Leefbaar Rotterdam

Recente schriftelijke vragen

* Doelstelling Rotterdam Climate Initiative te hoog
* Wijkgebouw Kamelia

* Keuzevrijheid voor klanten van de gemeentelijke overheid
* Wachtlijsten Kredietbank

* Foto's veelplegers voor winkeliers

donderdag, mei 08, 2008

CO2 doelstellingen college niet haalbaar

De president-directeur van Shell liet zich in de media ontvallen dat de CO2 doelstellingen van dit college niet haalbaar zijn. Leefbaar Rotterdam stond altijd al kritisch tegenover de milieudoelstellingen van dit college en ziet dit nu ook door het bedrijfsleven bevestigd.

De topman van Shell verklaarde niet te begrijpen waarom de Rotterdamse doelstelling, vijftig procent reductie, ver boven de Nederlandse doelstelling van dertig procent ligt. De Nederlandse doelstelling op zijn beurt ligt weer boven de Europese (20 procent reductie). Omdat op papier de Havenstad een aanzienlijk deel van de Nederlandse CO2 emissie produceert, komt de nationale reductiedoelstelling voor bijna de helft voor rekening van Rotterdam.

Het spreekt voor zich dat met deze overambitieuze doelstelling de concurrentiepositie van de Rotterdam aanzienlijk wordt aangetast. Als bedrijven in Rotterdam te maken krijgen met stringente emissiebepalingen is de kans groot dat deze uitwijken naar andere havensteden als Antwerpen of Hamburg. Daarnaast is het onvermijdelijk dat de kosten, die CO2 reductie onvermijdelijk met zich mee brengt, uiteindelijk op belastingbetaler en consument worden afgewikkeld.

Maar er kleven veel meer bezwaren aan de plannen van dit college. Zo is niet onomstotelijk is bewezen dat de uitstoot van CO2 bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Uit onderzoek van Novak blijkt, dat CO2 maar voor een klein gedeelte bijdraagt aan de opwarming van de aarde, en wel voor maar 0,004 '0C. Een verwaarloosbare invloed. Een ander bezwaar is dat helaas met dit initiatief geen samenwerking wordt gezocht met de omliggende gemeenten en de stadsregio, die ook baat hebben bij deze reductie. De kosten voor dit initiatief worden zodoende alleen afgewenteld op de, zeker in verhouding tot de regio, minder draagkrachtige Rotterdammers.

De manier waarop het Rotterdam Climate Initiative tot stand is gekomen, is Leefbaar Rotterdam ook een doorn in het oog. De kosten dit RCI bedragen in deze collegeperiode alleen al 50 miljoen euro; geld dat Leefbaar liever aan andere zaken had willen besteden. De miljoenen die tot dusver reeds zijn uitgegeven aan CO2 reductie hebben nog geen kilo CO2 gereduceerd! Het geld is vooral gaan zitten in de presentatie van de plannen door onder meer Bill Clinton en de hele heisa daaromheen.

Dit college besloot wèl tot de bouw van twee kolencentrales die bij elkaar goed zijn voor evenveel uitstoot als een miljoen autos. Over autos gesproken; Groenlinks wethouder Kaya laat zich net als de rest rondrijden in een Chrysler met energielabel E in plaats van bijvoorbeeld een Toyota Prius met energielabel A.

Leefbaar raadslid René Schuurman heeft hierover aan het college schriftelijke vragen gesteld gesteld.