Ingezonden persbericht

Percentage vertraagde treinen België fors hoger dan Nederland
Het percentage vertraagde treinen is in België fors hoger dan in Nederland. Het percentage vertraagde treinen is in België 1,75 maal zo hoog als in Nederland. En: het aantal aansluitingen dat verloren gaat is 1,5 maal zo hoog. Tot slot vallen er in België meer treinen uit. Dat blijkt uit cijfers die door NS en Infrabel (De Belgische spoorbeheerder) ter beschikking zijn gesteld aan treinreiziger.nl. De cijfers hebben betrekking op het eerste kwartaal van 2008. De cijfers zijn opvallend, omdat het Nederlandse net intensiever gebruikt wordt.

6 minuten
In België wordt een trein in de statistieken als te laat beschouwd, als deze 6 minuten of meer te laat is. In Nederland is dat al bij 3 minuten. Om een goede vergelijking te maken heeft NS op verzoek van treinreiziger.nl cijfers geleverd op dezelfde norm die Belgen (NMBS) hanteren.
Uit die cijfers blijkt dat slechts 4,8% van de Nederlandse treinen een vertraging heeft van 6 minuten of meer. In België is dat fors hoger: 8,4%.

Aansluitingen en opgeheven treinen
Sinds dit jaar meten de Belgen ook hoeveel aansluitingen gerealiseerd worden. Nederland doet dit al langer. In Nederland worden alleen de kritische aansluitingen (geplande overstaptijd maximaal 7 minuten) gemeten. In Nederland ging 7,6% van de geplande aansluitingen verloren.
In België is de kans op het missen van een aansluiting fors hoger. Daar ging 11,3% van de aansluitingen verloren (geplande overstaptijd maximaal 20 minuten). Het hogere percentage gemiste aansluitingen hangt samen met het hoge percentage vertraagde treinen. Naar mate er meer treinen op tijd rijden, gaat vaak ook het aantal gehaalde aansluitingen omhoog.
Tot slot vallen er in België ook meer treinen uit. Alhoewel dat verschil klein is. In Nederland viel in het eerste kwartaal van 2008 1% van de treinen uit, in België was dat 1,2%.

Intensiteit
Opvallend is dat Nederland zoveel beter scoort dan België. Het spoor in Nederland is namelijk veel drukker belast dan in België. Uit eerdere cijfers (2005) van het CBS blijkt dat in Nederland 5 miljoen reizigerskilometers per kilometer spoor wordt gemaakt. In België is dat slechts 2,6 miljoen. Wel rijden er in België meer goederentreinen over het spoor. Het Nederlandse spoor staat bekend als één van de drukst bereden netwerken van de wereld. Alleen de Zwitsers zijn in Europa in staat beter op tijd te rijden bij een eveneens een zeer druk spoorwegnetwerk. Treinreiziger.nl heeft ook de punctualiteit van NS en Zwitserland met elkaar vergeleken. Daaruit blijkt dat Nederland het percentage vertraagde treinen op werkdagen nog met 3,6% moet verbeteren om gelijk te komen aan de Zwitsers (gemeten bij 5 minuten).

Zie ook: "Zwitserland blijft Europees kampioen op tijd rijden" of de themawebsite: punctualiteit.nl

Bronnen:
- Cijfers België: Persbericht Infrabel
- Cijfers Nederland: verstrekt door de Nederlandse Spoorwegen.
- Cijfers reizigerskilometers: CBS