InnoConcepts

InnoConcepts N.V.

PERSBERICHT Capelle aan den IJssel, 9 mei 2008

OPNIEUW STERKE PERFORMANCE INNOCONCEPTS

---


· Totale operationele inkomsten stijgen 74% van EUR 20,4 miljoen tot EUR 35,5 miljoen

· Adjusted EBITDA 44% toegenomen van EUR 16,3 miljoen tot EUR 23,5 miljoen
· Nettowinst toekomend aan InnoConcepts aandeelhouders stijgt 37% naar EUR 17,9 miljoen

· I-Pac transformeert van marketeer van intellectueel eigendom naar leverancier van totaal oplossingen door ondermeer overname HTP Tooling en Formy Tachov
· Deelneming Proventec toont sterke groei; verwachte notering Euronext 22 mei

2007 was met een stijging van 44% van het bedrijfsresultaat een uitstekend jaar voor InnoConcepts, ondanks een afzwakkende US dollar en UK pond, die beide direct impact hadden op de resultaten. Nog belangrijker zijn de strategische stappen die werden gezet, en de acquisities die werden voltooid, waarmee de onderneming een sterk fundament heeft voor verdere groei in de komende jaren. InnoConcepts kan zich daarmee ontwikkelen van niche marketeer van technologie tot vooraanstaande innovator voor de kunststof industrie met de verpakkingsindustrie als kernmarkt.

TOELICHTING OP DE CIJFERS

De in 2007 overgenomen ondernemingen HTP Tooling (per oktober) en Formy Tachov (per december) zijn wel opgenomen op de balans per ultimo 2007. HTP Tooling maakt eerst vanaf het laatste kwartaal onderdeel uit van de winst- en verliesrekening en Formy Tachov pas vanaf 2008 . Hierdoor wordt de vergelijkbaarheid met de cijfers over 2006 beïnvloed. Daarnaast worden de cijfers vertekend doordat een deel van de licentiegerelateerde inkomsten (EUR 7 miljoen) gerealiseerd is middels een aandelentransactie, en daardoor niet is opgenomen in het operationele resultaat maar verantwoord is onder resultaat verkoop groepsmaatschappijen.

De totale operationele inkomsten voor 2007 zijn in de winst- en verliesrekening verdeeld in vier categorieën:

- omzet intellectuele eigendomsrechten: directe licentievergoedingen en royaltyinkomsten
- omzet handelsactiviteiten en productie: verkoop stand-alone systemen (matrijzen, robots, etc.) en producten al dan niet geïntegreerd via licentiecontracten
- interest financiële leases: een post betreffende de Chinese licentienemer voor multimedia producten, waar I-Pac Technologies eigenaar is van de productiemiddelen
- resultaat verkoop groepsmaatschappijen: licentiegerelateerde inkomsten, waarbij de transactie op verzoek van de klant werd gestructureerd middels verkoop van aandelen

Op grond van het bovenstaande bedragen de totale operationele inkomsten EUR 35,5 miljoen. Dit vormt een stijging van 74% ten opzichte van 2006.

InnoConcepts behaalt haar omzet in 5 marktsegmenten: multimedia, food en consumer packaging, transport packaging, automotive en optical.

InnoConcepts N.V.

Doordat een groter deel van de omzet uit handelsactiviteiten en productie voorvloeide, nam ook de kostprijs van de omzet toe tot EUR 5,4 miljoen (2006: EUR 1 miljoen). De algemene beheerkosten namen toe van EUR 3 miljoen naar EUR 5,6 miljoen, hetgeen een direct gevolg was van de uitbreiding van de organisatie en met name de acquisitie HTP Tooling die voor het laatste kwartaal werd meegeconsolideerd.

De adjusted EBITDA ­ vermeerderd met opbrengst verkoop aandelen ­ nam met 44% toe van EUR 16,3 miljoen naar EUR 23,5 miljoen. De afschrijvingen op intellectueel eigendom stegen van EUR 1,1 miljoen tot EUR 2,4 miljoen, het gevolg van de investeringen in intellectueel eigendom. Ook was er sprake van negatieve goodwill van EUR 1 miljoen, doordat de reële waarde van de aangekochte deelnemingen hoger ligt dan de kostprijs.

De belastingdruk steeg sterk van 6% naar 19% over het jaar 2007, vanwege de relatieve verschuiving van inkomsten van Hong Kong naar Nederland, waar het intellectueel eigendom is gevestigd.

Ondanks valuta-effecten, de toegenomen afschrijving op I.E.-rechten en ontwikkelingskosten, alsook de hogere belastingdruk, steeg de nettowinst toekomend aan aandeelhouders met 37%. Deze kwam hiermee uit op EUR 17,9 miljoen. De winst per aandeel steeg minder hard (14%), als gevolg van de vergroting van het aantal uitstaande aandelen ingevolge emissies ten behoeve van acquisities en stockdividend, en kwam uit op EUR 0,81 (2006: EUR 0,71).

Als gevolg van de in 2007 gepleegde acquisities en de voortdurende investeringen in intellectueel eigendom, nam het balanstotaal toe met EUR 42,2 miljoen van EUR 108,5 miljoen tot EUR 150,7 miljoen. Als gevolg van de winstgevendheid van InnoConcepts en de eerder gemelde emissies nam het groepsvermogen toe met EUR 28,9 miljoen, waardoor de totale solvabiliteit (eigen vermogen ten opzichte van balanstotaal) stabiel bleef op 70%.

I-PAC TECHNOLOGIES

De technologie van I-Pac Technologies heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van een conceptueel proces met een gelimiteerde toepassing tot een generieke technologie toepasbaar voor vele producten en materialen. De kunststofverwerkende industrie is een zeer gefragmenteerde en traditionele industrie. Met prijzen voor materiaal en toenemende wetgeving en consumentenbewustzijn op het gebied van milieuaspecten biedt de I-Pac technologie een fundamentele innovatie.

De voordelen van de technologie portefeuille zijn in grote lijnen als volgt samen te vatten:


· vermindering van materiaal gebruik, meer gebruik van gerecycled materiaal, en lagere energie kosten

· aanzienlijke beperking van de benodigde investeringen als gevolg van een relatief hogere output op kleinere machines

· een belangrijke reductie van CO2 emissies die leidt tot lagere eco-taxen en tegemoetkomt aan de steeds hogere eisen die eindklanten aan leveranciers stellen op dit gebied
· grotere vrijheid van productontwerp en andere technologische features resulterend in geheel nieuwe ontwerpen en toepassingen

Deze knowhow vertaalt zich in concrete productie-equipement (hardware en software) bij de producent. Het voordeel dat de technologie kan realiseren wordt daarbij verdeeld tussen de eindklant, de producent van het kunststof product en I-Pac. De verdeling van het voordeel is afhankelijk van de rol die eenieder daarbij speelt in de waardeketen. De complexiteit van de technologie is wellicht lastig vanuit commercieel oogpunt. Het intellectueel eigendom is hierdoor echter wel relatief goed te beschermen.

InnoConcepts N.V.

De grote potentie van de technologie vraagt om een brede roll-out en I-Pac is op zoek gegaan naar de opbouw van een infrastructuur die dit gemakkelijker mogelijk kan maken. In 2007 werden twee belangrijke stappen gezet met de overname van matrijs- en systeembouwers HTP Tooling (het voormalige Philips High Tech Plastics) en Formy Tachov. Hierdoor werden meer dan 200 hoog gespecialiseerde collega's toegevoegd. Dit geeft ook de mogelijkheid de technologie steeds meer gestandaardiseerd en als stand-alone unit aan te kunnen bieden waardoor het totale commerciële proces versneld kan worden. Naast slagkracht voegen beide nieuwe groepsmaatschappijen tevens nadrukkelijk knowhow toe die een verdere ontwikkeling van de technologie mogelijk maakt. HTP Tooling heeft een wereldwijde reputatie op het gebied van de bouw van extreem nauwkeurige productiematrijzen, hetgeen met name ook van belang is in de markt voor dunwandige verpakkingen. Formy Tachov heeft ruime ervaring op het gebied van grotere producten met complexe specificaties. Door de uitbreiding van knowhow wordt het eveneens steeds meer mogelijk de producent een totaaloplossing te bieden voor zijn productievraagstukken. I-Pac sluit verdere acquisities op dit terrein dan ook niet uit, teneinde zich te kunnen ontwikkelen tot vooraanstaand engineer en systeembouwer, met een uniek op intellectueel eigendom gebaseerd systeem. De inkomsten van I-Pac zullen zich als gevolg hiervan steeds meer ontwikkelen tot een combinatie van equipement en daaraan gerelateerde exploitatie-inkomsten. Ook constateert I-Pac dat haar technologie steeds meer als bouwsteen kan functioneren voor aanverwante nieuwe technologieën in de kunststof- en verpakkingsindustrie. I-Pac zal haar eigen portefeuille uitbreiden en, via overname van IP of samenwerking, aanvullen vanuit andere bronnen.

De klantenbasis van I-Pac betreft enerzijds klanten die in markten opereren waarvoor "high entry barriers" gelden. In deze markten fungeert I-Pac uitsluitend als toeleverancier van knowhow en equipement. Het is in deze markten voor I-Pac met haar profiel en organisatie niet mogelijk rechtstreeks aan de eindklant te leveren. In deze markten heeft I-Pac de ambitie om exclusieve licentieovereenkomsten te sluiten met producenten/marktleiders in betreffende segmenten. Dit heeft als voordeel dat een beperkt beslag gelegd wordt op de middelen van I-Pac, maar impliceert tevens dat men voor succes afhankelijk is van investeringscapaciteit en werkwijze van de licentienemer. Daarnaast moet een relatief groot deel van het voordeel door I-Pac worden doorgegeven. Projecten, als bijvoorbeeld auto-onderdelen of kunststof pallets, hebben weliswaar zeer lange doorlooptijden maar bieden grote kansen en zijn vaak langjarig.

Daarnaast kennen een aantal markten een veel lagere "entry barrier" waar relatief snelle doorlooptijden gelden, zoals food & beverage, household- en consumentenverpakkingen. Deze markten zijn veelal zeer gefragmenteerd met weinig marktleiderschap. Extra element hier is dat de I-Pac technologie niet "slechts" een superieure spuitgiet technologie is, maar daarnaast een serieuze bedreiging kan vormen voor de bestaande markten voor thermoforming en blowmolding, die deze markten domineren. Conventioneel spuitgieten is weliswaar ook in deze markten een geprefereerde technologie, maar is technisch veelal te duur. Door de mogelijke kostenbesparing met de I-Pac technologie wordt spuitgieten in deze markt veel competitiever. In deze markten bestaan derhalve kansen voor I-Pac om een groter deel van de te realiseren marge te verkrijgen, door meer als projectmanager voor de eindklant te opereren. I-Pac heeft in dit kader een aanvang gemaakt met alternatieve samenwerkingsmodellen om deze markten in zowel Europa als Noord-Amerika effectiever en winstgevender te kunnen bedienen. I-Pac verwacht op korte termijn hierover nadere mededelingen te kunnen doen.

I-Pac is van mening dat zij, ondanks haar sterke groei van de laatste jaren, pas aan het begin van haar mogelijkheden staat, zowel wat betreft de exploitatie van haar bestaande technologie en klantenbasis alsook via de beschikbaarheid van nieuwe commerciële mogelijkheden en technische vervolgontwikkelingen.

InnoConcepts N.V.

PROVENTEC

InnoConcepts houdt 37% van de aandelen van het in Engeland beursgenoteerde Proventec. De resultaten van Proventec worden dientengevolge niet meegeconsolideerd in de cijfers van InnoConcepts maar verwerkt als resultaat deelneming. In het afgelopen jaar heeft Proventec met de acquisitie van het Engelse Contico een zeer belangrijke stap voorwaarts gemaakt. Daarnaast was de technologische doorbraak in de ziekenhuismarkt waarschijnlijk de belangrijkste graadmeter voor haar marktpotentie.

Proventec ontwikkelt zich steeds meer als leverancier van milieuvriendelijke hygiënische oplossingen in markten waar reguliere schoonmaakproducten niet toereikend zijn. Op dit moment gaat het daarbij om markten als ziekenhuizen en voedselproductenten, maar ook andere hoogwaardige markten worden thans ontwikkeld. Proventec verwacht de komende jaren door zowel autonome groei als door acquisities haar specialisme verder uit te bouwen naar bestaande en nieuwe markten, maar ook naar nieuwe technologieën.

Om een en ander te faciliteren is een efficiënte toegang tot de kapitaalmarkt van groot belang. De huidige notering op AIM biedt daarvoor onvoldoende handvatten. Vanaf 22 mei a.s. verwacht Proventec dan ook tevens genoteerd zijn op Euronext. Met name het handelsplatform van Euronext lijkt een betere toegang voor investeerders te bieden, dan het Engelse marketmaker systeem. Indien deze notering leidt tot een betere verhandelbaarheid van de aandelen Proventec, biedt dit ook kansen voor InnoConcepts dit belang dan wel te verkopen aan bijvoorbeeld een strategische partner, dan wel anderszins ten goede te laten komen aan haar aandeelhouders.



InnoConcepts