Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam


---


---

PERSBERICHT

Amsterdam, 8 mei 2008

Wereldboekenstad en Grachtenfestival ook in De Baarsjes Amsterdam Wereldboekenstad, het boekenfestival dat op 23 april van start is gegaan, komt ook naar De Baarsjes. Tijdens Juni Kunstmaand 08, op zaterdag 14 juni, is er een wervelend poëzieprogramma in het Rembrandtpark. Speciaal voor kinderen wordt vanuit Bibliotheek Mercatorplein in september ook 'Kinderboekenstad' georganiseerd, waarin verhalen vertellen centraal staat. En ook het Grachtenfestival komt naar De Baarsjes. Leerlingen van groep 7 en 8 van de Rosa Boekdrukkerschool bereiden een kinderopera voor, 'The Hackney Chronicles', en geven eind juni meerdere voorstellingen in podium Mozaïek in Bos en Lommer. In augustus treden zij op voor de bezoekers van het Grachtenfestival. Het Dagelijks Bestuur van De Baarsjes verleent aan beide organisaties een incidentele subsidie uit het evenementenbudget voor stadsdeeloverschrijdende projecten. Portefeuillehouder: Mirjam Smeels.
Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Paviljoen met ronde vormen
Het nieuw te bouwen horecapaviljoen op het Mercatorplein krijgt een ronde vorm. Uitgebreide vormstudies door Paul Achterberg van Atelier Quadrat en Sophie Valla van architectenbureau Koehler en Valla laten zien dat een ronde vorm het beste in de monumentale omgeving past. Dat is zeker het geval op de plek waar het paviljoen is gedacht, namelijk de zuid-westzijde van het plein bij de ronde bocht in de Hoofdweg. Vorm en plaats voor de nieuwe horecagelegenheid zijn vastgelegd in het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) Zuidzijde Mercatorplein. Het programma omvat ook de voorwaarden voor de bouw van een nieuwe ingang voor de parkeergarage onder het Mercatorplein. Eerder is al besloten dat de bestaande ingang, het ezelsoor, gesloopt wordt. De bouw van de ingang en het paviljoen zijn onderdeel van een nieuwe inrichting van het Mercatorplein. Die herinrichting vindt plaats tussen eind 2008 en de zomer van 2009. De start van de bouw van het paviljoen en de sloop en nieuwbouw van de ingang van de parkeergarage start waarschijnlijk begin 2009. De herinrichting start volgens plan kort daarna. In de zomer van 2009 moet er een nieuw bruisend Mercatorplein liggen. Het SPvE staat ter bespreking op de agenda van de raadscommissie Wonen van 20 mei aanstaande. Afhankelijk van die bespreking stelt de stadsdeelraad het programma in de deelraadsvergadering van 27 mei vast. Naar verwachting zal dan pal na de zomervakantie te zien zijn hoe het paviljoen er uit komt te zien als de architecten hun ontwerp presenteren. Overigens heeft het stadsdeel inmiddels een keuze gemaakt voor een ontwikkelaar en exploitant voor het nieuwe horecapaviljoen. Woningcorporatie Het Oosten en Club 8 in De Baarsjes nemen de bouw, inrichting en exploitatie voor hun rekening. De partijen komen naar verwachting na de zomer met uitgewerkte plannen. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Harold Ytsma, 06 5342 0466.

Meer geld voor beheer
Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel De Baarsjes stelt voor meer geld uit te trekken voor het onderhoud van het vernieuwde Mercatorplein. Die vernieuwing vindt plaats in 2009. Na oplevering van het vernieuwde plein wil het bestuur ervoor zorgen dat het plein er ook mooi uit blijft zien. Daarvoor is zo'n 47.000 euro nodig; ruim 18.000 euro meer dan nu het geval is. Portefeuillehouder Godfried Lambriex: 'We kiezen voor mooie materialen, zoals houten straatmeubilair in plaats van de stenen banken die nu op het plein staan. De onderhoudskosten zijn daardoor wat hoger.' De stadsdeelraad bespreekt een notitie over de beheerkosten op 20 mei in de raadscommissie Wonen. Dan komt de totale stand van zaken met betrekking tot de opwaardering en herinrichting van het Mercatorplein aan de orde. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Harold Ytsma, 06 5342 0466.

Nieuwe bomen op Mercatorplein
Het stadsdeel gaat de 25 prunusbomen op het Mercatorplein vervangen. Dat gebeurt tijdens de herinrichting van het plein in 2009. Er komen soortgelijke bloeiende bomen voor terug. De bomen komen in speciale roosters te staan. Dat geeft ze voldoende lucht en water. De kosten voor het vervangen van de bomen haalt het stadsdeel uit de grondexploitatiekosten van het nieuw te bouwen horecapaviljoen. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Harold Ytsma, 06 5342 0466.

Vrijwilligers gezocht voor Wmo-platform
Stadsdeel De Baarsjes zoekt tien vrijwilligers voor het Wmo-platform. Voorwaarde is dat de vrijwilligers in De Baarsjes wonen. Het platform adviseert de stadsdeelraad gevraagd en ongevraagd over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Belangrijke aandachtsgebieden van deze wet zijn wonen, zorg, welzijn en participatie. Informatie vragen en aanmelden kan tot 31 mei bij Anne-Marie Rotteveel van stadsdeel De Baarsjes, tel. 020 589 2551, e-mail a.rotteveel@baarsjes.amsterdam.nl. Meer informatie: www.baarsjes.nl/wmoplatform.

Heldere criteria voor laad- en losplaatsen
Voor veel bedrijven en ondernemers in De Baarsjes is het laden en lossen van goederen een noodzaak. Als iemand in de toekomst bij De Baarsjes een aanvraag voor een laad- en losplaats indient, wordt deze beoordeeld aan de hand van een aantal criteria. Het Dagelijks Bestuur stelt de volgende criteria voor waar in beginsel aan moet worden voldaan: een plaats is noodzakelijk voor de bedrijfsvoering, de 'openbare ruimte' biedt geen plaats om te laden en te lossen en voor laden en lossen worden bestaande parkeerplaatsen gebruikt. Voor het aanvragen van een laad- en losplaats komt een standaard formulier. De Ontwerpbeleidsnotitie Laden en Lossen wordt van 15 mei tot en met 25 juni vrijgegeven voor inspraak. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Woning van 140m2 en meer
De stadsdeelraad van De Baarsjes vindt dat het samenvoegen van woningen in het stadsdeel vaker moet kunnen. De tot nu geldende maximale oppervlaktenorm van 140 m2 moet daarvoor uit de Partiële Huisvestingverordening worden geschrapt. Die verordening regelt allerlei zaken met betrekking tot het wonen in het stadsdeel. Het voorstel om de norm te schrappen ligt van 14 mei tot 20 juni ter inzage . Bewoners en organisaties kunnen op het voorstel reageren. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Harold Ytsma, 06 5342 0466.

Laden en lossen Cabralstraat
Het stadsdeel gaat het laden en lossen voor de Dirk van de Broek Mercatorplein in de Cabralstraat verbeteren. De vuilcontainers aan het begin van de straat staan in de weg. Het stadsdeel gaat ze naar de andere kant van de straat verplaatsen. Dat verbetert de toegang tot het magazijn van het grootwinkelbedrijf en vermindert de hinder voor andere gebruikers van de straat. De herinrichting vindt tegelijk met de herinrichting van het Mercatorplein plaats. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex. Meer informatie: Harold Ytsma, 06 5342 0466.

Autovrije dag 2008: heb jij een goed idee?
Amsterdam viert op zondag 21 september opnieuw de autovrije dag. Mensen of organisaties die op deze dag een evenement of activiteit in De Baarsjes willen organiseren kunnen hiervoor een onkostenvergoeding krijgen van de gemeente Amsterdam. Voorwaarde is wel dat het aansluit bij het thema 'gezond bewegen in een gezonde stad'. Standaard stelt de gemeente een onkostenvergoeding van maximaal 500 euro beschikbaar. Ook is het mogelijk om voor een groot evenement aanvullende subsidie aan te vragen tot een maximum van 10.000 euro. Een aanvraag voor een groot evenement moet vóór 1 juni binnen zijn. Bij de aanvragen tot 500 euro geldt: op = op. Meer informatie op www.autovrijedag.amsterdam.nl.

Geen grofvuilinzameling tijdens Pinksteren

Maandag 12 mei (Tweede Pinksterdag) wordt geen grofvuil opgehaald in De Baarsjes. Grofvuil kan weer op de eerstvolgende vaste ophaaldag aan de rand van de stoep worden gezet. Kijk voor de eerstvolgende ophaaldag op de website (www.baarsjes.amsterdam/grofvuil) of in de Stadsdeelgids of bel naar 14 020.

Win een ijscokar
Gratis ijs voor Baarsjes basisschool
Welke basisschool wint het Baarsjes Zomerkampioenschap 2008 en gaat er met een goed gevulde ijscokar vandoor? Kids van 7 tot 12 zetten de komende weken alles op alles om de ijskokar te winnen. Met voorrondes op de verschillende pleinen in het stadsdeel en een grote finale op het Mercatorplein (28 juni).

Uit de deelraad

Communicatie met vrijwilligersorganisaties moet beter Alle politieke partijen hebben afgelopen dinsdag tijdens de raadscommissie Onderwijs / Welzijn hun zorg uitgesproken over de omgang van het stadsdeel met zijn vrijwilligersorganisaties. Op de agenda van de commissie stond een noodkreet van de Kerngroep Netwerk Vrijwilligersorganisaties De Baarsjes over de manier waarop vrijwilligersorganisaties worden behandeld. In een brief gaven ze aan de indruk te hebben dat er in 2008 veranderingen zijn doorgevoerd zonder dat hierover van tevoren met de organisaties is gesproken. Zo moeten er onder andere opeens vijftig mensen aanwezig zijn per gesubsidieerde activiteit, moet men ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en wordt samen eten niet meer vergoed. Verscheidene organisatie zouden al afgehaakt zijn door deze veranderingen. Vooral het gebrek aan communicatie met de vrijwilligersorganisatie over het aanscherpen van de regels vonden de verschillende fracties een probleem. GroenLinks sprak over een kwetsbare groep die het Dagelijks Bestuur via de bekende actieve 'er-op-af stijl' moet benaderen. Ook D66 oordeelde dat de communicatie met deze organisaties optimaal moet zijn nu levendig vrijwilligerswerk van groot belang is voor het stadsdeel. De fractie van de PvdA was daarnaast verbaasd over het feit dat de portefeuillehouder niet meer actie had ondernomen nu er zoveel inhoudelijke klachten waren. Zij drongen aan op een helder uitwerkingsplan ten aanzien van het gevoerde beleid. De VVD wilde de discussie graag breder trekken en stelde voor om te inventariseren waar de organisaties op dit moment tegen aan lopen om zo inzicht te krijgen in het probleem. De fracties van GroenLinks voegde hieraan toe dat het niet zo moet zijn dat het stadsdeel op papier alles goed geregeld heeft, maar uiteindelijk geen vrijwilligers meer over heeft. De portefeuillehouder benadrukte dat er geen beleidswijziging ten opzichte van het vrijwilligerswerk had plaatsgevonden. Zij heeft toegezegd nog voor de zomer een analyse te maken van de knelpunten waar de vrijwilligersorganisaties tegen aan lopen.

Agenda

|[|Tentoonstelling kunstenaarsgroep |
|+|KADK                             |
|]|                                 |
| |                                 |
Galerie De Stoker, tot 28 mei.
|[|Blikvang|
|+|ers     |
|]|        |
| |        |
MLB Expositieruimte, tot 31 mei.
|[|Le    |
|+|Milieu|
|]|      |
| |      |
Meneer de Wit, tot 9 mei.
|[|Zomerkampioenschap           |
|+|Corantijnplein               |
|]|                             |
| |                             |
8 mei - aanvang 15.15 uur.
|[|Natar|
|+|aj   |
|]|     |
| |     |
Club 8, 9 mei.
|[|Skip   |
|+|Intro  |
|]|       |
| |       |
Club 8, 10 mei.
|[|De Onvoorstelbare  |
|+|Stad               |
|]|                   |
| |                   |
Meneer de Wit, 10 mei tot 30 mei.
|[|Burlesque Freak |
|+|Out             |
|]|                |
| |                |
Club 8, 11 mei.
|[|Braderie en         |
|+|vlooienmarkt        |
|]|                    |
| |                    |
Mercatorplein en Jan Evertsenstraat, 11 mei tot 12 mei.
|[|Vergadering raadscommissie  |
|+|SDW                         |
|]|                            |
| |                            |
Raadzaal van het stadsdeelkantoor, 13 mei - aanvang 20.00 uur.
|[|Zomerkampioenscha|
|+|p                |
|]|                 |
| |                 |
Plein voor Rosa Boekdrukker, 14 mei - aanvang 12.15 uur.
|[|Jaarlijkse plantenverkoop en   |
|+|stekjesruil                    |
|]|                               |
| |                               |
Natuurtuin Slatuinen, 15 mei tot 16 mei.


---- --