Rode Kruis Belgie
Inter Partner Assistance, Plus Uitzendkrachten en SD WORX de nieuwe
Solidaritest Toppers !
De tweede editie van Solidaritest(TM) heeft opnieuw Belgische bedrijven
in de bloemetjes gezet die werk maken van solidariteit met
maatschappelijk zwakkeren. Vandaag - op de Werelddag van het Rode
Kruis â zijn 9 bedrijven genomineerd als Solidaritest(TM) Kampioenen.
Van deze 9 bedrijven ontvangen er 3 de Solidaritest(TM) Award. Een jaar
lang mogen deze modelondernemingen zich âSolidaritest(TM) Topperâ
noemen.
Solidaritest(TM) editie 2008 heeft in totaal 9 Solidaritest(TM) Kampioenen
opgeleverd (lijst in alfabetische volgorde): Adecco, AXA, De Punt,
ING, Inter Partner Assistance, MAD, Plus Uitzendkrachten, Reynaers
Aluminium en SD WORX.
Uit deze 9 Solidaritest(TM) Kampioenen werden de volgende 3
Solidaritest(TM) Toppers aangeduid :
Inter Partner Assistance betrekt zijn werknemers actief bij het
maatschappelijk beleid van het bedrijf. Elk jaar kiest IPA één groot
project uit waarvoor het bedrijf en de medewerkers zich dat jaar
inzetten. Daarnaast ondersteunt IPA ook andere projecten zoals de
Special Olympics en voedselinzamelingen voor daklozen. Het bedrijf
heeft ook een hoger dan gemiddeld percentage medewerkers van
allochtone afkomst in dienst.
Plus Uitzendkrachten omkadert de uitzendkrachten â een groep mensen
die vaak tot maatschappelijk zwakkere groepen behoren - met een aantal
niet-verplichte voorzieningen zoals loopbaanbegeleiding, persoonlijke
begeleiding en een inzetpremie. Daarnaast ondersteunt het bedrijf
verschillende maatschappelijke initiatieven en zetten de meeste
bestuurders zich in hun vrije tijd actief in voor projecten voor
maatschappelijk zwakkeren.
SD WORX levert aanzienlijke financiële inspanningen voor de
ondersteuning van maatschappelijke initiatieven. Dit gebeurt onder
andere via het SD WORX Fonds, dat jongeren wil ondersteunen die het
moeilijk hebben om een plaats te vinden op de arbeidsmarkt. Verder
geeft SD WORX cheques aan zijn werknemers waarmee zij verenigingen
kunnen steunen en belegt het bedrijf een deel van de eigen gelden in
ethische aandelen en obligaties.
Solidaritest(TM) is een jaarlijks wederkerend initiatief. Alle
informatie op : www.solidaritest.be.
Cijfers
Gespreid over de twee jaar namen in totaal reeds een 35-tal âuniekeâ
ondernemingen deel aan Solidaritest(TM). Zij zijn samen goed voor
142.684 werknemers. Deze 35 deelnemende bedrijven brengen samen een
financiële steun op van 14.915.572 euro, hetzij gemiddeld 0,14% van
de nettowinst. Omgerekend per werknemer komt dit neer op een bijdrage
van 104,5 euro.
Tijdens de prijsuitreiking van de Solidaritest Awards deed Rik De Nolf
(Roularta) zijn verhaal over succesvol ondernemen en tegelijk
maatschappelijk solidair zijn : âHet is ook als mediagroep belangrijk
om voeling te hebben met wat leeft in de regio en het land. Roularta
heeft daarom de aanzet gegeven tot tal van initiatieven zoals een
âHart voor West-Vlaanderenâ, dat elk jaar - met de medewerking van
alle media van de provincie - zorgt voor de ondersteuning van een
20-tal initiatieven ten voordele van kinderen. We willen bedrijven ook
stimuleren om daadwerkelijk actie te ondernemen : met Trends
lanceerden we het Company Partnership Plan en we waren een van de
eerste promotoren van het microkrediet. Financiële steun geven we
niet via de beursgenoteerde onderneming, maar wel via de familiale
holding.â
De Solidaritest(TM) Award heeft een niet te onderschatten waarde voor de
bedrijfswereld :
"Winst maken is de eerste opdracht van bedrijven want de winsten van
vandaag zijn de investeringen van morgen en de jobs van overmorgen.
Tegelijk vindt meer dan 9 op 10 van de bedrijfsleiders dat ondernemen
meer is dan winst nastreven, zo bleek uit een VBO-enquête over MVO
uitgevoerd in 2007. Ondernemingen vragen vooral om de uitwisseling van
goede praktijken om hieruit concreet te leren. Solidaritest, dat
bedrijfsinspanningen op het vlak van maatschappelijke solidariteit in
de kijker plaatst, beantwoordt perfect aan deze behoefte. Het VBO zet
dan ook volop zijn schouders onder dit waardevol initiatief", aldus
Pieter Timmermans, directeur-generaal van het VBO.
Solidaritest is een enquête door Vigeo Belgium, in samenwerking met
Forum Ethibel en het Belgische Rode Kruis, met medewerking van het
Centrum voor Economie en Ethiek van de K.U. Leuven, HEC â Ecole de
Gestion de lâUniversité de Liège en Vlerick Leuven Gent Management
School, met de steun van de Nationale Loterij, het VBO en de Roularta
Media Group.
Brussel, 8 mei 2008