Nederlandse moeders worden het minst verwend op moederdag

06/05/2008 11:34

Weekendesk BV

De Nederlandse moeders staan achteraan als het gaat om een moederdag cadeau en moeten het dan ook stellen met een cadeau van slechts 25 euro. Belgische moeders kunnen op 11 mei een cadeau van gemiddeld meer dan 40 euro verwachten.

Bijna 11.000 Nederlanders en Belgen gaven hun mening in een online onderzoek over Moederdag en Vaderdag, die Metrixlab uitvoerde in opdracht van Bongo, de belevenisbon. Hoewel een groot aantal respondenten er niet in slaagt een juiste datum te geven aan Moederdag - voor Vaderdag gaat het zelfs om meer dan de helft van de deelnemers - blijkt men veel belang te hechten aan beide feestdagen. Ongeveer de helft van alle respondenten vindt zowel Moederdag als Vaderdag belangrijk tot zeer belangrijk. Zo blijken deze twee feestdagen meer dan dubbel zo belangrijk als Valentijn. Enkel Kerstmis blijkt een nog belangrijkere feestdag te zijn.

Hoewel ongeveer even belangrijk, blijkt Moederdag wel vaker en intenser gevierd te worden dan Vaderdag. Los van het feit dat Vaderdag dubbel zo vaak vergeten wordt als Moederdag, viert een vijfde van de vrouwen en meer dan een vierde van de mannen geen Vaderdag. Vooral 18- tot 35-jarigen blijven achter. Vaders krijgen voor bijna 38 euro een cadeau, terwijl moeders zelfs net iets meer dan 41 euro aan cadeaus krijgen. Maar hier vallen grote regionale verschillen op, want Nederlandse moeders en vaders krijgen maar liefst 60% minder dan de Belgische ouders. Mannen krijgen overigens opvallend minder dan wat ze geven.

De populairste cadeaus om te geven voor Moederdag zijn een etentje, bloemen en cadeaubonnen en dat zijn gelukkig ook de cadeaus die moeders het liefst ontvangen. Stropdassen zijn weer volledig uit voor Vaderdag, waar we vooral terugvallen op wijn, een etentje, aftershave en cadeaubonnen.

Meer dan de helft van alle Nederlanders beschouwt Moederdag als een commerciële dag, terwijl in België 40% er zo over denkt.

Over Bongo & weekendesk (www.bongo.nl & www.weekendesk.com)
Weekendesk biedt meer dan duizend online weekendarrangementen en is met Bongo de grootste aanbieder van belevenisbonnen in Europa. In 2007 haalde weekendesk een omzet van ongeveer 50 miljoen euro in de Benelux, hoofdzakelijk door de verkoop van meer dan een half miljoen Bongo's. Het bedrijf werd in 2007 overgenomen door de Franse groep Smart & Co, actief in twaalf landen en goed voor een omzet van 146 miljoen euro. Smart & Co telt momenteel meer dan driehonderd medewerkers.