Ministerie van Economische Zaken


Heemskerk: 'Overstapproblemen internet eind 2008 voorbij'


13-05-2008 | nieuwsbericht | onderwerp: Telecommunicatiebeleid


Staatssecretaris Heemskerk ziet het als één van zijn belangrijkste
taken om te zorgen dat de consument op de telecommarkt een sterke
positie heeft en goed beschermd wordt.


Dat zei hij zaterdagavond 11 mei in het programma Vara Kassa in
reactie op klachten van consumenten over o.a. overstappen naar een
andere internetprovider. 'Eind dit jaar moeten die problemen tot het
verleden behoren', aldus Heemskerk.


Problemen bij overstappen


Uit onderzoek van TNO en van de Consumentenbond blijkt dat de positie
van consumenten op de telecommarkt in de afgelopen jaren verbeterd is,
maar er zijn nog altijd problemen. Zo ondervindt meer dan 30 procent
van de mensen die overstappen van ADSL-internetprovider nog
administratieve problemen. Uit het TNO-onderzoek in opdracht
Economische Zaken van eind 2007 blijkt dat de situatie ten opzichte
van eind 2006 niet is verbeterd. Het belangrijkste probleem is vaak
dat de aansluiting niet werkte op de afgesproken datum. Meer dan de
helft van de Nederlanders denkt dat aanbieders het overstappen met
opzet belemmeren om zo hun klanten te behouden.


Volgens Heemskerk laat het onderzoek ook zien dat de markt soms
onoverzichtelijk is voor consumenten. Klanten zijn ontevreden over de
informatie over tarieven van de verschillende aanbieders van zowel
internet als mobiele telefonie, de kosten van de helpdesk, de
abonnementsvoorwaarden en het opzeggen van de dienst. Over de
kwaliteit van internet of telefoonverbinding zijn de meeste mensen wel
tevreden. Ook oriënteert bijna de helft van de Nederlanders zich op
een nieuw abonnement voor telefonie of internet. De
telecommunicatiesector scoort hiermee goed.


Diverse acties


De grote aantallen klachten van consumenten waren het afgelopen jaar
aanleiding voor Heemskerk voor diverse acties. Zo ging Heemskerk bij
het tv-programma Kassa o.a. in op het bel-me-niet register dat hij aan
het invoeren is. Hiermee kunnen mensen zich laten afsluiten van
verkooptelefoontjes als zij die niet meer willen ontvangen. Bedrijven
die het wettelijk verplichte register niet raadplegen, kunnen dan
worden aangepakt. Ook is Heemskerk tot goede afspraken gekomen met de
internetproviders om te zorgen dat het overstappen van provider in
Nederland nu echt goed geregeld gaat worden. Eind dit jaar moet 95
procent van de 'switches' probleemloos verlopen zo heeft hij met ze
afgesproken. Verder heeft Heemskerk wetgeving gemaakt om te voorkomen
dat mensen voor veel geld lang in de wachtstand worden gehouden bij
0900-nummers en zorgt hij dat de tarieven voor bellen met een pre-paid
mobiel naar een 0900-nummer duidelijker worden.


Verwante informatie


* Wet- en Regelgeving

* Nummers en domeinnamen