Senternovem


13-05-2008 | Vignetonderzoek: Een energieaanpassing aan woning of toch niet?

Uit verschillende onderzoeken en praktijkervaringen blijkt dat het aantal mensen dat zegt energiebesparingsmaatregelen te nemen veel groter is dan het aantal dat de maatregelen ook daadwerkelijk uitvoert. Het Nibud heeft daarom in samenwerking met SenterNovem onderzocht welke afwegingen een rol spelen bij het wel of niet nemen van besparingsmaatregelen in een woning. Wat zijn de obstakels en waar zijn beslissers in een huishouden gevoelig voor.

Verschil tussen huurders en woningeigenaren
Bij woningeigenaren scoren de criteria die te maken hebben met de betrouwbaarheid van de aannemer hoog en zijn de gedetailleerdheid van de informatie over de gebruikte materialen en de overlast die optreedt tijdens de verbouwing, helemaal geen kwestie. Onderdelen die redelijk hoog scoren zijn financieel van aard, de kosten van de klus en de maandelijks terug te verdienen energielasten. Minder belangrijk bleek te zijn, het weten of de aannemer goed gekwalificeerd werk aflevert.

Voor de huurders gelden andere criteria. Daar is de financiële component vertaald in de kosten van de huur duidelijk de belangrijkste. Een huurstijging wordt niet geaccepteerd, de aanbiedingen waarin dit stond vermeld, waren duidelijk het minst aantrekkelijk. Dit is goed om te weten in de communicatie naar huurders zeker als het soms onvermijdelijk is om de verbouwingskosten (en daarmee gepaard gaande toename van comfort) door te berekenen in de huur. In dat kader is de toename van comfort voor de huurders gelukkig ook een hoog scorend criterium. Onderdelen die absoluut niet van invloed waren op de beoordeling van de aanbiedingsbrief zijn de extra informatie-avond en het feit of de buurt meedoet. Daarmee is de huurder blijkbaar niet over de streep te trekken. Informatie over de wijzigende energielasten wordt door de groep huurders niet belangrijk gevonden.

Conclusies & Aanbevelingen
Het Nibud zal met de resultaten in haar communicatie naar bijvoorbeeld gebruikers van het Persoonlijk Budgetadvies op de Nibud-website, de energielasten in relatie tot de woonlasten anders uit gaan leggen. Reden is dat het blijkbaar niet zo belangrijk wordt gevonden als eerder werd aangenomen én dat terwijl het Nibud juist de organisatie is die informeert over met name financiële gevolgen van keuzes. Gelukkig werden de financiële onderdelen van de offertes en aanbiedingsbrieven redelijk belangrijk gevonden. In het scala van informatieverschaffers aan huishoudens over energieaanpassingen blijft het Nibud uiteraard deze financiële informatierol vervullen. Wat heeft een bepaalde energiemaatregel zo op maat mogelijk voor invloed op de persoonlijke financiële begroting van een huishouden. De vraag `wat levert het me aan koopkrachtverbetering op?' kan hiermee worden beantwoord. Ook voor de aannemers waarvoor de kwaliteitsgarantie geldt kan het Nibud daarnaast ook een rol vervullen door die kwaliteit te onderbouwen met financiële gegevens. En ook op milieubesparingsgebied (waar het eigenlijk allemaal om gaat) blijft de financiële doorberekening nog steeds een goed argument om mensen over de milieuvriendelijkgedragsstreep te trekken.

Wilt u meer weten over de onderzoeksmethode en de uitkomsten van het onderzoek, klik dan hier.