, beantwoordt perfect aan deze behoefte. Het VBO zet dan ook volop zijn schouders onder dit waardevol initiatief", aldus Pieter Timmermans, directeur-generaal van het VBO.

Solidaritest is een enquête door Vigeo Belgium, in samenwerking met Forum Ethibel en het Belgische Rode Kruis, met medewerking van het Centrum voor Economie en Ethiek van de K.U. Leuven, HEC â Ecole de Gestion de lâUniversité de Liège en Vlerick Leuven Gent Management School, met de steun van de Nationale Loterij, het VBO en de Roularta Media Group.

Brussel, 8 mei 2008