Ingezonden persbericht
Pe Bouwconjunctuur België: renovatiebedrijven blijven achter r Bijna 40% van de renovatiebedrijven in België verwacht dat zijn omzet in 2008 zal toenemen. Van de s renovatiebedrijven verwacht ruim 20% juist een daling van de omzet. Hiermee zijn de renovatiebedrijven b duidelijk minder positief over hun toekomst dan andere partijen zoals architecten, hoofdaannemers en installateurs. Dit neemt niet weg dat positieve beoordelingen de overhand hebben. Begin 2008 hebben e de renovatiebedrijven een orderportefeuille van zes maanden. Het merendeel van de bedrijven heeft positieve verwachtingen voor de nabije toekomst van de orderportefeuille. Dit en veel meer blijkt uit het r BouwKennis Jaarrapport België 2008/2009. Speciaal voor dit rapport is voor het tweede jaar op rij de Bouwbarometer België uitgevoerd. ic De Belgische bouwbranche is positief over de behaalde omzet tijdens het laatste kwartaal van 2007. Het saldo h van de bedrijven die hun omzet zagen stijgen minus de bedrijven met een omzetdaling kwam gemiddeld uit op 44%. De architecten zijn het positiefst over hun behaalde omzet tijdens het laatste kwartaal van 2007. Het t laagste saldo komt op naam van de renovatiebedrijven: 35%. Laagste omzetverwachting renovatiebedrijven De verwachtingen in de bouwbranche zijn bij aanvang van 2008 over het algemeen positief. Het saldo van bedrijven met een positieve omzetverwachting en firma's die de toekomst negatief inzien is 29%. De hoofdaannemers zijn het positiefst: ze noteren een saldo van 36% voor hun verwachtingen voor het eerste kwartaal van 2008. Renovatiebedrijven zien de toekomst met het minste vertrouwen tegemoet. Zij komen uit op een saldo van 16%. Over het laatste kwartaal van 2007 waren de renovatiebedrijven zoals gezegd ook het negatiefst gestemd. Huidige en verwachte ontwikkeling renovatiebedrijven (in %) Saldo Q4 2007 t.o.v. Q4 2006 Verwachting Q1 2008 t.o.v. Q1 2007 Omzetontwikkeling 35 16 Orderportefeuille 41 34 Concurrentiedruk 27 26 Bron: BouwKennis, februari 2008 Beoordeling orderportefeuille overwegend positief Hoewel de renovatiebedrijven achterblijven in hun beoordeling van de omzet tijdens het laatste kwartaal van 2007 en hun verwachtingen hieromtrent, wordt de orderportefeuille over het algemeen goed beoordeeld. Het saldo van bedrijven dat de orderportefeuille in het laatste kwartaal van 2007 zag stijgen en bedrijven dat een daling van het aantal orders noteerde kwam uit op 41%. De verwachtingen voor het eerste kwartaal van 2008 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007 zijn iets minder positief. Toch noteert de beoordeling van de toekomstige orderportefeuille van de bouwbranche een saldo van 34%. De architecten zijn over de orderportefeuille het positiefst met een saldo van 43%. De installateurs zijn met een saldo van 26% het minst positief over hun orderportefeuille. Renovatiebedrijven ervaren minste concurrentie Naast de orderportefeuille en de omzet is de Belgische sector ook gevraagd naar de mate waarin men concurrentiedruk ervaart. Het saldo van de concurrentiedruk voor de bouwsector komt gemiddeld uit op 29%. Dat is net iets hoger dan een jaar eerder. De renovatiebedrijven blijven met een saldo van 27% onder de gemiddelde concurrentiedruk. Ook wat betreft de verwachtingen voor het eerste kwartaal van 2008 zijn de Pe vooruitzichten voor de renovatiebedrijven positief. Met een saldo van 26% noteren zij de laagste concurrentiedruk van alle marktpartijen. r s Invloed renovatiepremie De verwachtingen van de Belgische bouwsector zijn bij aanvang van 2008 overwegend positief. Dit geldt voor b zowel de omzetverwachtingen als de verwachtingen voor de orderportefeuille. Het saldo voor de omzetverwachting komt uit op 29%. Opvallend is dat de renovatiebedrijven in hun omzetverwachtingen e achterblijven bij de andere partijen maar dat de verwachtingen voor de orderportefeuille en de concurrentiedruk juist zeer positief zijn. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de impuls die de Vlaamse r renovatiepremie aan de renovatiesector gaf, licht is afgenomen. Door de invoering van de renovatiepremie in ic 2007 beslisten veel eigenaars over te gaan tot een omvangrijke renovatie. Deze renovatiepremie blijft bestaan en blijft voor veel opdrachten zorgen, maar de stijging is niet meer zo spectaculair als in 2007. h Bouwbarometer België In Nederland is de Bouwbarometer van BouwKennis en USP Marketing Consultancy al geruime tijd een begrip. t De Bouwbarometer is de stemmingsindicator binnen de bouwsector en wordt bepaald aan de hand van enquêtes onder de belangrijkste marktpartijen uit de bouw. Naast actuele ontwikkelingen op verschillende bedrijfseconomische aspecten, wordt ook aandacht besteed aan de verwachtingen voor het volgende kwartaal. Ieder kwartaal komen de omzet, orderportefeuille en concurrentiedruk aan de orde. Rekenmethode Bouwbarometer De Bouwbarometer berekent het saldo van de bedrijven met een stijgende omzet, orderportefeuille of concurrentiedruk minus de bedrijven die een daling laten zien. Om een reëel beeld te krijgen, worden in de vraagstelling de actuele toestand en de verwachtingen gekoppeld aan de overeenkomstige kwartalen in het voorgaande jaar. Zo is er altijd een referentiepunt en wordt rekening gehouden met seizoensinvloeden waar de bouwproductie onderhevig aan is. De verwachtingen worden ook op deze manier berekend. Zo ontstaat een evenwichtig en betrouwbaar beeld van de ontwikkelingen in de markt. BouwKennis Jaarrapport België 2008/2009 Ook dit jaar verschijnt er een BouwKennis België Jaarrapport. Hierin komen zoals altijd de belangrijkste trends en ontwikkelingen op de Belgische markt aan de orde. Het rapport is dit jaar als een marketingplan opgebouwd. Naast een analyse van de belangrijkste ontwikkelingen in de bouwbranche bevat het rapport belangrijke informatie voor de vier marketing-P's. Zo heeft u aan de hand van de hoofdstukken Product, Prijs, Plaats en Promotie een blauwdruk voor uw marketingplan op de Belgische markt. Voor meer informatie over het BouwKennis België Jaarrapport kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996 of ridderhof@bouwkennis.nl). BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor de tweewekelijkse digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.
Ingezonden persbericht