Recente schriftelijke vragen
* Doelstelling Rotterdam Climate Initiative te hoog
* Wijkgebouw Kamelia
* Keuzevrijheid voor klanten van de gemeentelijke overheid
* Wachtlijsten Kredietbank
* Foto's veelplegers voor winkeliers
donderdag, mei 08, 2008
CO2 doelstellingen college niet haalbaar
De president-directeur van Shell liet zich in
de media ontvallen dat de CO2 doelstellingen van dit college niet
haalbaar zijn. Leefbaar Rotterdam stond altijd al kritisch tegenover
de milieudoelstellingen van dit college en ziet dit nu ook door het
bedrijfsleven bevestigd.
De topman van Shell verklaarde niet te begrijpen waarom de Rotterdamse
doelstelling, vijftig procent reductie, ver boven de Nederlandse
doelstelling van dertig procent ligt. De Nederlandse doelstelling op
zijn beurt ligt weer boven de Europese (20 procent reductie). Omdat op
papier de Havenstad een aanzienlijk deel van de Nederlandse CO2
emissie produceert, komt de nationale reductiedoelstelling voor bijna
de helft voor rekening van Rotterdam.
Het spreekt voor zich dat met deze overambitieuze doelstelling de
concurrentiepositie van de Rotterdam aanzienlijk wordt aangetast. Als
bedrijven in Rotterdam te maken krijgen met stringente
emissiebepalingen is de kans groot dat deze uitwijken naar andere
havensteden als Antwerpen of Hamburg. Daarnaast is het onvermijdelijk
dat de kosten, die CO2 reductie onvermijdelijk met zich mee brengt,
uiteindelijk op belastingbetaler en consument worden afgewikkeld.
Maar er kleven veel meer bezwaren aan de plannen van dit college. Zo
is niet onomstotelijk is bewezen dat de uitstoot van CO2 bijdraagt aan
de opwarming van de aarde. Uit onderzoek van Novak blijkt, dat CO2
maar voor een klein gedeelte bijdraagt aan de opwarming van de aarde,
en wel voor maar 0,004 '0C. Een verwaarloosbare invloed. Een ander
bezwaar is dat helaas met dit initiatief geen samenwerking wordt
gezocht met de omliggende gemeenten en de stadsregio, die ook baat
hebben bij deze reductie. De kosten voor dit initiatief worden
zodoende alleen afgewenteld op de, zeker in verhouding tot de regio,
minder draagkrachtige Rotterdammers.
De manier waarop het Rotterdam Climate Initiative tot stand is
gekomen, is Leefbaar Rotterdam ook een doorn in het oog. De kosten dit
RCI bedragen in deze collegeperiode alleen al 50 miljoen euro; geld
dat Leefbaar liever aan andere zaken had willen besteden. De miljoenen
die tot dusver reeds zijn uitgegeven aan CO2 reductie hebben nog geen
kilo CO2 gereduceerd! Het geld is vooral gaan zitten in de presentatie
van de plannen door onder meer Bill Clinton en de hele heisa
daaromheen.
Dit college besloot wèl tot de bouw van twee kolencentrales die bij
elkaar goed zijn voor evenveel uitstoot als een miljoen autos. Over
autos gesproken; Groenlinks wethouder Kaya laat zich net als de rest
rondrijden in een Chrysler met energielabel E in plaats van
bijvoorbeeld een Toyota Prius met energielabel A.
Leefbaar raadslid René Schuurman heeft hierover aan het college
schriftelijke vragen gesteld gesteld.
Leefbaar Rotterdam