Gemeente Wervershoof
* Bekendmakingen
Verslag informatieavond over fusiebesluit Wervershoof
07 mei 2008
Op 22 april werd voor inwoners van de gemeente Wervershoof een
informatieavond gehouden over het besluit om een fusie aan te gaan
met Andijk en Medemblik. Het verslag daarvan is nu beschikbaar.
VERSLAG INFORMATIEAVOND WERVERSHOOF OVER DE VOORGENOMEN FUSIE VAN DE
GEMEENTEN WERVERSHOOF, ANDIJK EN MEDEMBLIK D.D. 22 APRIL 2008
1. Inleiding burgemeester F. Vletter
Ik heet u allen hartelijk welkom. Deze avond staat in het teken van de
voorgenomen fusie. In dat kader willen wij graag van u weten hoe uw
mening hierover is.
Wij zullen uw opmerkingen noteren en meenemen in het verdere traject.
Het verslag van de vergadering maakt onderdeel uit van de
besluitvorming en zal op de website worden geplaatst. Aparte
zienswijze kunt u schriftelijk indienen.
Eerst een korte terugblik naar het verleden.
Fusie en samenwerking tussen Andijk, Medemblik en Wervershoof kent een
lange geschiedenis.
Van 1414 tot 1795 hoorden Wervershoof en Medemblik bij elkaar. Van
1795 tot 1804 waren ze apart en van 1804 tot 1811 waren ze weer samen.
Toen, in 1811, gingen Wervershoof en Andijk samen. Dat duurde nog
korter. In 1817 gingen ze weer uit elkaar. Tot de dag van vandaag zijn
Andijk, Medemblik en Wervershoof drie zelfstandige gemeenten. Wel zijn
er veel vormen van samenwerking geweest.
Kortom: wie denkt dat de fusie Andijk, Medemblik, Wervershoof iets
nieuws is, kan dat dus snel vergeten. De rode draad door de
geschiedenis loopt is dat er steeds gezocht is naar de combinatie die
het best past bij de tijd.
En in deze tijd past het dat Wervershoof nadenkt over haar positie.
Kunnen we nog zelfstandig blijven. De gemeenteraad is van mening van
niet. Daarom is besloten te fuseren. Wederom met Andijk en Medemblik.
Het gaat vanavond eigenlijk om twee vragen, te weten: Waarom fusie en
waarom deze fusie?
Eerst waarom fusie?
De rijksoverheid draagt steeds meer taken naar de gemeenten over.
Denkt u aan de Wet Werk en Bijstand de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning. Maar er komen nog meer nieuwe wetten dus taken voor de
gemeente aan. Daardoor wordt het voor kleinere gemeenten steeds
zwaarder. Onze organisaties worden bemand door goede mensen maar de
organisatie als geheel is te klein en daardoor te kwetsbaar. Daardoor
kunnen we de burger op de lange duur niet meer bieden waar zij recht
op heeft. De gemeente wil ook naar de toekomst de dienstverlening aan
inwoners kunnen garanderen en verder verbeteren. Denkt u daarbij aan
bijvoorbeeld openstelling van het loket en de digitale
dienstverlening.
De gemeente wil ook graag de voorzieningen in de dorpen in stand
houden en verbeteren.
Als de gemeente overlegt met professionele partijen zoals
bedrijfsleven, regio, provincie en rijk wil zij een sterke
gesprekspartner zijn en blijven. Dat is ook van het allergrootste
belang voor de burger. Er hebben in Werst Friesland recent fusies
plaatsgevonden. We merken dat de krachtsverhoudingen daardoor
gewijzigd zijn. Er zijn grotere gemeenten gekomen. De gemeenteraad is
tot de conclusie gekomen dat het om al deze redenen noodzakelijk is om
te gaan fuseren.
Waarom een fusie tussen Wervershoof, Andijk en Medemblik?
De gemeenteraad van Wervershoof is van mening dat Andijk en Medemblik
uitstekende fusiepartners zijn. De gemeenten tonen veel
overeenkomsten. Het zijn plattelandsgemeenten met meerdere kernen met
een sterke sociale structuur. Er is bijvoorbeeld overal een bloeiend
verenigingsleven.
Er is nu al duidelijk overeenstemming tussen de drie gemeenteraden
over beleid dat gericht is op het instandhouden en, waar nodig,
versterken van de kernen. Denkt u hierbij aan woningbouw en de
voorzieningen.
Ook de agrarische achtergrond hebben de gemeenten gemeen. Het is en
blijft een belangrijke economische motor in de nieuwe gemeente.
Denkt u ook aan de mogelijkheden om gezamenlijk iets te doen aan
toerisme, zowel buiten de dijk aan de IJsselmeerkust als binnen de
dijk met wandelen fietsen en varen over de binnenwateren.
Dit is in het kort wat ik er vanavond over wil zeggen.
In gesprek met de burgers
Er zijn 5 burgers aanwezig. Daarom wordt er gekozen voor een plenaire
discussie in plaats van het discussiëren in kleine groepjes zoals dat
aanvankelijk gepland was. Mevr. Steltenpool-Visser heeft 12 jaar
raadslidmaatschap achter de rug. In die tijd, 11 jaar geleden, kwam
het woord "fusie" ook langs. Binnen het SOW waren toen plannen om
West-Friesland in vieren te delen. Tot haar grote genoegen ziet zij nu
één van die stukken terug. Tot haar grote verdriet is door het
referendum van de gemeente Wervershoof de fusie toentertijd niet
doorgegaan. Zij hoopt dat dit nu wel zal doorgaan.
Dhr. Verlaat vindt dat er geen recht gedaan wordt aan de mening van de
bevolking die uit de uitslag van de enquête die eerder is gehouden. Er
wordt niet geluisterd naar de bevolking. Hij kijkt naar de opkomst van
de bevolking tijdens deze avond die minimaal is. De bevolking is murw
geslagen.
Dhr. Lakeman vindt de fusie die nu voor ogen staat te beperkt. Hoe
denkt de gemeente na de fusie de lokale posities zoals bijv.
loketfuncties te handhaven?
Burgemeester Vletter antwoordt dat juist over het
dienstverleningsconcept al is gesproken, omdat de raden dat belangrijk
vinden. In de bestaande gemeenten zullen frontoffices (decentrale
balies) komen zodat de burgers daar terecht kunnen in hun eigen oude
gemeente. Dit is in het 1e ARHI besluit opgenomen. Bekeken wordt ook
of de dienstverlening via internet verbeterd kan worden. De kosten
voor het optimaliseren van de dienstverlening via internet zijn hoog,
maar de verwachting is dat de kosten voor een grotere gemeente
relatief lager zullen zijn.
Mevrouw Steltenpool-Visser zegt dat één van de argumenten waarom het
vorige keer niet door is gegaan, was dat het allemaal veel duurder zou
worden. Hoe is dit in de nieuwe situatie? Worden de OZB aanslagen en
dergelijke hoger? Hoe ziet het financiële plaatje eruit?
Burgemeester Vletter antwoordt dat de lokale lasten door de fusie
beïnvloed kunnen worden, maar het belangrijkste aspect om te fuseren
is de ambitie van de gemeente. De burger bepaalt welke partijen die in
de raad komen. Als die partijen een hoog ambitieniveau hebben, kan de
lastendruk toenemen. Er zijn op dit moment echter geen signalen dat de
lastendruk zal gaan afwijken van het huidige beeld. Het referendum
betrof gestuurde vraagstelling die niet duidelijk was. Nu heeft de
burgemeester ook teksten gezien waarin wordt aangegeven dat het geld
van Wervershoof in de haven van Medemblik zou gaan zitten. De gemeente
Medemblik heeft echter een goede financiële overeenkomst met het Rijk
voor de haven.
Dhr. Verlaat vindt het erg dat er denigrerend over het referendum
wordt gesproken. Het gaat om een besluit van de bevolking. Het
probleem is dat er nu niet gekeken is naar andere fusiemogelijkheden.
Er is geen onderzoek gedaan naar andere vorm van samenwerking.
Medemblik zit in een fusieproces dat nog niet is afgerond. Nu komt dit
er voor Medemblik bij. Zou het niet beter zijn als Medemblik deze
fusie eerst laat betijen en kijkt hoe zich dat verder gaat
ontwikkelen? Burgemeester Vletter antwoordt dat er informeel contact
is geweest met de gemeente Drechterland over een mogelijke
fusiecombinatie. Dit contact heeft echter weinig resultaat opgeleverd.
Dhr. Verlaat vraagt of er niet meer gedaan kan worden met een
rekenkamercommissie. Het zou prettig zijn als daar iets over
bekendgemaakt was.Burgemeester Vletter antwoordt dat alle besluiten in
openbaarheid genomen worden.
Dhr. Verlaat vindt dat het bij een fusie niet alleen geld een
beweegreden moet zijn. Als er een goed product aangeboden kan worden,
is een fusie goed, maar dhr. Verlaat heeft dat tot nu toe niet gezien
met betrekking tot deze fusie. Alleen de angst dat het anders van
bovenaf opgelegd wordt, is ook niet de bedoeling.
Burgemeester Vletter antwoordt dat deze stap niet uit angst voortkomt.
Decentrale loketten?
Dhr. Broedersz (raadslid ABC) stelt namens burgers die hij gesproken
heeft de volgende vragen:Waar komt het nieuwe gemeentehuis? Komen er
punten met gemeentefuncties in de kernen waar mensen makkelijk naartoe
kunnen?
Burgemeester Vletter wijst erop dat hij eerder op de avond al
gesproken heeft over de decentrale loketten. De raad neemt een besluit
over de plaats van het nieuwe gemeentehuis.
Dhr. Steltenpool (raadslid VVD) was 6 jaar geleden tegen een fusie. In
die tijd is er echter veel veranderd, waarbij de rijksoverheid veel
taken overhevelt naar de gemeenten zoals WMO, bijstandswet, wet werk
en inkomen, persoonsregistratie enz. Om die reden vindt dhr.
Steltenpool fusie nu wel een goede zaak.
Dhr. Sijm (raadslid Zwaagdijker Dorpsbelang) merkt op dat een fusie in
WAMNK eerder is onderzocht. Dit kwam redelijk overeen met de fusie die
nu wordt aangegaan. Er is voldoende onderzocht. Het is niet zomaar dat
gekozen wordt voor een fusie WAM verband. De factor financiën is niet
aan de orde geweest. Er wordt niet gefuseerd omdat het goedkoper zal
worden. Dhr. Sijm denkt ook niet dat het goedkoper zal worden. Hij
denkt dat de kosten hetzelfde blijven als nu na de fusie. Er moet
vooral gekeken worden naar hoe de gemeente eruit ziet. De nieuwe
gemeente grenst straks aan één kant aan de Westfrisiaweg en gaat
verder rond het IJsselmeer. Een groot voordeel van deze fusie is ook
dat de nieuwe gemeente zich zeker sterk zal maken voor de kernen,
omdat er geen grote stad bij betrokken is die het allemaal wel even
zal regelen.
Burgemeester Vletter zegt dat Wervershoof en Andijk qua aantal kernen
net zo groot zijn als Medemblik. In het college programma van
Gedeputeerde Staten staat dat fusies van onderaf moeten komen. Dit
staat ook in het regeerakkoord van het huidige kabinet. Toch heeft er
zeer recent een kentering in deze opstelling plaatsgevonden.
De burgemeester geeft hiervoor een voorbeeld van een fusie in de Gooi
en Vechtstreek, waarbij Provinciale Staten ingegrepen heeft. De WAM
fusie zal nog verdedigd moeten worden. Uit strategische overwegingen
is het niet onverstandig te proberen tot uitvoering te brengen wat
gemeenten zelf willen in plaats van dit door andere bestuurskrachten
te laten doen. Mevrouw Steltenpool-Visser denkt dat erop aangedrongen
zal worden de gemeenten Enkhuizen en Stede Broec bij de fusie te
betrekken. Kunnen de WAM gemeenten dan een vuist maken en aangeven dat
zij dat niet willen?
Burgemeester Vletter zou moeten speculeren als hij een antwoord moet
geven op deze vraag. Hij kent vanuit de historie niet veel voorbeelden
waar uiteindelijk ingegrepen is in een vrijwillig voorgestelde fusie.
Uitzonderingen bevestigen echter de regels. Hij weet niet welke
krachten spelen. Als de raden deze fusie willen is het wel goed dat er
met overtuigingskracht voor gegaan wordt.
3. Verdere procedure
- De opmerkingen die vanavond zijn gemaakt en die eventueel nog
schriftelijk komen, zullen worden meegenomen in het 2e ARHI besluit.
- Op 26 mei a.s. loopt de inspraakprocedure af.
- De Minister vraag om een visie voor heel West-Friesland. Op 28 mei
a.s. vindt daarom een bestuurlijk overleg plaats dat georganiseerd
wordt door de provincie.
- In juni 2008 het 2e ARHI besluit.
- Begin 2009 moeten de stukken met betrekking tot de voorgenomen fusie
aan de Tweede Kamer worden aangeboden.
- Als de gemeenten de fusiedatum 1 januari 2010 willen hallen, moet de
Tweede Kamer hierover uiterlijk in september/oktober 2009 een besluit
hebben genomen en moet er een wetsvoorstel liggen.
- In oktober/november 2009 kunnen dan verkiezingen worden gehouden.
4. Sluiting
Hand-outs met situatietekeningen van het gebied worden uitgereikt.
Burgemeester Vletter bedankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit
de vergadering om 20.35 uur.
Raadhuisplein 1 1693 EA of Postbus 41, 1693 ZG Wervershoof
info@wervershoof.nl (0228) 587171