Ingezonden persbericht

Verwerking zakenreizen nog steeds te duur

Amsterdam, 8 mei 2008 - Europese bedrijven maken nog steeds te veel kosten bij het plannen, boeken en beheren van hun zakenreizen. Boven op elke 1000 euro reiskosten, komt nog eens 46 euro voor de administratieve verwerking. Dit blijkt uit onderzoek van American Express en A.T. Kearney onder Europese bedrijven. In vergelijking met vijf jaar geleden zijn deze indirecte kosten al aanmerkelijk teruggebracht, maar er is nog aanzienlijke ruimte voor verbetering.

De 66 onderzochte bedrijven geven jaarlijks meer dan 2,6 miljard euro uit aan zakenreizen. Daarvan gaat bijna 85 miljoen euro naar administratieve verwerking. Sinds het vorige onderzoek uit 2003, zijn bedrijven erin geslaagd hun indirecte kosten terug te dringen van 5,6% van de totale directe reiskosten, naar 4,6%. Dit betekent dat voor iedere 1.000 euro die wordt uitgegeven aan reis- en representatiekosten, inclusief vliegtickets, overnachtingen, eten en drinken en autohuur, nog eens 46 euro wordt uitgegeven aan het verwerken van deze kosten.

Het verwerken van de onkostendeclaraties en het plannen van de reizen zijn processen die zowel arbeids- als tijdsintensief zijn, en deze vertegenwoordigen samen 75% van de totale indirecte kosten. Door over te stappen op efficiëntere werkwijzen kunnen bedrijven de verwerkingskosten terugdringen naar 21 euro voor iedere 1.000 euro - een besparing van 54% op de indirecte kosten.

Edwin Schoenmakers, Director Commercial Card Nederland, American Express: "In het huidige economische klimaat zijn bedrijven voortdurend op zoek naar manieren om te besparen op reiskosten. Dit onderzoek geeft niet alleen aan waar bedrijven op kosten kunnen besparen en tijdwinst kunnen boeken, maar biedt ook oplossingen aan in de vorm van best practices".

De kosten per onkostendeclaratie kunnen worden verlaagd met maximaal 50% door het automatiseren van de verwerking van de onkostendeclaraties. De best presterende bedrijven beschikken over volledig geautomatiseerde systemen voor onkostenbeheer, met geïntegreerde HR en Finance. Er is ook een toename in het aantal bedrijven dat corporate card-activiteiten rechtstreeks download in de onkostendeclaratiesystemen, met 47% van de bedrijven die dit doet in 2008 tegen slechts 27% vijf jaar geleden. De afgelopen vijf jaar zijn er tevens aanzienlijke kostenbesparingen gerealiseerd dankzij de verbetering van de zoekmogelijkheden op internet en online booking. 59% van de bedrijven maakt nu gebruik van geautomatiseerd boeken, waardoor veel reizigers nu zelf hun reis kunnen boeken.

Einde persbericht

Over American Express
American Express is vooral bekend geworden door de financiële diensten en producten die zij aanbiedt, zoals de American Express Kaart en American Express Travelers Cheques. American Express doet echter veel meer. Nu, anderhalve eeuw na de oorspronkelijke oprichting in 1850, geeft American Express naast de American Express Corporate Card, ook de KLM American Express Corporate Card uit, de Corporate Gold Card, de Corporate Meeting Card, de Corporate Purchasing Solutions en de Business Travel Account. In Nederland worden - sinds 1904 - de producten en diensten van American Express Travel Related Services aangeboden. American Express TRS levert een pakket van onderling afgestemde diensten op het gebied van reizen, financiën en verzekeringen.