Ingezonden persbericht


Persconferentie: "Een Maaseiker Identiteitscrisis?"

9 mei 2008 in Hotel Van Eyck

De Pater Sangerskring, het Davidsfonds-Maaseik, de Gidsenbond en het Documentatiecentrum organiseren, met de medewerking van Hotel Van Eyck en het stadsbestuur van Maaseik, twee boeiende lezingen over de "Maaseiker Identiteitscrisis" op de woensdagen 21 mei en 19 november 2008. De heer José Raets, klinisch psycholoog en gerenommeerd Maaseik- en Van Eyckspecialist, zal deze lezingen geven ter voorbereiding van een publicatie die hij in 2009 aan het Davidsfonds-Leuven zal aanbieden. Om dit belangrijke initiatief ruime bekendheid te geven gaat er een persconferentie door op 9 mei aanstaande om 10.30 uur in Hotel Van Eyck. En enkel voor deze gelegenheid zal een buitengewoon historisch en cultureel waardevol boek getoond worden: Het Schilderâ¤'Boeck van Karel Van Mander uit 1604!

In 2014 is het honderdvijftig jaar geleden dat het standbeeld van de beroemde broeders is opgericht op het Marktplein. De vondst van het "Agnus Dei" aan de Hepperpoort, en initiatieven zoals de publicatie "Ego sum Maeseyckanus" het "Nieuw Postuurke" en de lezing over "Barthélémy Van Eyck", zijn belangrijke stapstenen naar mogelijk een nieuwe Van Eyckweek. In november en december zijn organiseert het Davidsfonds-Maaseik dan weer, in het kader van de Universiteit Vrije Tijd, enkele "lezingen over Jan Van Eyck" door professor Katelijne Van der Stighelen. Dit initiatief mag rekenen op de steun van het Maaseiker Stadsbestuur. Bovendien heeft de heer Steve Stevaert, gouverneur van Limburg, beloofd een intentieverklaring op te stellen waarin hij zijn steun toezegt voor dit initiatief. Tijdens de persconferentie zal die worden uitgedeeld.

In zijn eerste studie "Ego sum Maeseyckanus", uitgegeven onder auspiciën van de socio-culturele organisaties en het stadsbestuur, onderzoekt José Raets waarom de Gebroeders Van Eyck voorgesteld worden als de Rechtvaardige Rechters. Het Maaseiker standbeeld speelt hierin een belangrijke rol. Zo werd het beeld inspiratie voor gelijkaardige beelden in Brugge en Gent. Bovendien kozen de Van Eycks hun naam niet toevallig maar hadden ze goede redenen om naar hun geboortestad te verwijzen.

De tweede studie nu gaat een stapje verder. De relatie tussen de Maaseiker mentaliteit en het Van Eyck erfgoed wordt onderzocht. Deze casus is zeker niet uniek. Maar de stad, die in de laatste tweehonderd jaar geconfronteerd werd met haar verdwijning (als dode stad), is wel exemplarisch. Mogelijk kan dit leiden tot nieuwe inzichten in de interpretatie van het Van Eyck erfgoed.

Waaraan denken we als we de naam Maaseik horen?
Aan een stad of een stadje? Aan dé Van Eyck-stad? Aan een Van Eyck stad? Of is Maaseik helemaal geen echte Van Eyck stad? Is Maaseik wel een stad? Is Maaseik altijd een stad geweest? Of niet? Is of was het een dode stad (een gat, ("ei gaat") dus)? Is Maaseik vooral een fusie, en wat voor een dan?